30-lecie dls Land und See
Niemieccy specjaliści od transportów w Europie Wschodniej
Operator logistyczny dls Land und See Spedition GmbH, z centralą w Siek koło Hamburga, obchodzi w tym roku 30-lecie działalności na rynku. Firma, poza Niemcami, działa z powodzeniem także w Polsce i kilku innych krajach Europy Wschodniej.
Ta rodzinna spółka, która w roku 1986 zaczynała od spedycji na terenie Niemiec obecnie specjalizuje się w transporcie międzynarodowym (drogowym i morskim), ze szczególnym uwzględnieniem Europy Wschodniej oraz rozwiązaniach logistyczno-transportowych. Firma zatrudnia ponad 250 pracowników (nie licząc kierowców), dysponuje flotą 450 pojazdów i osiąga obroty rzędu blisko 90 mln euro rocznie.
Siedem oddziałów. Niemiecka spółka, poza centralą w Siek i oddziałem w Poczdamie, posiada jeszcze sześć placówek zlokalizowanych na Białorusi (Brześć), w Rosji (Moskwa, St. Petersburg), Kazachstanie (Almaty) i w Polsce (Gdynia, Świecie). W drugiej połowie marca tego roku jej główny oddział w naszym kraju, gdyński, przeprowadził się do nowego, większego budynku. Wśród usług oferowanych przez operatora znajdziemy, oprócz tradycyjnych transportów międzynarodowych drogą morską i lądową, także transporty intermodalne (Kopernikus I i II) i transporty chłodnicze. Firma zajmuje się głównie ładunkami kompletnymi, ale także drobnicowymi (naczepy plandekowe) i częściowymi, a także specjalnymi. W jej portfolio znaleźć można obsługę logistyczną firm meblarskich. Do innych specjalizacji należy również transport papieru i towarów spożywczych. dls posiada też własne magazyny zlokalizowane w Moskwie i St. Petersburgu. I właśnie tam, w Rosji, firma prowadzi także obsługę celną.
Flota i obsługiwane kierunki. Operator może się pochwalić flotą 450 nowoczesnych pojazdów, wyposażonych w systemy monitoringu tzw. telematyki (ciągniki oraz naczepy). Te ostatnie użytkowane są w dls maksymalnie do czterech lat. Firma posiada 300 naczep plandekowych, 50 burtowych, 40 typu midi i varios-mega oraz 60 chłodni i izoterm. Są to naczepy różnego rodzaju: standard joloda, chłodnicze z systemami do ładowania dwupoziomowego, standard do ładowania na wagon kolejowy, a także specjalistyczne furgonowe ze ścianą harmonijkową. Istnieje również możliwość rozszerzenia floty o naczepy dostosowane do potrzeb klienta. Do najpopularniejszych kierunków obsługiwanych przez firmę należy Polska, kraje Wspólnoty Niepodległych Państw oraz Europa południowo-wschodnia. Pojazdy z logo dls jeżdżą także do Skandynawii i innych krajów południowo- -zachodniej Europy, natomiast transporty wewnętrzne realizowane są na terenie Niemiec, Polski i Rosji.
Działalność w Rosji. Jeżeli chodzi o działalność spółki w Rosji, to ma ona zlokalizowane w Moskwie dwa magazyny o wysokim standardzie technicznym i powierzchni 600 m2 oraz 15,5 tys. m2, a także jeden obiekt w Petersburgu (13 tys. m2). Są to otwarte przestrzenie magazynowe jak i gotowe na składowanie na półkach, nadzorowane 24 godziny na dobę. dls posiada również własną bocznicę kolejową. W Rosji firma prowadzi również własną obsługę celną towarów co pozwala zaoszczędzić koszty a zwłaszcza czas. Wykwalifikowani pracownicy w ciągu jednego dnia roboczego wykonują pełną kontrolę towarów przed ich wysłaniem. Wystawiają także odpowiednie certyfikaty.
„Tiry na tory”. dls była pierwszym przedsiębiorstwem spedycyjnym realizującym w Polsce transporty „Just In Time”. W 2011 r. spółka rozpoczęła projekt o roboczej nazwie „29 ton”, którego celem było realizowanie idei „tiry na tory”. Jego nazwa pochodzi od wagi jaką można załadować na naczepę przystosowaną do przewozu koleją – w tradycyjnym transporcie kołowym jest on o 4 t niższy. Do zwiększonej ładowności należy jeszcze dodać oszczędność na paliwie, zmniejszenie przebiegu samochodów czy zmniejszenie obciążenia dróg, nie mówiąc już o braku konieczności angażowania kierowców.
Projekt Kopernikus. W 2013 r. dls uruchomił – najpierw z Krefeld a kilka dni później z Warszawy – pierwsze pociągi w ramach połączenia Kopernikus I. Tworzyły go dwa składy intermodalne (każdy o pojemności 36 naczep lub kontenerów), kursujące wahadłowo, dwa razy w tygodniu na trasie Krefeld-Warszawa- Krefeld. Czas takiego przejazdu to 23 godziny. Firma do obsługi tego połączenia zapewniła 120 specjalnie wzmocnionych naczep przystosowanych do podnoszenia dźwigiem wraz z załadunkiem. Dwa lata później uruchomiono stałe połączenie Koprenikus II, przy pomocy którego fi rma jest w stanie zaoferować trzy przejazdy w tygodniu „w kółkach” Krefeld-Swarzędz-Krefeld (czas przejazdu 18 godzin). W tym wypadku każdy pociąg również składa się z 18 podwójnych wagonów kieszeniowych pozwalających na przewóz 36 naczep. Niemiecki operator zainwestował w Kopernikusa II ponad 3 mln euro, kupując m.in. 100 naczep intermodalnych.
Ważna ekologia. Dla tego operatora ważne jest środowisko naturalne, stąd m.in. idea rozwoju transportu intermodalnego, który jak widomo redukuje emisję CO2 do atmosfery. Jedna naczepa z ładunkiem 25 t jadąca pociągiem na trasie ponad 800 km to ograniczenie o 1,1 t. Poza promowaniem transportu intermodalnego, jako tego przyjaznego środowisku, firma ma w swojej flocie wyłącznie ciągniki spełniające wysokie normy emisji spalin, szkoli swoich kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy oraz konsekwentnie wdraża koncepcję „biura bez papieru”.
« powrót