Prognoza logistyczna
Połowa roku 2020 już za nami. Wraz ze zbliżającym się IV kwartałem rosną obawy przed drugą falą pandemii. Pomimo utrzymującej się niepewności produktywność przedsiębiorstw stopniowo rośnie. Sztandarowym przykładem światowego ożywienia gospodarczego są Chiny. Kraj, który jako pierwszy został dotknięty wirusem i jako pierwszy zaczął szukać wyjścia z sytuacji kryzysowej.
Według działu badań i rozwoju grupy transportowo-logistycznej AsstrA wzrost aktywności produkcyjnej w ostatnim kwartale 2020 r. wpłynie na rynek przewozów towarowych znacznie bardziej niż w ubiegłym roku. Przyczyną wzrostu popytu na usługi transportowe jest opóźniony popyt ze względu na kwarantannę.
Od stycznia do marca 2020 r. był widoczny spadek inicjatyw i propozycji gospodarczych na tle sytuacji w Chinach, największym eksporterze świata. W UE pierwsze przypadki koronawirusa potwierdzono we Włoszech, gdzie od 9 marca wprowadzono środki mające na celu powstrzymanie wzrostu zachorowań.
Na początku pandemii wielu przewoźników odmawiało wykonywania transportów. Firmy przewozowe, które kontynuowały działalność dostosowywały harmonogramy kierowców i warunki pracy zgodnie z wymogami WHO. W związku z tym nastąpił spadek zdolności przewozowej. Na tle zamknięcia szeregu firm produkcyjnych w Europie w drugim kwartale równowaga podaży i popytu została zachowana - mówi Vitali Eremenco, zastępca dyrektora operacyjnego ds. transportu drogowego w AsstrA.
Aktywność gospodarcza ożywa wraz z łagodzeniem środków kwarantanny, natomiast wzrost eksportu pozostaje na słabym poziomie. Przewoźnicy dokonali redystrybucji aktywów transportowych co umożliwiło im utrzymanie obniżonych stawek do III kwartału.
Obecnie stawki za fracht idą w górę. Wiąże się to z oczekiwaniami wzrostu popytu oraz spadkiem zdolności przewozowej w okresie obowiązywania restrykcji. Dalsza dynamika cen za usługi transportowe zależy bezpośrednio od siły popytu, ponieważ podaż stopniowo się odbudowuje - kontynuuje Vitali Eremenco.
W kwietniu Światowa Organizacja Handlu (WTO) prognozowała, że w najgorszym przypadku spadek globalnej wymiany targowej wyniesie 13-32%. W sierpniu eksperci ogłosili, że dzięki reakcji ze strony rządów krajów na wsparcie lokalnych gospodarek ograniczenie światowego handlu nie osiągnie krytycznego poziomu. Według WTO wolumen światowego handlu w ujęciu kwartalnym wzrośnie o 2,5%, co potwierdza optymistyczne prognozy.
Wzrost wskaźnika PMI (Purchasing Managers Index) świadczy o ożywieniu sektora produkcyjnego w Europie. Poziom wskaźnika przekraczający 50 pkt oznacza wzrost aktywności przemysłowej.
Poziom aktywności biznesowej w UE wynosi dziś 51,7% i jest to najwyższy wskaźnik od grudnia 2018 r. Dane świadczą o efektywnej pracy nad przezwyciężeniem skutków pandemii - komentuje Vitalij Verbilovich, kierownik działu badań i rozwoju w AsstrA.
Shippeo, partner grupy AsstrA w zakresie zapewnienia przejrzystości transportu opracował interaktywną mapę odzyskiwania łańcucha dostaw: https://livesupplychain.shippeo.com/#/. Informacje o zdolności przewozowej oraz dostępnym transporcie są regularnie aktualizowane.
Na początku czerwca wskaźnik wynosił 60%. W związku z ostatnimi aktualizacjami europejskie łańcuchy dostaw osiągnęły 94% zdolności przewozowej. FMCG, przemysł stalowy i chemiczny znajdują się na czele listy, podczas gdy przemysł maszynowy i budowlany nadal odbudowują się po pandemii - dodaje Vitalij Verbilovich.
[ materiały AsstrA ]
« powrót