21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro
… dzięki unijnemu programowi CEF
Od 2016 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymują z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) miliardy euro na modernizację kolejowych tras. Zarządca narodowej infrastruktury, podpisał umowy zapewniające dofinansowanie 21 projektom.
PKP PLK jest największy beneficjent unijnego programu CEF. Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami uzyskano z unijnej kasy prawie 3,44 mld euro - na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.
Cztery projekty. Po pierwszych dwóch rozdaniach środków z CEF, Polska otrzymała 2,63 mld euro dofinansowania, na 17 projektów o wartości 3,33 mld euro. Średnie wsparcie wynosiło 79%. Dzięki projektom zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace będą zrealizowane do roku 2020.
Ze środków dostępnych w CEF, dofinansowane będą cztery kolejne projekty, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 r. Ich łączna wartość to prawie 1 mld euro, a kwota dofinansowania stanowi 82% wartości. Modernizacja obejmie dodatkowe 167 km linii.
Efekty modernizacji będą korzystne dla pasażerów i gospodarki. Na trasach regionalnych i dalekobieżnych skrócą się czasy przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym.
Poprawi się również standard podróży m.in. dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz zastosowaniu udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności. Linie kolejowe w Polsce staną się jeszcze bardziej zintegrowane z transeuropejską siecią kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego.
Warszawski węzeł kolejowy jest jednym z najintensywniej modernizowanych obszarów krajowej infrastruktury. Inwestycje finansowane z instrumentu CEF dotyczą zmian na linii Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki (linia 447) oraz na tzw. linii obwodowej - na trzech liniach wokół stolicy (Warszawa Gdańska–Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska–Warszawa Gołąbki).
Linia Warszawa Zachodnia-Grodzisk Mazowiecki, licząca 22 km, to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. W ciągu doby przejeżdża nią 170 pociągów. Linia ma kluczowe znaczenie dla komunikacji aglomeracyjnej oraz regionalnej. Po zakończeniu inwestycji, na trasie będzie więcej pociągów, ich prędkość wzrośnie z 90 km/godz. do 120 km/godz.
Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie. PLK wybudują także nowy przystanek w Parzniewie.
Na linii obwodowej będą zmiany, które ułatwią podróże i system komunikacji. Modernizowane są wiadukty nad ulicami Kasprzaka, Wolską, Górczewską i Obozową. Powstaje nowe przejście, kładka dla pieszych na wysokości ulicy Prądzyńskiego. Przybędą dwa przystanki Warszawa Obozowa i Warszawa Powązki. Wraz z budową, połączonego z metrem węzła przesiadkowego Warszawa Młynów, przy ulicy Górczewskiej zwiększą się możliwości komunikacyjne nie tylko dla mieszkańców stolicy.
PLK planuje przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich między Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią (linia nr 20) w połowie 2018 r. Całość prac, związanych z przebudową linii 20, 507 i 507, potrwa do kwietnia 2019 r.
Konkursy CEF to instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie do 2020 roku. Zastąpiono w ten sposób fundusze wydzielone z budżetu UE na rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropean Network Transport), czyli przeznaczonych na zapewnienie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu osób i towarów.
Instrument TEN-T służył koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W sieci bazowej TEN-T ustanowiono 10 korytarzy. Wśród nich jest korytarz Bałtyk–Adriatyk, którego część przebiega przez Polskę na odcinku Świnoujście/Szczecin–Poznań– Wrocław, a także korytarz Morze Północne–Bałtyk, który w Polsce znajduje się na odcinku Warszawa–Poznań–Frankfurt nad Odrą. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Wnioski beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów.
« powrót