Dziś na rynku mamy do czynienia z wieloma rodzajami napędu pojazdów, statków i statków powietrznych. Dominuje wynaleziony pod koniec XIX wieku napęd spalinowy. W transporcie lądowym i morskim silnik Diesla, w transporcie drogowym także silniki benzynowe, a w lotniczym silniki benzynowe i turbowentylatorowe oraz starsze, dwuprzepływowe.
więcejWykorzystanie cen paliwa jako kiełbasy wyborczej, niezależenie od nieskuteczności pozostałego naręcza przeróżnych kiełbas wyborczych, pozwoliło zaobserwować ciekawe procesy i trendy gospodarcze, o ile obserwator zechciał patrzeć na fakty, a nie na polityczny chocholi taniec partii jeszcze niemiłościwie nam rządzącej.
więcejNazywani także milenialsami stanowią dziś największą grupę młodych pracowników. Napisano na ich temat już n ton książek, artykułów i przyczynków nie zastanawiając się nad tym, że od wieków populacja w takim samym wieku stanowi liczący się zasób dla niegdyś rzemiosła, a potem głównie przemysłu i sektora usług. Biorąc pod uwagę rozkład normalny T-Studenta taka sama część tego pokolenia zrobi karierę, a pozostali będą się borykać z problemami codziennej egzystencji.
więcejSytuacje awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, zdarzają się niespodziewanie i niosą za sobą poważne ryzyko związane z niewłaściwym nimi zarządzaniem, czyli ryzyko podjęcia nietrafnych decyzji, co może skutkować nie tylko kolejnymi komplikacjami, ale także konsekwencjami wynikającymi z naruszenia obowiązującego prawa, także nieświadomego (ignorantia iuris nocet). Innymi słowy „wariant panika” jest najgorszym z możliwych i warto pamiętać, że dżentelmeni w obliczu zagrożenia zachowują spokój i zdrowy rozsądek, trzeba o tym nie tylko pamiętać, ale permanentnie stosować się do tej zasady.
więcejDecyzje Unii Europejskiej wprowadzające kolejne obostrzenia dotyczące czasu pracy kierowców i obowiązku zjeżdżania do bazy – stan na rok 2023.
więcejOptymalizacja w gospodarce, zatem także w logistyce, opartej na racjonalnym działaniu stała się niemal bogiem nadzorującym współpracę (współ-tracę, dobrze, jeżeli „współ”, bo jest szansa, że klient odpuści) z klientem lub podwykonawcą oraz procesy wewnętrzne organizacji.
więcejPoruszanie się po współczesnym świecie wymaga ogromnej wiedzy praktycznej, którą można zdobywać w trybie krew, pot i łzy, ale także rozglądając się po życiu można uniknąć wielu błędów, a także podzielić się tą wiedzą z tymi, na których nam zależy.
więcejMotto: Wiesz co robi ta automatyzacja? Ona odpowiada żywotnym potrzebom naszej firmy. To jest automatyzacja na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tą automatyzacją? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasza strategia kosztowa, przez nas wdrożona, i to nie jest nasze ostatnie słowo!
więcejCyfrowe call centers są coraz bardziej popularne w branży logistycznej, ponieważ pozwalają na szybszą i bardziej efektywną obsługę klientów oraz redukcję kosztów operacyjnych. W takim systemie klienci mogą skontaktować się z firmą logistyczną poprzez różne kanały komunikacji, takie jak telefon, e-mail, czat na żywo lub media społecznościowe.
więcejMamy XXI wiek, a homo rzekomo sapiens nadal uporczywie nie uczy się na własnych błędach – niestety nihil novi sub sole. Najprawdopodobniej nie słucha lub nie chce słuchać, co życie do niego mówi, a rozglądanie się po życiu sztuką jest.
więcejCałe dotychczasowe życie zawodowe poświęciłem logistyce towarów i jak pan Jourdain nie wiedział, że mówi prozą, tak ja nie zdawałem sobie sprawy jak ważną branżą na rynku transportowym jest logistyka osób.
więcejCarsharing to nie tylko komunikacja miejska. To przede wszystkim koszty stałe. Po co komu w mieście kosztowny, 5-cio osobowy, własny samochód, którym przeważnie jeździ jedna osoba? Tym bardziej, że komunikacja miejska jest coraz lepsza.
więcejPrzewoźnicy i spedytorzy postulują, by pośrednik przy przewozie rzeczy posiadał „ubezpieczenie od prowadzenia działalności gospodarczej’’. Niech będzie to gwarancja bankowa. Ci spedytorzy, przewoźnicy i działacze, którzy lubią wypowiadać się w mediach, zwracają uwagę, że taka forma zabezpieczenia występuje w branży turystycznej.
więcejBrexit może być twardy. Z tej okazji rozhisteryzowała się IRU. W ślad za nią inne organizacje przewoźników, wieszcząc katastrofę, w tym m.in. upadek JIT, co ma wpłynąć negatywnie na terminowość dostaw.
więcejBroszury dla kierowców, opublikowane na stronie internetowej ZMPD, to polskie tłumaczenie angielskiej myśli biurokratycznej. Są tam angielskie zalecenia dla kierowców wjeżdżających do Wielkiej Brytanii i wybrane sankcje za uchybienia tamtejszym przepisom. Warto stosować się do tych zaleceń, choć forma w jakiej przedstawił je ZMPD zadziwia, o czym poniżej.
więcejimo dramatycznych doniesień z frontu wojny przewoźnicy polscy vs rozum, branża TSL jest w gazie. Wynika to z rosnącej wymiany handlowej, której w ostatnim ogniwie łańcucha ton nadaje e-commerce.
więcejJest kilka rzeczy, na które uskarżają się pasażerowie komunikacji publicznej. Jazda autobusem, pociągiem, tramwajem, czy metrem oddziałuje na wszystkie zmysły, powodując uczucie dyskomfortu.
więcejNiektóre głosy, dochodzące ze środowiska przewoźników kojarzą mi się z wypowiedziami polskiego Hibernatusa, który zapił na jakiejś gminnej egzekutywie PZPR w latach 60/70-tych ubiegłego stulecia i zaległ w chłodni zakładów mięsnych. Dopiero teraz go wywleczono i odmrożono. Trzeba mu tłumaczyć świat ab ovo, ale ze względu na szczupłość szpalty, przechodzę od razu do epoki Jagiellonów.
więcejCóż takiego jest w naruszających nietykalność umysłową odbiorców raportach, konferencjach i publikacjach polskich o liberalizmie vs protekcjonizmie, czego Niemcy czy Francuzi mieliby się przestraszyć i czego nie wiedzieliby sami od dawna?
więcejDawno, dawno temu w odległym schyłku XX wieku, w złotej erze zarządzania relacjami z klientem (CRM), kiedy czas trwania kontraktu wynosił min. 3 lata, a średnio 5 lat, przetargi były organizowane, przeprowadzane i rozstrzygane przez działy logistyki, które były właścicielem całego procesu.
więcejZ perspektywy mojej wsi, nie widzę zbyt wyraźnie poczynań strategów logistycznych na najwyższym szczeblu. Od czasu do czasu oglądam jedynie w Internecie, na stronach różnych urzędów, prezentacje i czytam enuncjacje o postępach prac nad polskim samochodem elektrycznym.
więcej31 stycznia w Paryżu podczas spotkania ministrów transportu Austrii, Belgii, Danii, Francji, Luksemburga, Niemiec, Norwegii, Szwecji i Włoch podpisany został „Alians drogowy”, którego celem jest zwalczanie nieuczciwej konkurencji (nazywanej także „dumpingiem socjalnym”) w transporcie drogowym.
więcejJednym z ważnych zastosowań ogniw wodorowych jest napędzanie pojazdów, na co zwraca uwagę Rada Wodorowa w raporcie: „How hydrogen empowers energy transition’’. Autorzy przewidują nie tylko szybki przyrost ilości FCEV w motoryzacji i transporcie kołowym, ale także dalsze badania nad możliwością wykorzystania wodoru w transporcie morskim i lotniczym.
więcejWszystko dzieje się w USA. Właśnie tam ogłoszono pierwszy komercyjny, licencjonowany, autonomiczny przewóz towaru, o czym donosi Alex Davies z www.wired.com – „Uber’s Self-Driving Truck Makes Its First Delivery: 50,000 Beers’’.
więcejSpecjaliści od ECR dywagują już od ponda 20 lat nad usprawnianiami. Integracja, EDI, just in time, automatyczne uzupełnianie zapasów, przewija się w dyskusjach i staje się nudne. W supermarketach zaś nadal uwija się personel.
więcejHTT – Hyperloop Transport Technology to wizja, którą Elon Musk roztoczył przed zdumioną publicznością w 2013 roku. W 2015 zaczęły dochodzić informacje o budowie eksperymentalnego odcinka, a ostatnio gruchnęła wieść o przymiarce do pierwszej komercyjnej linii w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
więcejPrzemysł samochodowy oferuje tzw. „długie” zestawy, czyli o łącznej długości 17,8 m w przypadku zestawu naczepowego i 24 m w przypadku zestawu z przyczepą. Tego typu pojazdy są już testowane od pewnego czasu w Holandii.
więcejUber to aplikacja, dostarczająca publicystom nieustających inspiracji. W Warszawie, bez żadnych przeszkód prowadzi operacje, w Oslo jest przedmiotem sporów, a do Berlina go nie wpuszczono. Zaś w Toronto jest ciężarkiem rzucanym na szale politycznych rozgrywek w magistracie ( Jennifer Pagliaro „ Fate of Uber in Toronto hangs in the balance ‘’- Toronto Star).
więcejPrzedstawiony ostatnio przez Ministerium Energii program „ Pakiet na rzecz czystego transport’’ ładnie wygląda w prezentacji, ale nie opiera się na sięgających dostatecznie głęboko założeniach.
więcejJak każda zmiana kojarzy się ze wzrostem niepewności, a nawet lękiem, bo dotychczas obowiązujące reguły gry i układy międzyludzkie ulegną zmianie.
więcejDzieje się! Warto zatem przypomnieć nieco historii, której częścią są także przewoźnicy. Rok 1989 – wybory i Polska z dnia na dzień staje się Pewexem.
więcejWydawałoby się, że nie ma nic prostszego niż jazda po autostradzie lub drodze samochodowej. Nie trzeba czekać na okazje do wyprzedzania, średnia prędkość jest wysoka, po drodze są parkingi...
więcejByliśmy przyzwyczajeni do tego, że przetargi rozstrzygają działy logistyki. Potem sytuacja uległa zmianie i o zwycięstwie zaczęły decydować działy zakupów, które nie miały pojęcia o procesach, ani o jakości i dla których jedynym liczącym się kryterium była cena.
więcejObserwatorzy ekscytują się pojazdami autonomicznymi, które mogłyby poruszać się po drogach publicznych. Jest jednak kilka sektorów biznesu, gdzie pojazdy po takich drogach się nie poruszają.
więcejOperatorzy logistyczni zajmujący się obsługą ładunków drobnicowych i/lub PTL rzadko wykorzystują dane dostępne w ich bazie, aby stwierdzić, gdzie sprzedaż powinna szukać klientów.
więcejW parlamencie norweskim padło hasło o zaprzestaniu rejestracji samochodów spalinowych od 2025 r. Jednocześnie od 2030 r. miałoby jeździć po norweskich drogach 75% dalekobieżnych autobusów i 50% ciężarówek elektrycznych.
więcejKażdy dzień przynosi ze sobą informacje na temat pojazdów autonomicznych. Włączenie się do wyścigu nowego gracza, poza jego prezentacją, jest dobrą okazją do krótkiego podsumowania.
więcejNawet najpiękniejsza i najużyteczniejsza teoria niezweryfikowana w praktyce pozostaje tylko teorią. Dlatego często tak trudno je zrozumieć, nawet wykładane przez najznamienitszych profesorów. Dlatego naukowcy tak intensywnie poszukują kontaktu z biznesem, bo wiedza, bez praktycznego zastosowania nie daje takiego prestiżu, jak powszechnie stosowane rozwiązania.
więcejUOKiK nie dopatrzył się niczego nagannego w przewozach pasażerskich przy użyciu platformy Uber i obwieścił to w stosownym oświadczeniu. Urząd będzie jednak dalej monitorował, analizował i przyglądał się. Warto zatem zastanowić się co i czemu.
więcejHomo rzekomo sapiens jest ewolucyjnie przystosowany do „czytania” obrazów i emocji oraz reagowania na naturalne dźwięki. Dlatego mowa artykułowana spowalnia pojmowanie.
więcejTekst red. Cezarego Banasiaka "Platooning. Czas na nowe definicje" PGT nr 15/2016 o inteligentnych konwojach ciężarówek autonomicznych przypomniał mi inne inteligentne rozwiązanie, wprowadzone wiele lat temu przez Rosjan i Niemców.
więcejPo kilku miesiącach mogę pokusić się o pierwsze refleksje i porównania dotyczące obu krajów. Pominę sferę polityczną, bo gdy w Polsce mamy do czynienia z nachalną propagandą a la Putin, to w Niemczech nikt nawet nie pomyśli o tym, żeby tknąć Trybunał Konstytucyjny.
więcejIstnieje kategoria prawna – dobra reputacja przewoźnika. Prostolinijny, wiodący zwykłe, wiejskie życie ciemnogrodzianin, taki jak ja, przygląda się jej ze zdziwieniem.
więcej« powrót