Transport morski, żegluga śródlądowa
ECS, wiodący europejski dostawca usług logistycznych w zakresie transportu intermodalnego i zintegrowanego łańcucha dostaw, odebrał nowy elektryczny akumulatorowy zestaw prądotwórczy E-COOLPAC dostarczony przez firmę Thermo King®, lidera rozwiązań w zakresie kontroli temperatury w transporcie i markę Trane Technologies.
więcejRealizacja zadania „Przebudowa akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m” stanowi kluczowy etap wieloletnich inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia realizowanych w ramach zadania inwestycyjnego „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.
więcejNależący do linii Stena Line prom Stena Scandica, pływający na trasie ze Szwecji do Łotwy, jak poinformowały niektóre media, miał groźny pożar. Jednak niebezpieczeństwo wydaje się być zażegnane.
więcejDB Schenker, jeden z wiodących dostawców logistycznych na świecie, przedstawił swój plan uruchomienia innowacyjnego, bezemisyjnego kontenerowca przybrzeżnego w Norwegii. W pełni elektryczna jednostka ma unikalną konstrukcję. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.
więcejWraz z początkiem roku utrzymuje się zwiększony popyt na transport kontenerowy. Trudności z zaopatrzeniem w sprzęt, brak miejsc na statkach oraz sytuacja pandemiczna wywołały portowe kongestie.
więcejŚwietna wiadomość dla marzących o odpoczynku na pięknej Północny! Z końcem czerwca, Szwecja złagodziła obostrzenia dla podróżujących. Zamiast ważnego tylko przez 48 godzin testu, honorowany będzie Unijny Certyfikat COVID.
więcejPołowa ludności Europy mieszka w pobliżu wybrzeży lub śródlądowych dróg wodnych, a do większości europejskich ośrodków przemysłowych można dotrzeć, korzystając z żeglugi śródlądowej. Co za tym idzie, transport wodny stanowi bardzo ważny element systemu transportowego Europy. Jest nowoczesny, bezpieczny, a zarazem przyjazny środowisku. Ogranicza koszty logistyki, odciąża drogi z nadmiaru samochodów, pomaga w obniżeniu emisji spalin i uciążliwości transportu dla środowiska. Całkowite koszty zewnętrzne generowane przez żeglugę szacuje się na 7 razy niższe niż w przypadku transportu samochodowego.
więcejZarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz PERN wzmocniły współpracę, zmierzającą do umocnienia Portu Gdynia jako niezależnego, morskiego hubu paliwowego. Wynika to ze wzrostu zainteresowaniem importu paliw drogą morską.
więcejLuty 2020 był ostatnim miesiącem normalnego funkcjonowania gospodarki, natomiast rok później – w lutym 2021 pandemia trwała już w najlepsze- można by się zatem spodziewać znacznych spadków w wynikach przeładunków. Tymczasem na terminalu GCT przeładowano 32,4 tys. TEU - ponad 9% więcej, niż rok temu, w OT Port Gdynia 156 TEU – ponad 8% więcej, zaś w BCT obsłużono 43 tys. TEU – ponad 4% więcej, niż przed rokiem.
więcejWszystkich, którzy planują wyjazd do Skandynawii lub są zainteresowani tym regionem powinni zapoznać się z serwisem www.skandynawskiepodroze.pl. Blog w przejrzysty i przystępny sposób informuje o życiu, kulturze i tradycjach naszych Północnych sąsiadów.
więcejPandemia koronawirusa zachwiała światową gospodarką, ale jednocześnie sprawiła, że w ciągu zaledwie kilku miesięcy na rynku zaszły zmiany, które wcześniej zajmowały wielu firmom nawet kilka lat. Tempo digitalizacji rynku B2B znacznie przyspiesza, wiele przedsiębiorstw dokonuje lub planuje też istotne zmiany w swoich łańcuchach dostaw.
więcejBudowa estakady nad torami przy Terminalu Promowym w Świnoujściu idzie w iście ekspresowym tempie. Wszystko w ramach inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA przystosowującej terminal do obsługi transportu intermodalnego.
więcejNieczęsto widzi się statki tego typu w polskich portach. Wysokospecjalizowany „Apache II” był eksploatowany na akwenach, gdzie zazwyczaj wydobywane są ropa i gaz. Jednostka jest przeznaczona przede wszystkim do układania rurociągów.
więcejWzrost przeładunku portów morskich w coraz większym stopniu związany jest z potencjałem transportu intermodalnego, który w najbliższych latach stanie się priorytetową gałęzią przewozów towarów zarówno w Polsce jak i w Europie. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego i modernizacje linii kolejowych.
więcejBlisko 10,5 mln ton towarów obsłużyły spółki przeładunkowe w zespole portów Szczecin-Świnoujście w okresie styczeń-kwiecień br. I choć w tle ich pracy jest pandemia koronawirusa, to z zachowaniem pełnych reżimów sanitarnych, statki obsługiwane są na bieżąco, ładunki są na bezpiecznym poziomie, w czym pomaga uniwersalny charakter obu portów.
więcejPort Szczecin niebawem przypominać będzie wielki plac budowy, bowiem poza potężnymi inwestycjami w Basenie Kaszubskim i Kanale Dębickim, które otworzą port na duże statki, modernizowane będą dodatkowe nabrzeża.
więcejPorty i linie żeglugowe odczuły już atak koronawirusa w strefach przemysłowych Chin. Wstrzymanie produkcji spowodowało zmniejszoną podaż towarów w chińskich portach. Światowej gospodarce grozi zerwanie globalnych łańcuchów logistycznych.
więcejW 2019 r. przeładunki morskie w porcie Hamburg wzrosły do 136,6 mln t czyli +1,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Rekordowy wynik, na poziomie 2,7 mln TEU, padł w przewozach kolejowych (+10,4%). Przeładunki kontenerów osiągnęły z kolei 9,3 mln TEU, co oznacza przyrost o 6,1%. Niewielki spadek przeładunków zanotowały za to ładunki masowe - do 31,6 mln t (-2,1%).
więcejBiznes morski w nowej dekadzie będzie ponosił konsekwencje globalizacji wywołanej przez USA fali działań protekcjonistycznych – prognozują analitycy BIMCO. Wojna handlowa w wymiarze globalnym przejawia się w tworzeniu dodatkowych barier celnych i pozataryfowych w handlu.
więcejPrezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski przejął w ubiegłym tygodniu przewodnictwo w sojuszu A6 - aliansie największych europejskich instytucji żeglugi powietrznej m.in. Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoch.
więcejPolskie stocznie budują nowoczesne ekologiczne promy. Niestety, nie dla polskich i skandynawskich armatorów. Pierwszy prom na świecie na metanol, promy z siłowniami na gaz, pierwszy prom elektryczny – to wszystko statki z polskich stoczni, nagradzane w międzynarodowych konkursach.
więcejŚwiatowy handel morski w 2018 r., rozwijał się wolniej niż w poprzednich latach, a mimo to przewozy oceaniczne osiągnęły wielkość 11 mld t. Handel drogą morską przez najbliższe 5 lat będzie rósł corocznie średnio o 3,4% - prognozuje UNCTAD w najnowszym raporcie rocznym Review of Maritime Transport 2019 opublikowanym 30 października br.
więcejRynek operatorów terminali kontenerowych się konsoliduje. Rosną wskaźniki wykorzystania terminali kontenerowych i powstała pierwsza liga globalnych operatorów – twierdzą eksperci Drewry.
więcejMinisterstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie rezygnuje z pomysłu budowy Kanału Śląskiego mającego połączyć Odrę z Wisłą. 28 sierpnia 2019 r. w sali Sejmu Śląskiego w Katowicach odbyła się konferencja otwierająca III samorządowe konsultacje poświęcone tej inwestycji.
więcejCPK i PAŻP podpisały umowę o współpracy, której celem jest przeprojektowanie przestrzeni powietrznej, zwiększenie przepustowości polskiego nieba i realizacja infrastruktury niezbędnej do obsługi Portu Lotniczego Solidarność. Zawarcie umowy zostało ogłoszone podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.
więcejPonad 19 mln t towarów obsłużyły porty w Szczecinie i Świnoujściu w okresie od stycznia do lipca w tym roku. Towarów było więcej o ponad 1,4 mln t niż w analogicznym okresie 2018 r. Liderami wzrostów są inne masowe +14,5%, zboże +7,7% oraz z takim samym wynikiem (lepszym o 5,8%) w porównaniu do ubiegłego roku – ropa i węgiel. Bilans ujemny po siedmiu miesiącach notują ruda, kontenery (w lipcu br. duży wzrost o blisko 17%) oraz drobnica.
więcejRosja planuje budowę portu głębokowodnego w miejscowości Jantarnyj w obwodzie kaliningradzkim, o docelowym przeładunku 48 mln t. Koszt budowy szacowany jest na 200 mld rubli (tj. 3,1 mld dol.), przy dofinansowaniu blisko 50 mld rubli z budżetu Rosji.
więcejPaństwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie rozpoczęło drugi etap modernizacji śluz Kanału Gliwickiego. Generalne prace remontowe przechodzą dwie z sześciu śluz na drodze wodnej: Sławięcice i Nowa Wieś (równolegle kontynuowana jest budowa na obiektach w Łabędach i Dzierżnie).
więcejDziewięć terminali (m.in. dwa kontenerowe, offshore i LNG), przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich, cztery obrotnice oraz trzy tory podejściowe - to podstawowe elementy Portu Centralnego, który powstać ma w Porcie Gdańsk. W ubiegłym tygodniu zarząd portu przedstawił koncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie, której koszt zamknąć się ma w kwocie ok. 12 mld zł.
więcejNa konferencji podsumowującej udział Gdyni w projekcie TENTacle zaproponowano wzmocnienie węzła miejskiego w korytarzu transportowym Bałtyk-Adriatyk. Chodzi o to, by węzeł Gdynia/ Gdańsk z dużymi portami morskimi był postrzegany na mapie gospodarczej Polski i Unii Europejskiej jako obszar o dużym potencjale wzrostu. Potrzebna jest jednak infrastruktura.
więcejNa początku maja wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski wraz z przewodniczącą zarządu miasta Ystad, Kristiną Bendz, symbolicznym wbiciem szpadli rozpoczęli nowy projekt budowlany portu w Ystad, stanowiący część unijnego projektu "Modernizacja ładowności i tankowania LNG, połączenie morskie Świnoujście-Ystad".
więcejMusimy czym prędzej zlikwidować wąskie gardła na naszych drogach śródlądowych, a rynek sam się odrodzi – powiedział Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi, podczas spotkania z delegacją niemiecką, które odbyło się w Gliwicach.
więcejPolski Fundusz Rozwoju (PFR), operator portowy z Singapuru PSA oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM przejęły terminal DCT Gdańsk od poprzednich właścicieli. PFR stał się właścicielem 30% udziałów, PSA objął 40%, a IFM nabył 30% udziałów w gdańskim terminalu kontenerowym.
więcejInnowacyjne porty, innowacyjne statki, innowacyjne napędy – to najkrótsza recenzja kolejnej konferencji Transport Week 2019, która zgromadziła w Gdyni ok. 200 przedstawicieli biznesu morskiego, administracji i naukowców.
więcejPort Gdynia z rekordowym EBIDTA 106 mln zł i programem inwestycji o wartości prawie 1,25 mld zł - to najkrótsza recenzja działalności Zarządu Morskiego Portu Gdynia. W najbliższych planach budowa nowoczesnego terminalu promowego, pogłębienie portu i rozbudowa terminalu paliwowego. W planach dalszych – port zewnętrzny.
więcejW Gdyni za 235 mln zł powstanie nowoczesny terminal promowy. Pierwszy prom powinien dobić do niego w końcu 2021 r. Inwestorem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a wykonawcą firma Doraco. Inwestycję zasilą fundusze z Unii Europejskiej w wysokości ok. 117 mln zł.
więcejStatystyki z ubiegłego roku wyraźnie pokazują, że w Porcie Ystad po raz kolejny pobito szereg rekordów – odnotowano m.in. wyraźny wzrost ogólnej ilości przewiezionych ładunków (cargo), a także liczby ciężarówek, aut osobowych oraz pasażerów.
więcejPo oceanach pływa ponad 93 tys. statków o łącznej nośności 1,86 mld t. Nie wszystkie znajdują zatrudnienie. Często zmiana strategii albo błąd armatora sprawiają, że na rynku pojawiają się statki po okazyjnych cenach. Bywa, że operator musi wzmocnić serwis i pilnie poszukuje na morskie połączenie nowej jednostki. Mimo niskich cen ropy wciąż dynamiczny jest rynek off shore.
więcejRrzecznik prasowy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, poinformował o wydaniu decyzji kończącej postępowanie o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych, w ramach zadania inwestycyjnego "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".
więcejPort gdański, po podsumowaniu trzech kwartałów 2018 r., przeładował niemal 36,5 mln t, czyli o 28% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy to zakończył on rok historycznym rekordem przeładunków – ponad 40,6 mln t towarów.
więcejRegionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał 5 XII decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.
więcejAustralijski fundusz Macquarie posiadający 63,8% udziałów w DCT Gdańsk, zamierza je sprzedać za około 1,4 mld euro poprzez swój Global Infrastructure Fund II (GIF II).
więcejGrupa Fracht rozpoczęła współpracę z CargoX, dostawcą innowacyjnego rozwiązania opartego na platformie blockchain - Smart Bill of Lading. Teraz spółki Grupy oraz ich klienci mogą korzystać z inteligentnych systemów do obsługi konosamentów w transporcie morskim.
więcejW ubiegłym tygodniu, w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, podpisano umowę dotyczącą budowy tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.
więcejW I połowie 2018 r. port Hamburg przeładował łącznie 66,5 mln t, co stanowiło umiarkowany spadek o 4,9%. Na ogólny wynik portu złożyły się przeładunki drobnicy, które wyniosły 45,5 mln t (mniej o 2,2%) oraz ładunki masowe - 21,1 mln t (mniej o 10,4%). Na spadek całkowitych obrotów wpłynęły głównie, bo aż w 71% ładunki masowe, które stanowią jedną trzecią całkowitych przeładunków portowych.
więcejNa początku września do rozkładu rejsów na Bałtyku wszedł nowy prom Unity Line – M/F Copernicus. To siostrzana jednostka eksploatowanego przez armatora promu Galileusz, ósmy statek w serwisie armatora i czwarty na trasie do Trelleborga.
więcejJak informuje Stowarzyszenie Komercyjnych Rosyjskich Portów Morskich, w I półroczu 2018 r. tamtejsze porty przeładowały 394,8 mln t ładunków tj. o 2,8% więcej niż w roku 2017.
więcejMinisterstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. uruchomiły kolejne etapy przygotowania Programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Po zakończeniu analiz hydrologicznych rozpoczęły się studia techniczne i ekonomiczne. Wykonawcami będą Politechnika Wrocławska i EY.
więcejW ubiegłym tygodniu linię promową Stena Line z Gdyni do Nynäshamn wzmocnił nowy, większy statek.
więcejNorweskie przedsiębiorstwa Wilhelmsen oraz Kongsberg powołały pierwszego w świecie operatora statków autonomicznych. W sierpniu 2018 r. firma Massterly zacznie koordynować cały proces związany z projektowaniem, a następnie zarządzaniem i eksploatacją statków bezzałogowych na całym świecie.
więcejOperator logistyczny Dachser uruchomi w tym roku 26 nowych linii przewozów drobnicy morskiej (LCL). Dodatkowo firma zwiększy częstotliwość sześciu połączeń - z wysyłek co dwa tygodnie, do cotygodniowych.
więcejPrzewozy ładunków w niemieckich i europejskich korytarzach transportowych będę w kolejnych latach rosły, a to oznacza konieczność modernizacji infrastruktury, jak i digitalizacji procesów transportowych, która umożliwi optymalizację przewozów. Dotyczy to zwłaszcza tych tras i węzłów, które są intensywnie wykorzystywane i w których optymalizacja uwalnia ukryte zasoby.
więcejDeutsche Binnenreederei AG (DBR), największy w Niemczech operator żeglugi śródlądowej należący do Grupy Kapitałowej OT Logistics, uruchomił regularną linię przewozu ładunków projektowych i ciężkich po Łabie. Było to możliwe dzięki nawiązaniu współpracy z Sächsische Binnenhäfen Oberelbe (SBO).
więcejDachser, globalny operator logistyczny oraz europejski lider w transporcie drobnicowym, uruchomi w tym roku 26 nowych linii przewozów drobnicy morskiej (LCL). Dodatkowo firma zwiększy częstotliwość sześciu połączeń - z wysyłek co dwa tygodnie do cotygodniowych.
więcejPrzez 3 dni (13-15 VI) Szczecin był światową stolicą gospodarki morskiej. Ponad 800 delegatów z 40 krajów świata spotkało się w stolicy Pomorza Zachodniego na Światowych Dniach Morza - najważniejszym morskim święcie Organizacji Narodów Zjednoczonych.
więcejJest szansa, że połączenie promowe Gdynia-Kalskrona znajdzie się w korytarzu TENT Bałtyk-Adriatyk – taka jest wola rządów i samorządów Polski i Szwecji oraz wstępne deklaracje poparcia przedstawicieli Unii Europejskiej.
więcejZapowiada się rok historycznych wyników w obu portach trójmiejskich. W Gdańsku wszystkie portowe terminale mogą łącznie przekroczyć granicę 50 mln t przeładunków, a DCT osiągnąć barierę 2 mln kontenerów. W porcie gdyńskim do pobicia jest 21,2 mln t z roku 2017.
więcejNa inwestycje w drogi wodne w całej Polsce trzeba od 60 mld do 150 mld zł. Wydatki na Odrzańską Drogę Wodną to ok. 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny–ujście Nysy Łużyckiej a także 4,5 mld zł na budowę ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. Wisłę szacuje się na ponad 50 mld zł.
więcejNa rynku transportu morskiego powstał segment, w którym Polska może osiągnąć liczącą się pozycję. Nie dosyć, że jest to obszar jeszcze nie zagospodarowany, to dodatkowo położony blisko Polski.
więcejWkrótce rozpocznie się budowa promu oraz przebudowa przyczółków i dróg dojazdowych do przeprawy przez Wisłę pomiędzy Solcem Kujawskim i Czarnowem w gminie Zławieś Wielka.
więcejSzczecińska stocznia jeszcze w kwietniu będzie miała ponownie, zawieszone w 2008 r., połączenie z siecią kolejową. PKP PLK kończą remont torów od stacji Szczecin Niebuszewo do bocznicy stoczni. Podczas remontu, który rozpoczęto w 2016 r. , wymieniono m.in. uszkodzone szyny, podkłady, uzupełniono tłuczeń. Oczyszczono teren z drzew i krzewów.
więcejGrupa Kapitałowa OT Logistics podpisała umowę na przeładunek węgla w porcie w Gliwicach ze Śląskim Centrum Logistyki S.A. (ŚCL).
więcejW 2018 r. Szczecin odwiedzą trzy pełnomorskie wycieczkowce: „Albatros”, „Seabourn” i „Gann”. Sezon otworzy „Albatros”, który pojawi się w Szczecinie dwukrotnie: 3 i 20 V.
więcejW styczniu i lutym wzrosły przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Oba zamknęły ten okres wynikiem 4 608,9 tys. t obrotów, a więc o 15% lepszym niż rok wcześniej.
więcejStena Line testuje nowe, przyjazne dla środowiska rodzaje napędu dla swoich statków. W ostatnim czasie armator podpisał umowę z Callenberg Technology Group na zakup akumulatorów o łącznej mocy 1 MWh. Jeszcze przed wakacjami zostaną one zainstalowane na promie Stena Jutlandica kursującym między Göteborgiem (Szwecja) a Frederikshavn (Dania). Tym samym idea elektrycznego zasilania statków Stena Line stanie się rzeczywistością.
więcejW ostatnich dniach grudnia Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na koncepcję budowy Portu Centralnego. W ubiegłym tygodniu otwarto oferty przetargowe. ZMPG będzie wybierać spośród pięciu ofert doświadczonych firm.
więcejJak informuje Stowarzyszenie Komercyjnych Portów Morskich (ASOP) w roku 2017 w rosyjskich portach morskich przeładowano łącznie 786,97 mln t ładunków. To o 9% więcej niż w roku 2016.
więcejRok 2017 zapisze się w historii Zarządu Morskiego Portu Gdańsk jako rok szczególny. Przeładowano rekordowe 40,5 mln t towarów, a na inwestycje wydano ponad 29 mln zł. Z kolei w 2018 r. na inwestycje zarząd przeznaczy 170 mln zł, a Unia Europejska dopłaci 600 mln zł. Port Gdańsk zamieni się w wielki plac budowy.
więcejPort Gdańsk zamieni się w plac budowy. Podczas konferencji prasowej Zarząd ZMPG S.A. podsumował inwestycje w 2017 roku oraz przedstawił plan prac na rok 2018.
więcejPrzewozy promowe i ro-ro stanowią istotną część transportu morskiego w Unii Europejskiej, która stawia nieustannie na żeglugę bliskiego zasięgu.
więcejW 2018 r. armatorzy transportujący ładunki masowe suche, a wraz z nimi Polska Żegluga Morska złapią na krótko oddech. Po dobrym roku 2017 nadejdzie trochę gorszy 2018.
więcejPonad 200 mln zł będzie kosztować zapowiadana od 2013 r. budowa nowego promowego terminalu pasażerskiego w porcie gdyńskim, z zagwarantowanym dofinansowaniem unijnym.
więcejZarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podsumował w ubiegłym tygodniu przeładunki za 2017 r. Według wstępnych danych gdański port osiągnął bezprecedensowy rekord – w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładował ponad 4% więcej towarów niż planowano.
więcejW październiku Port Gdańsk zanotował po raz kolejny rekordowe wyniki w przeładunkach. Ilość przechodzących przez Port towarów miesiąc do miesiąca była wyraźnie większa we wszystkich grupach ładunkowych, szczególnie w drobnicy i samochodach. Jest to już stała tendencja w wynikach przeładunków. W ciągu 10 miesięcy 2017 r. w Porcie Gdańsk przeładowano łącznie 32 055 465 t towarów tj. o 3,4% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
więcejBezzałogowe kontenerowce o pojemności 50 tys. TEU, przypominające gigantyczne drony, będą przemierzać oceany za 50 lat – przewidują eksperci firmy doradczej McKinsey.
więcejZarówno III kwartał, jak i pierwsze dziewięć miesięcy 2017 r. okazały się rekordowe dla Finnlines. Jesteśmy silniejsi niż kiedykolwiek wcześniej – powiedział komentując wyniki szef armatora, Emanuele Grimaldi.
więcejNiedawno oficjalnie powitano w Ystad, należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej prom Cracovia. To trzecia jednostka, po pasażersko-samochodowej Mazovii i przeznaczonej do przewozów cargo Baltivii, pływająca ze Świnoujścia do tego szwedzkiego portu.
więcejNowe inwestycje, zmiany rozkładów rejsów oraz wprowadzenie nowych statków i otwarcie nowej linii do Szwecji – to wszystko sprawia, że klienci frachtowi Stena Line mogą liczyć na jeszcze więcej miejsca na swoje ładunki i lepszą ofertę, a dzięki temu mogą rozwinąć skrzydła.
więcejW I półroczu 2017 r. terminale w portach rosyjskich przeładowały o 11,3% więcej towarów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, a globalna podaż towarów osiągnęła 384 mln t ładunków masowych i drobnicy. Tendencja wzrostowa utrzymuje się od dwóch lat.
więcejDla portów Gdańska, Gdyni oraz Szczecina i Świnoujścia ten rok zapowiada się rekordowo – wszystkie nie narzekają na brak ładunków i póki co nic nie wskazuje, że będzie się to miało zmienić.
więcejPrzychody zarządu Kanału Sueskiego w pierwszych 7 miesiącach 2017 r. zbliżyły się do 3 mld dol. W 2016 r. były większe o 19 mln dol. niż rok wcześniej.
więcejW związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe Stena Line otwiera nową linię promową z Polski do Szwecji. Będzie to połączenie z Gdyni do Nynäshamn, położonego w okolicach Sztokholmu. Już od 16 października tego roku na tej linii kursować będzie statek o nazwie Elisabeth Russ, wykonując 6 rejsów (po 3 w każdą stronę) w tygodniu.
więcejDwa miesiące temu operator promowy Stena Line informował o zwiększeniu pojemności ładunkowej linii Rotterdam (Europoort)-Harwich poprzez zastąpienie obecnych statków typu RoRo dwiema większymi jednostkami od stycznia 2018 roku. Obecnie Stena Line ogłasza zwiększenie pojemności na kolejnej trasie na Morzu Północnym, z Rotterdamu do Killingholme, również z początkiem 2018 roku.
więcejMinął już ponad rok po otwarciu nowej śluzy, umożliwiającej przejście między Pacyfikiem a Atlantykiem trzykrotnie większych jednostek. Inwestycja okazała się rynkowym strzałem w dziesiątkę.
więcejTransport morski to dobry biznes i można na nim nieźle zarobić. Za 1 dolara zainwestowanego w masowiec można przewieźć 1 tonę ładunku na 110 mil.
więcejW tym roku mija 10 lat od rozpoczęcia przeładunków w DCT Gdańsk. W I kwartale 2007 r., terminal przeładował 4423 TEU, tyle, ile obecnie przeładowuje w ciągu niecałego dnia.
więcejW I półroczu 2017 r. port gdański przeładował 18,5 mln t towaru, o 700 tys. więcej niż w roku ubiegłym. W czerwcu zanotowano rekordowy wynik ponad 3,6 mln t, co już zapisano w historii obrotów towarowych portu.
więcejMimo nadpodaży floty armatorzy z Europy i Azji odnawiają i modernizują swoje floty. Czołowe miejsca zajmują ich właściciele z Japonii, Chin i Grecji. Poza podium plasują się armatorzy z Niemiec.
więcejGrupa Kapitałowa OT Logistics, wiodący operator żeglugi śródlądowej w Polsce, zamierza wznowi transport węgla ze śląskich kopalni do firmy energetycznej Kogeneracja Wrocław. Będzie to pierwszy od kilku lat transport rzeczny węgla na trasie Port Gliwice – Wrocław.
więcejNa mocy podpisanej 26.06 umowy, jeszcze w tym roku, zostaną przeprowadzone prace skupiające się na umocnieniach brzegowych końcowego odcinka 12f-14 Nabrzeża Szczecińskiego. To kolejna inwestycja Portu Gdańsk realizowana z myślą o poprawie bezpieczeństwa.
więcejW 2016 r. Stena Line odnotowała znaczny wzrost przewozów frachtowych na trasie Gdynia-Karlskrona. Ten trend był widoczny także w pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku. W związku z tym pod koniec wakacji armator wprowadzi na tę trasę czwarty statek.
więcejMarek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zapowiedział budowę Centralnego Portu Gdańskiego, co zwiększy zdolności przeładunkowe nawet do 140 mln to w 2030 r. Koszt budowy: od 6 do 9 mld zł.
więcejW Szczecinie, 6 V, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński i prezes Pis Jarosław Kaczyński, odwiedzili Stocznie Szczecińską oraz odbyli spotkanie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA dotyczące Odrzańskiej Drogi Wodnej.
więcejJeszcze do niedawna wydawało się, że dla krajów azjatyckich, produkcja jednostek dla transportu morskiego, to biznes najlepszy pod słońcem. Od 2014 r. to kamień u szyi wielu rządów.
więcejOd ponad pięciu lat port w Elblągu nie może doczekać się decyzji o pozwoleniu na uruchomienie kontroli fitosanitarnych. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to już pod koniec 2017 r. ta usługa może być wprowadzona, ale elbląski port boryka się nie tylko z tym problemem.
więcejW Cieśninie Malakka na morskiej trasie Jedwabnego Szlaku inwestorzy z Chin zbudują port w Kuala Linggi. Powstanie silny konkurent pobliskiego Singapuru.
więcejW dniach 20-24 marca br. odbyła się w Singapurze misja gospodarcza z Polski. Uczestniczyli w niej przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Jej głównym celem było rozpoznanie tamtejszego rynku, pod katem potencjalnej przyszłej współpracy.
więcejPorty, LNG, logistyka oraz projekty unijne zdominowały tegoroczne spotkanie (7-9 III) przedstawicieli morskiego biznesu na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
więcejW Kołobrzegu, 8 III, w obecności ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka i wiceprezesa Grupy MARS FIZ Konrada Konefała, podpisano kontrakt na budowę promu pasażersko-towarowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Pod dokumentem podpisy złożyli, prezes PŻB Piotr Redmerski oraz prezes Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" Marek Różalski.
więcejW 2016 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydał 4,5 mln zł na program termomodernizacji i wewnętrznej przebudowy budynków. W 2017 r. na poprawę infrastruktury planowana jest kwota ok. 22 mln zł.
więcejKomisarz zarządza Polską Żeglugą Morską. Największy polski armator znalazł się na krawędzi bankructwa, a ponieważ jest firmą państwową ratunek powierzono Pawłowi Brzezickiemu, który jeszcze na początku lutego był podsekretarzem w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
więcejW ubiegłym tygodniu Rada Ministrów zaakceptowała „Projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra”.
więcejSeago Line, operator kontenerowy krótkiego zasięgu należący do Maerska, wprowadza nowy serwis kontenerowy łączący Polskę ze Szwecją.
więcej6 II w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia spotkali się przedstawiciele administracji, portów i terminali, spedytorów oraz nauki. Celem spotkania była debata na temat: Porty morskie w polityce gospodarczej Polski. To pierwsze spotkanie mające na celu wypracowanie działań na rzecz zwiększenia konkurencyjności polskich portów w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.
więcejOstatniego dnia stycznia ministrowie odpowiedzialni za transport wodny z państw Grupy Wyszehradzkiej (V4): Polski, Czech i Słowacji, podpisali porozumienie dotyczące udrożnienie żeglowności oraz połączenia jednym szlakiem wodnym trzech rzek: Odry, Łaby i Dunaju.
więcejNie ma już barier, by w polskich stoczniach budowano promy i inne duże jednostki. 1 I 2017 r. weszła w życie ustawa ułatwiająca działanie stoczni w polskim systemie podatkowym. Są już też pierwsze plany odbudowy Stoczni Szczecińskiej, które zakładają, że w II kwartale bieżącego roku zostanie położona stępka pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (piszemy o tym na str. 2).
więcejDla żeglugi liniowej 2016 r. to rok kontrastów i zawirowań. W stosunku do poprzedniego roku wzrosła pojemność floty do przewozu kontenerów oraz podaż ładunków przewożonych w pojemnikach.
więcejW 2016 r. transport morski przeszedł przez sztormy wyniszczającej konkurencji, spowolnienia popytu rynku chińskiego, spadku podaży ładunków masowych suchych oraz nadpodaży przestrzeni ładunkowej w przewozach kontenerowych. W tym roku sytuacja nie poprawi się radykalnie.
więcejMimo wzrostu indeksów i czarterów operatorzy masowców wciąż liczą straty. Obserwatorzy rynku przewidują, że wzrost cen usług transportowych ma charakter krótkotrwały.
więcejProjekt ustawy wniesiony do Sejmu RP 22 IX 2016 r. o ograniczeniu handlu w niedziele zawiera m.in. zakaz pracy terminali kontenerowych (art. 2, ustęp 1 pkt 2 podpunkt “c”), a także dystrybucji, magazynowania itp. W 47 wydaniu „PGT” z dnia 23 XI opublikowaliśmy tekst na ten temat. Niedawno doczekaliśmy się jednozdaniowego komentarza ze strony resortu.
więcejW międzynarodowej żegludze promowej, która rozwija się w bardzo szybkim tempie, w 2016 r. wycieczkowce przewiozły 24 mln pasażerów.
więcejZ chwilą modernizacji Kanału Panamskiego starsze statki typu Panamax o pojemności 4 400 TEU nagle straciły rację bytu.
więcejSpowolnienie gospodarcze, zmniejszenie podaży ładunków masowych i w kontenerach, nadpodaż tonażu i wprowadzanie na oceany coraz większych statków sprawiły, że wielu armatorów kieruje do stoczni złomowych coraz więcej jednostek.
więcejPonad 20 mln t towarów przeładowały w ciągu 10 miesięcy 2016 r. porty Szczecin i Świnoujście.
więcejJak podała PAP, w ubiegłym tygodniu, w Ministerstwie Transportu Rosji, doszło do spotkania z duńskim armatorem DFDS na temat projektu listu intencyjnego, zgodnie z którym przewoźnicy rosyjscy będą mogli transportować towary linią promową z ominięciem Polski.
więcejW okresie pierwszych trzech kwartałów 2016 r. w terminalach Gdańska przeładowano 27,87 mln t ładunków (4,1% więcej niż w roku 2015), a w Gdyni 14,38 mln t (wzrost o 2,2%).
więcej24 X oddano do eksploatacji drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe DCT Gdańsk, dzięki czemu do 3 mln TEU wzrosły jego zdolności przeładunkowe. W efekcie powstał największy terminal kontenerowy w centrum Bałtyku.
więcejW tegorocznym Forum Gospodarki Morskiej uczestniczyło ponad 500 przedstawicieli biznesu, nauki i administracji publicznej oraz samorządowej.
więcejPrawie o 3% wzrosły przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście w ciągu dziewięciu miesięcy br. Na szczycie tabeli wzrostów są paliwa, drobnica i zboża. Zawdzięczają one przyrost uruchomionym w tym roku gazoportowi oraz nowym terminalom zbożowym, a także stałym wzrostom obrotów na Terminalu Promowym w Świnoujściu.
więcejArmatorzy zbiornikowców, po znakomitym sezonie 2015 r., lata 2016 i 2017 będą musieli zaliczyć do niezbyt udanych.
więcejPod koniec października oddany zostanie do eksploatacji DCT2 w porcie gdańskim. Tym samym Gdańsk stanie się największym terminalem kontenerowym w tej części Bałtyku, ze zdolnością przeładunkową 3 mln TEU. Dla sąsiedniego portu w Gdyni oznacza to duże kłopoty.
więcejPolska gospodarka morska jest konkurencyjna, innowacyjna i ma potencjał wiedzy. Polski klaster morski ma szanse na rozszerzenie swojej aktywności w Unii Europejskiej i na globalnym rynku przemysłu i usług morskich – to konkluzja pierwszej w Polsce konferencji MARE FORUM.
więcejTonie Hanjin Shipping Co Ltd., koreański operator kontenerowy, zarządzający flotą 141 statków, w tym 97 kontenerowców o pojemności ponad 600 tys. TEU.
więcejZwolnienie aktywności gospodarczej na wszystkich liczących się rynkach globalnych spowodowało zmniejszenie podaży kontenerów w portach i na statkach. Spadły frachty i zyski armatorów liniowych.
więcejZakończona została realizacja projektu „Bydgoski Węzeł Wodny” – zadania inwestycyjnego finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego celem była rewitalizacja i modernizacja trzech obiektów hydrotechnicznych zarządzanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Śluzy Brdyujście, Śluzy Miejskiej nr 2 i Jazu Farnego.
więcejJak podał Główny Urząd Statystyczny - w 2015 r. w polskim przemyśle stoczniowym wyprodukowano 4 jednostki pływające, tj. o połowę mniej niż rok wcześniej. Pojemność brutto (GT) tych statków wyniosła 11,4 tys. i była mniejsza o 55,3%. Zbudowano 1 kontenerowiec, 1 prom i 2 inne statki nietowarowe.
więcej2015 był udanym rokiem dla szwedzkiego armatora promowego, Stena Line. Na linii Gdynia–Karlskrona przewieziono 7-milionowego pasażera, a w grudniu padł kolejny rekord: 100 tys. samochodów przewiezionych w ciągu jednego roku na linii. Armator zanotował również 7% wzrost jednostek frachtowych. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się również w roku 2016.
więcejW czerwcu 2016 r. przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu wzrosły o 15,8 %, zaś w pierwszym półroczu o 2,1 %. W drugim półroczu przeładunki powinny nadal rosnąć.
więcejRegulacja rzek i unowocześnianie znajdujących się na nich obiektów piętrzących sprzyja poprawie warunków żeglugowych na drogach wodnych oraz zmniejsza niebezpieczeństwo powstawania powodzi.
więcejW ubiegłym tygodniu w chińskiej stoczni Yangfan zwodowano nowy statek dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Jednostka o nazwie "Legiony Polskie" ma długość 180 m i nośność 39 t.
więcejKiedyś działająca w cieniu Stoczni Gdańskiej, dziś Grupa Kapitałowa Remontowa Holding postrzegana jest w świecie polskiego i międzynarodowego biznesu jako "Polski Ambasador". Z roczną sprzedażą na poziomie 600-700 mln dol. rocznie stocznia należy do liderów branży w Europie.
więcejW ubiegłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r.” To trzeci, po przekopie Mierzei Wiślanej i projekcie tzw. ustawy stoczniowej, duży program inwestycyjny przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz zaakceptowany przez rząd.
więcejDo floty armatora Scandlines dołączył prom hybrydowy "Berlin", który kursuje między Rostockiem a Gedser. Oferuje najkrótszy czas dotarcia z Polski do Danii.
więcejJakie będą miasta i porty za parę lat, kiedy rozwinie się inteligentna gospodarka morska, nastąpi rewitalizacja miast portowych w takich obszarach jak infrastruktura, turystyka, kultura, czy przemysł? Jaka będzie współpraca administracji morskich z administracją regionalną i rządową?
więcejPort lotniczy Szczecin-Goleniów odnotował w maju 15% wzrost obsłużonych pasażerów w porównaniu z tym samym miesiącem roku 2015. Dobrze wypadł też I kwartał 2016 r., w którym odnotowano 35% podróżnych więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
więcejRada Ministrów przyjęła (24 V) przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej program wieloletni pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Wykonawcą będzie Urząd Morski w Gdyni. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 880 mln zł.
więcejFinnlines podał wyniki finansowe osiągnięte w I kwartale 2016 r. Przy sprzedaży usług za ponad 105 mln euro, wynik EBIDTA był o ponad 40 wyższy niż w analogicznym okresie roku 2015 i przekroczył 25,3 mln euro. Wynik finansowy netto osiągnął wielkość 8,3 mln euro.
więcejUtrudniony dojazd drogowy i kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu negatywnie wpływa na ich konkurencyjność. Istnieje pilna konieczność dokończenia modernizacji drogi S-3 oraz linii kolejowej nr 273 tzw. Nadodrzanki, gdyż właśnie te inwestycje ułatwią dostęp do portów od strony lądu.
więcejOd 2012 r. rosną obroty w polskich portach morskich. W ubiegłym roku przeładunki były o 1,4% wyższe niż w 2014 r., osiągając poziom 69,7 mln t. W 2015 r. morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali również więcej ładunków niż rok wcześniej.
więcejMarszałek woj. kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki i marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk złożyli podpisy na deklaracji o współpracy na rzecz rewitalizacji i przywrócenia znaczenia gospodarczego dolnej Wisły.
więcejW roku 2016 Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje wydać na inwestycje ponad 236 mln zł - głównie na infrastrukturę.
więcejWłaściciele statków do przewozu ładunków masowych suchych kierują najstarsze jednostki do stoczni złomowych oraz opóźniają odbiór zamówionych jednostek. To skutek długookresowego spadku frachtów i braku perspektyw na poprawę sytuacji rynkowej.
więcejRada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) S.A., odwołała ze składu zarządu spółki Krystynę Szambelańczyk, wiceprezesa, dyrektora ds. finansów i zarządzania finansami oraz Walerego Tankiewicza, wiceprezesa zarządu/dyrektora ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem.
więcejMierzeja Wiślana zostanie przekopana bez względu na koszty. A Międzynarodowa Droga Wodna E70 łącząca Rotterdam – Berlin – Kostrzyn – Bydgoszcz – Zalew Wiślany – Kaliningrad z Europą, i przez północną Polskę z rejonem Kaliningradu powiązana dalej z systemem drogi wodnej Niemna, poczeka na lepsze czasy. Choć jest jednym z europejskich szlaków komunikacyjnych wschód-zachód. Czy to na pewno dobry wybór?
więcejW I kwartale 2016 r. w gdańskim porcie odnotowano dynamikę obrotów towarowych jeszcze wyższą niż przed rokiem - przeładowano ich łącznie blisko 8,8 mln t. To o ponad 0,5 mln t więcej niż w 2015 r.
więcejPodczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapowiedział dostosowanie śródlądowych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności, a inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30) nazwał priorytetem do realnego zrealizowania w ciągu najbliższych 4 lat.
więcejRozwój żeglugi śródlądowej zależy m.in. od stanu technicznego budowli piętrzących wodę, takich jak zapory, jazy i śluzy. NIK skontrolował jak wygląda nadzór nad tymi obiektami. Okazało się, że nie jest prowadzony prawidłowo. Tak było w latach 2013-2014 – wynika to z raportu Izby.
więcejPrzetarg na przebudowę Obrotnicy nr 2 w ramach projektu: „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia- Etap I” ogłosił Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
więcejW lutym 2016 r. całkowita pojemność floty armatorów liniowych przekroczyła 20 mln TEU. Zamawiają oni i wprowadzają do serwisów coraz większe jednostki, przez co rośnie nadpodaż slotów. W efekcie drastycznie rosła również liczba i pojemność jednostek nie znajdujących zatrudnienia i wyłączanych z regularnych połączeń.
więcejRozwój żeglugi śródlądowej na Górnej Wiśle i połączenie jej z Odrą – to główne cele do realizacji powołanego w Oświęcimiu Klastra Górnej Wisły. Jego koordynatorem jest Jakub Stonawski, kierownik Stopnia Wodnego Dwory na Wiśle.
więcejW ubiegłym tygodniu resort ministra Marka Gróbarczyka zaprezentował projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce. Opiera się on na trzech filarach dotyczących podatków VAT i CIT oraz rozszerzeniu formuły tworzenia specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Zdaniem ministra ustawa ma szansę wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.
więcejW Polsce mamy już 15 lotnisk cywilnych, z których najmłodszym będzie to budujące się w Krywlanach koło Białegostoku. Liczba pasażerów obsługiwanych przez poszczególne porty lotnicze waha się od ponad 10 mln – jak w Warszawie, do blisko zera – jak w Radomiu. Jakie plany ma lotniskowy beniaminek?
więcejTransport morski w 2015 r. znalazł się w sztormach gospodarki globalnej. Podczas gdy właściciele zbiornikowców uzyskali benefity z malejących cen ropy naftowej i wzrostu popytu na jej transport, armatorzy masowców do przewozu ładunków suchych ujrzeli już dno.
więcejJest decyzja polityczna i techniczna o powstaniu Kanału przez Mierzeję Wiślaną – poinformowali 22 II, na wyjazdowym posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przewodnicząca Komisji posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Marek Gróbarczyk, minister GMiŻŚ. We wschodniej części Zatoki Gdańskiej powstanie nowa jakość w systemie połączeń morskich.
więcejPodczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, poza decyzją na temat przekopu Mierzei Wiślanej, dyskutowano także o kilku innych ważnych sprawach – sytuacji polskich stoczni czy budowy okrętów dla marynarki wojennej.
więcejFiński operator promowy Viking Line opublikował pełny raport za rok 2015. Skonsolidowane przychody wzrosły do 530,5 milionów euro (527,4 milionów euro - 2014). Zysk operacyjny wyniósł natomiast 26,4 EUR (13,7 mln euro - 2014).
więcejW styczniu 2016 roku port towarowy w Kłajpedzie zwiększył obroty o 10,9 proc. do 3,34 mln ton, czyli o 328,2 tys. ton więcej w porównaniu z wynikami osiągniętymi w styczniu 2015 roku. To absolutnie najlepszy styczniowy wynik osiągnięty w tym porcie.
więcejObsługa największych promów na trasie Świnoujście-Szwecja, a także zwiększenie ruchu intermodalnego w korytarzu transportowym między Skandynawią a Polską to główny cel, jaki przyświeca systematycznemu i dynamicznemu rozwojowi terminalu promowego w Świnoujściu, obserwowanemu w ostatnim czasie.
więcejW kwietniu 2016 r. Portowy Zakład Techniczny S.A. zwiększy swój potencjał o kolejne dwa moduły sześcioosiowe oraz najnowszy i zarazem najmocniejszy Power Pack V generacji o mocy 390kW.
więcejCEO Niels Smedegaard zakłada znacznie lepsze wyniki dzięki zwiększeniu ładowności na trasie Dover – Calais, po wprowadzeniu do użytku promów Côte des Flandres i Côte des Dunes. Jednocześnie, z linii zostanie zdjęta wyczarterowana jednostka - Merlot.
więcejEurotunnel z końcem ubiegłego tygodnia oddał do użytku pięć nowych pasów oraz bramki odpraw check-in dla pojazdów ciężarowych na terminalu w Folkestone. Wprowadzenie udogodnień wpłynie na zwiększenie przepustowości terminala do 300 pojazdów na godzinę.
więcejZ powodu nieudanych, jak do tej pory, negocjacji między władzami Polski a Rosji w zakresie zezwoleń transportowych, zaobserwowano zwiększenie ruchu towarowego na granicy litewsko-białoruskiej. Duża część rosyjskich przewoźników wybiera drogę morską i podróżuje na Zachód przez intermodalny promowy terminal w porcie Kłajpeda. W ostatnim czasie można zaobserwować tam rosnące kolejki rosyjskich naczep.
więcejMinisterstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zabiera się za poprawę nienajlepszej sytuacji polskiej żeglugi śródlądowej. 9 II, pod patronatem ministra Marka Grabarczyka, odbyła się konferencja O Programie rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Podczas spotkania zaprezentowano wstępną wersję programu pod takim samym tytułem, który będzie uzupełnieniem Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).
więcejW 2015 r. portfele zamówień chińskich stoczni były chudsze niż rok wcześniej. Armatorzy zamówili o 26% mniej statków, co odbije się negatywnie na aktywności stoczni w 2016 r.
więcejAnalizujemy pomysł stworzenia duoportu Lotnisko Chopina-Modlin - poinformował PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Szmit powiedział, że aby taki duoport mógł powstać potrzebne będzie skomunikowanie obu lotnisk, a przede wszystkim Modlina z centrum Warszawy.
więcejPort handlowy w Hamburgu przeładował w 2015 r. 137,8 mln t towarów, czyli o 5,4% mniej niż rok wcześniej, kiedy osiągnął poziom 145,7 mln t. Największy spadek odnotowano w przeładunkach drobnicy w kontenerach - o 9,3% mniej rdr (8,8 mln TEU w).
więcej1 lutego w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja prasowa, podczas której przedstawione zostały wyniki działalności portu za 2015 r. Zdaniem Janusza Jarosińskiego, to był bardzo dobry rok, zakończony zyskiem netto w wysokości 47 mln zł.
więcejPort w Tallinie ujawnił więcej informacji i zdjęć czterech promów, które będą obsługiwały trasy między wyspami Hiiumaa i Saaremaa a Estonią kontynentalną.
więcejBrytyjscy operatorzy promowi w 2015 roku przewieźli na 75 trasach 38.9 miliona pasażerów, co daje spadek o 0,6% w porównaniu do 2014 roku. Stanowi to również wzrost o 800 000 przeprawionych osób w stosunku do wyniku z 2013 roku.
więcejPodczas corocznego spotkania z politykami i przedstawicielami mediów, operator promowy Scandlines ogłosił, że celem firmy jest wdrożenie do floty promów wolnych od emisji w ciągu najbliższych kilku lat.
więcejPierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) - m/v „Greenland” zawinął do portu gdyńskiego 24 stycznia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Bułgarskim.
więcejMarek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej nie ma najmniejszych wątpliwości co do konieczności szybkiego przekopania Mierzei Wiślanej. Inwestycja ta ma być priorytetowym zadaniem nowego resortu.
więcejOperator promowy DFDS zwiększył środki bezpieczeństwa na własnych promach oraz w porcie Calais. Ma to związek ze zdarzeniem, które miało miejsce 15 stycznia, kiedy dziewięciu imigrantów, cierpiących z powodu hipotermii, znaleziono ukrytych wewnątrz przyczepy-chłodni na pokładzie jednego z promów DFDS, odbywającego rejsy na trasie Calais-Dover.
więcejW komunikacie prasowym prezes Portu Calais - Jean-Marc Puissesseau ogłosił, że pójdzie do sądu za każdym razem, kiedy byli związkowcy SCOP Seafrance zablokują port, jak miało to miejsce wczoraj.
więcejPorty Bałtyku wschodniego ze zmiennym szczęściem funkcjonowały w 2015 r. Wiele z nich mocno odczuło sztormy polityki. Szczególnie boleśnie zawirowania w wymianie międzynarodowej Rosji odbiły się na podaży ładunków w portach Petersburga i Kaliningradu.
więcejPrzeładunki w 2015 r. w zespole portów Szczecin-Świnoujście były na poziomie zbliżonym do roku 2014 - ponad 23 mln t. Wzrosty odnotowano w pięciu grupach towarowych. W przeładunkach kontenerów zanotowano 12% przyrost (87 784 TEU) wobec roku 2014 r.
więcejDFDS w przyszłym miesiącu wprowadzi na trasę Dover-Calais dwa statki wydzierżawione od Eurotunnelu. Tym samym linię łączącą Francję i Wielką Brytanię, we flocie przewoźnika DFDS, będą obsługiwały trzy jednostki zamiast dotychczasowych dwóch.
więcejŻegluga i lotnictwo zostały wykluczone z ponoszenia kosztów emisji dwutlenku węgla w porozumieniu klimatycznym, nad którym obradowano w grudniu w Paryżu, jednakże presja na te dwie gałęzie przemysłu w tym zakresie nie zmalała.
więcejViking Line opublikował wyniki za 2015 rok. Porównując przedstawione dane z rokiem poprzednim okazuje się, że wielkość przewozów pozostała na zbliżonym poziomie
więcejDecyzje o wprowadzeniu kontroli tożsamości na Morzu Bałtyckim wpłyną na przewozy pasażerskie i towarowe w regionie.
więcejOperator promowy P&O Ferries poinformował, że odnotował 11-sto procentowy wzrost na przestrzeni roku w przeprawach cargo pomiędzy Wielką Brytanią a kontynentalną częścią Europy na trasie Hull-Rotterdam.
więcejRegulacje, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku, mają na celu uczynienie nowych statków bardziej przyjaznymi dla środowiska, między innymi poprzez zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx).
więcejBrytyjskie Stowarzyszenie Transportu Towarów (FTA) poinformowało pod koniec ubiegłego tygodnia o wzroście agresji w Calais podając, że „tysiące imigrantów atakuje ciężarówki stojące w korku”.
więcejOperator promowy Scandlines informuje, że rząd duński przyjął ustawę o odpowiedzialności przewoźnika. Oznacza to, że jeżeli władze duńskie wprowadzą tymczasowe kontrole graniczne, rząd może zobowiązać przewoźników powietrznych, autobusowych, kolejowych i promowych do przeprowadzenia kontroli dokumentów podróżnych do Danii.
więcejKancelaria Radców Prawnych Robert Krzych obsługiwała przedsiębiorstwo transportowe, które w dużym zakresie wykorzystywało promy a podróże odbywały się zarówno podczas odpoczynków dziennych, jak i tygodniowych.
więcejBanksy to słynny brytyjski artysta street art, którego prace pojawiają się na ulicach całego świata, a w szczególności w Londynie. Prace zwykle są odważne, oryginalne, wręcz kontrowersyjne ubrane w humorystyczną formę.
więcejDFDS przedłuży publiczny kontrakt na obsługę trasy Dieppe-Newhaven. Dotychczasowa umowa wygasa 31 grudnia 2015 roku.
więcejZarząd Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu uzyskały dofinansowanie z budżetu CEF na lata 2014-2020, dotyczące projektu Autostrady Morskiej Świnoujście – Trelleborg.
więcejZakończyła się modernizacja zapory we Włocławku. Poprawił się stan techniczny stopnia wodnego oraz zwiększyło się bezpieczeństwo powodziowe. Inwestycję zrealizował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie.
więcejDostawa nowego pasażerskiego promu, który miałby pływać na trasie z Weymouth (Anglia) do Cherbourg (Francja) dla przewoźnika promowego High Speed Ferries będzie opóźniona. Szybki prom miał wejść do obsługi połączenia od kwietnia przyszłego roku.
więcejFiński operator zwiększy zdolności i częstotliwość rejsów między Polską, Finlandią i Niemcami.
więcejRegion Pas-de -Calais zwiększa środki bezpieczeństwa na obwodnicy portu w odpowiedzi na rosnącą obecność imigrantów w okolicy i coraz częstsze spowolnienia ruchu towarowego.
więcejW gdańskim porcie odnotowano kolejny rekordowy wynik – przez jedenaście miesięcy 2015 r. przeładowano tam łącznie 32,5 mln t. To o 0,2 mln t więcej niż w całym ubiegłym roku, który także był rekordowym w historii polskiej gospodarki morskiej.
więcejGrecja jest liderem na rynku żeglugowym - armatorzy z Hellady dysponują flotą ponad 4,7 tys. statków o łącznej nośności 303,6 mln t.
więcejW celu optymalizacji ładowności na swoich trasach, DFDS przeprowadzi zamiany jednostek na Morzu Północnym i Bałtyku – zapowiedział Richard Berg-Larsen dyrektor zarządzający flotą operatora. Zmiany odbędą się w dniach 30 listopada i 2 grudnia.
więcejW poniedziałek, 23 listopada 2015 roku, statek Silja Serenade należący do Silija Line (Tallink Group) powrócił do ruchu po pobycie w stoczni Rauma. Podczas dwutygodniowego okresu dokowania przeprowadzono wiele renowacji, jednak Tallink zapowiada kolejne zmiany. W ciągu pierwszych tygodni grudnia wszystkie 26 kabin rodzinnych zostanie odnowionych, aby lepiej zaspokoić potrzeby rodzin z dziećmi. Dodatkowo dziesięć z nich zyska nowy, „muminkowy” wygląd.
więcejNorwegia podążając w ślad za Szwecją (pomimo tego, że nie należy do UE, ale jest członkiem strefy Schengen) wprowadziła ściślejsze kontrole na granicach.
więcejW kędzierzyńskim ratuszu podpisano umowę dotyczącą rewitalizacji tamtejszego portu rzecznego oraz budowy terminali przeładunkowych dla masowych produktów chemicznych i sypkich a także terminalu kontenerowego. W planach jest nie tylko rewitalizacja portu, ale też całej dzielnicy, w której się on znajduje.
więcejW nowym polskim rządzie odradza się, niczym Feniks z popiołów, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma ono tyleż zwolenników, co i przeciwników.
więcejW trzecim kwartale (1 lipca – 30 września) 2015 roku AS Tallink Grupp i spółki zależne przewiozły 2,7 mln pasażerów, co stanowi 5,5 proc. więcej w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.
więcejWielka Brytania musi doprowadzić do znaczących reform w swoich relacjach z Europą. W przeciwnym wypadku ryzykuje znaczące osłabienie wartego 10 mld funtów rocznie sektora morskiego – ostrzegają szefowie największych graczy w branży.
więcejW związku z obserwowanym w Europie wzrostem rynkowym i rozwojem wymiany handlowej na Morzu Północnym, DFDS zdecydował się zwiększyć powierzchnię ładunkową na trasie Göteborg – Ghent od końca listopada br.
więcejZdjęcia lotnicze pokazują, jak obóz migracyjny w Calais, znany pod nazwą Dżungla (ang. the Jungle), rozprzestrzenił się na terenach nieużytków w pobliżu terminalu promowego w miarę zbliżającej się zimy.
więcejW ostatnich miesiącach liczba zamówień złożonych w stoczniach znacznie wzrosła. Armatorzy zamawiają nowe jednostki, aby uniknąć obowiązku dostosowania ich do nowych regulacji prawnych dotyczących emisji tlenków azotu, które mają wejść w życie w styczniu 2016 roku.
więcejŚwiatowa flota wzrosła tylko o 3,5% w 2014 r. osiągając na początku 2015 r. wielkość 89 464 statków o nośności 1,75 mln t – podaje raport UNCTAD Transport Morski 2015.
więcejW Koninie zwodowano tramwaj wodny. Jednostka została zbudowana w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej.
więcejPo III kwartałach 2015 r. obroty Portu Gdańskiego sięgnęły 26,8 mln t. To wynik o 13,6% wyższy w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W ciągu pierwszych 9 miesięcy świetne rezultaty uzyskano zwłaszcza przy przeładunku paliw płynnych - 11,1 mln t (30% więcej rdr).
więcejOperator promowy Brittany Ferries tego lata odnotował wzrost na wszystkich swoich połączeniach.
więcejPrzemysły morskie trzymają się mocno – to najkrótsza recenzja ostatniego spotkania branży morskiej w Gdyni, 9 X 2015 r. W salach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zebrało się liczne grono przedstawicieli biznesu morskiego, naukowców i administracji.
więcejDwóch szwedzkich operatorów promowych: Stena Line i Viking Line wybrało dwa różne rozwiązania paliwowe w związku z dostosowaniem statków do wymogów dyrektywy siarkowej obowiązującej w Północnej Europie.
więcejW chwili obecnej przy wsparciu ministra skarbu opracowywany jest projekt konsolidacji polskiej branży promowej i utworzenia Polskiej Grupy Promowej. Ma ona polegać na połączeniu sił Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA oraz Polskiej Żeglugi Morskiej.
więcejROHLIG SUUS Logistics rozwija serwis kolejowy na trasie Chiny – Europa – Chiny, zapewniając połączenia ze wszystkimi uprzemysłowionymi regionami Państwa Środka.
więcejKiedy dyrektor zarządzający DFDS – Niels Smedegaard w 2016 roku obejmie stanowisko przewodniczącego Stowarzyszenia Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA), chce skupić pracę organizacji na zapobieganiu niewłaściwym decyzjom politycznym.
więcejSpór na Kanale La Manche był długi i ciężki, a dyrektor generalny DFDS Niels Smedegaard - jak sam mówi - kilkakrotnie rozważał wycofanie się z konfliktu. Druga strona sporu - Eurotunnel oczekiwał, że duński konkurent w końcu się podda
więcejPomimo niższej ceny ropy i zmniejszenia popytu ze strony Chin i Japonii, szef Shell LNG patrzy optymistycznie w przyszłość. Wzrost będzie napędzało zwiększone zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne paliwa - mówi wiceprezes Shell Global LNG.
więcejNa całym świecie około 300 systemów oczyszczania spalin zostało już sprzedanych dla zastosowań w żegludze morskiej.
więcejShort sea shipping (SSS), żegluga bliskiego zasięgu i sposób jej funkcjonowania stał się przedmiotem szczególnego zainteresowania Komisji Europejskiej w drugiej połowie lat 90 ubiegłego wieku.
więcejPodatek tonażowy ma znaczenie nie tylko dla przewoźników, ale stanowi także istotny warunek gwarantujący, że europejski przemysł morski ma zrównoważoną wielkość - mówi komisarz ds. konkurencji w Komisji Europejskiej - Margrethe Vestager.
więcejOT Logistics S.A. (OTL) sfinalizował z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę 30-letniej dzierżawy nieruchomości w Porcie Zewnętrznym.
więcejStena Line ogłosiła współpracę z władzami portu w Rotterdamie, w ramach której powstanie drugie stanowisko do cumowania statków w Europorcie. Jest to jeden z elementów inwestycji, która łącznie wyniesie 27 mln euro.
więcejŚwiatowa żegluga morska od 2007 roku zmniejszyła emisję dwutlenku węgla o 10 proc. – podaje Międzynarodowa Izba Żeglugowa (ICS) przed szczytem klimatycznym ONZ, który odbędzie się w grudniu br.
więcejBrittany Ferries osiągnął sześcioprocentowy wzrost na wszystkich swoich trasach z portów Portsmouth (Wielka Brytania) i Poole (Wielka Brytania) do Caen (Francja), Le Havre (Francja), Cherbourg (Francja), Saint Malo (Francja) i Roscoff (Francja), Bilbao (Hiszpania) oraz Santander (Hiszpania) tego lata w przeciągu lipca i sierpnia. Był to najlepszy wynik od 13 lat.
więcejDobra kondycja polskiej gospodarki morskiej znalazła swój wyraz na tegorocznych targach, konferencjach i seminariach Baltexpo 2015. W dniach 7-9 września w gdańskich halach Amber Expo udział wzięło 196 firm z 14 krajów, o 30% więcej, niż przed dwoma laty.
więcejWłączenie branży morskiej w porozumienie klimatyczne będzie kluczowym zagadnieniem podjętym na szczycie klimatycznym COP21 ONZ w Paryżu zaplanowanym na grudzień tego roku.
więcejPo zawieszeniu wszystkich międzynarodowych połączeń kolejowych z Danii do Niemiec, imigranci z Syrii skupili się na promach pływających z niemieckich portów bałtyckich i tych z południowej Skandynawii, aby dostać się do Szwecji.
więcejAnalitycy rynkowi podają, że zwrot z inwestycji DFDS w płuczki spalin potrwa dłużej niż początkowo oczekiwano. Tym samym firma pozostanie w fazie stałego, choć wolniejszego wzrostu.
więcejUrząd Statystyczny w Szczecinie podsumował realizację zadań przewozowych w 2014 r. przez krajowych armatorów śródlądowych. Wzrosła wielkość ładunków przetransportowanych przez polskie statki rzeczne, przede wszystkim w relacjach krajowych.
więcejZe względu na problem napływu tysięcy migrantów, którzy wykorzystują pociągi i promy między Niemcami i Danią, aby dostać się do Szwecji, władze w Danii zawiesiły działanie duńskich kolei państwowych Railways DSB na wszystkich trasach międzynarodowej komunikacji kolejowej między Danią a Niemcami aż do odwołania.
więcejTrwające lato jest udane, choć trudne, dla P&O Ferries. Operator odnotował w sierpniu największą ilość przeprawionych pasażerów przez Kanał La Manche w miesiącu sierpniu od sierpnia 2003 roku. A wszystko za sprawą sześciu statków obsługujących 58 rejsów dziennie między portami Dover a Calais. Przewoźnik przetransportował w sierpniu 2015 roku
więcejFrancuskie ministerstwo transportu podało informację, że osiągnięto porozumienie w sprawie MyFerryLink.
więcejOszczędność paliwa zużywanego na statkach jest obecnie na najwyższym poziomie od 2008 roku. Bałtycka i Międzynarodowa Rada Morska (BIMCO) obliczyła ilość spalanego paliwa dla poszczególnych typów statków - jak również dla globalnego przemysłu morskiego. Liczby potwierdzają astronomiczne oszczędności.
więcejSzwedzki rząd podał we wtorkowym komunikacie, że zostało osiągnięte porozumienie dotyczące wprowadzenia systemu podatku tonażowego, podobnie jak to ma miejsce w innych europejskich państwach.
więcejWielka Brytania i Francja ogłosiły wprowadzenie nowych środków bezpieczeństwa w Calais, między innymi stworzenie „centrum kontroli i dowodzenia” oraz zapewnienie dodatkowych zespołów przeszukujących pojazdy frachtowe. FTA wzywa natomiast do przyznania odszkodowań dla przewoźników, którzy ponieśli straty z powodu kryzysu.
więcejDFDS stoi obecnie w obliczu tego, co niektórzy nazywają „kłopotem bogactwa”. Duński operator posiada duże zasoby finansowe do wykorzystania na przejęcie przedsiębiorstw, ale ma problemy ze znalezieniem odpowiedniej inwestycji.
więcejFjord Line zobowiązało się do wycofania pozwów skierowanych przeciwko Color Line oraz gminie Sandefjord (Norwegia), po tym jak strony konfliktu doszły do porozumienia w sprawie nowych godzin odpraw promów należących do dwóch operatorów.
więcejDuński armator DFDS w drugim kwartale poprawił wyniki we wszystkich obszarach swojej działalności. Jak podaje opublikowany raport, szczególną poprawę zanotowano w żegludze pasażerskiej oraz obsłudze przepraw przez Kanał La Manche. Największy wzrost osiągnięto zarówno w sektorze towarowym, jak i pasażerskim, na trasach do Wielkiej Brytanii.
więcejZwiązek Syndicat Mixte de Promotion de l'Activité Transmanche (SMPAT), zrzeszający m.in. miasto Dieppe i departament Seine-Maritime, ogłosił, że od przyszłego roku będzie odpowiedzialny za organizację przepraw promowych pomiędzy Dieppe (Francja) a Newhaven (Wielka Brytania).
więcejWraz ze zwiększeniem zabezpieczeń w Calais, belgijski port Zeebrugge jawi się jako alternatywa dla imigrantów poszukujących sposobu na przedostanie się do Wielkiej Brytanii – podaje The Sunday Times.
więcejNie mamy co prawda floty, ale nasze porty radzą sobie całkiem nieźle – powiedział ostatnio w jednym z wywiadów prof. Włodzimierz Rydzkowski, wybitny znawca tematu, z Uniwersytetu Gdańskiego. To mało powiedziane, bowiem porty trójmiejskie przeżywają prawdziwy boom przeładunkowy i inwestycyjny.
więcejAktywność innowacyjna polskiej gospodarki morskiej znajduje odzwierciedlenie w polityce morskiej Polski – zauważyła Monika Niemiec-Butryn, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, podczas zakończonej ostatnio VII Konferencji InfoGlobMar 2015. Podkreśliła też, że transport morski i stocznie, jest to z natury obszar innowacji, który wywołuje na nie popyt w innych branżach. Nasuwało się zatem pytanie: jakie zawody są przyszłością innowacyjnej gospodarki?
więcejW ubiegłym tygodniu do terminalu kontenerowego DCT w porcie w Gdańsku po raz pierwszy zawinął w statek należący do oceanicznego aliansu G6. Była to jednostka "Hong Kong Express" o pojemności ponad 13 tys. TEU.
więcejPo roku prac (eksperci przewidywali 3-5 lat), 6 VIII oddano do użytku nowy, poszerzony Kanał Sueski. Otwarcia dokonał prezydent Egiptu Abdel Fatah as-Sisi w towarzystwie króla Jordanii, premiera Rosji i prezydenta Francji.
więcejStena Line przywraca stały harmonogram na trasach Göteborg-Frederikshavn i Varberg-Grenaa. Jednocześnie do ruchu w ubiegły piątek powrócił statek Stena Jutlandica.
więcejNa północnym wybrzeżu Francji, w obozie uchodźców nazywanym „nową dżunglą” przebywa około 3 tys. osób, które każdego dnia mają nadzieję na to, że po zmroku uda im się przedostać do Wielkiej Brytanii i tam rozpocząć nowe, lepsze życie. Udaje się to tylko nielicznym. Zdecydowana większość każdego kolejnego dnia mierzy się z nędzą, chorobami i wszechobecną groźbą przemocy.
więcejFTA podaje, że Międzynarodowy port lotniczy Kent będzie używany jako dodatkowy parking dla samochodów ciężarowych, które oczekują w kolejkach podczas Operacji Stack na autostradzie M20.
więcejBrytyjskie Stowarzyszenie Transportu Towarów (FTA) podaje, że jest usatysfakcjonowane z podjętych działań w celu przyśpieszenia przewozu towarów wrażliwych przez Kanał La Manche.
więcejBrytyjski operator promowy P&O przetransportował w lipcu więcej frachtu, niż w jakikolwiek inny miesiąc w historii firmy. Powodem był chaos w Calais, związany ze strajkami byłych pracowników MyFerryLink i przebywaniem w porcie nielegalnych imigrantów.
więcejPięciu europejskich operatorów promowych otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej o łącznej kwocie 48 milionów euro.
więcejOperator promowy Finnlines opublikował wyniki finansowe za pierwsze półrocze bieżącego roku. Mimo spadających przychodów z działalności na Morzu Bałtyckim, firma zwiększyła swoje zyski.
więcejOpóźnienia po obu stronach Kanału La Manche kosztują brytyjską branżę logistyczną 750 tysięcy funtów dziennie – informuje Brytyjskie Stowarzyszenie Transportu Towarów (FTA).
więcejDodatkowy szósty prom P&O Ferries wszedł do służby na Kanale La Manche, aby sprostać zapotrzebowaniu na ruch towarowy na połączeniu Calais-Dover oraz rozładować korki zaobserwowane w ostatnich tygodniach.
więcejTegoroczna konferencja Infoglobmar, która odbyła się na Wydziale Ekonomicznym UG koncentrowała się na prezentacji wyników badań i przemyśleń naukowców oraz przedstawicieli biznesu i administracji, dotyczących zagadnień związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa w otoczeniu globalnym, zarządzaniem informacją i ryzykiem oraz różnymi aspektami lądowo-morskich systemów transportowych. Plenarną dyskusję praktyków zdominowała z kolei rola inteligentnych specjalizacji w rozwoju regionów. Partnerem konferencji był Polski Klaster Morski.
więcejUsługi promowe w Grecji, z którymi nieodzownie związana jest branża turystyczna a także dostawy towarów na wyspy, po nałożonych restrykcji ze strony banków 29 czerwca, najprawdopodobniej pozostaną świadczone na niezachwianym poziomie co najmniej do końca lipca.
więcejOperator promowy P&O Ferries powiększy flotę obsługującą połączenie Dover-Calais o kolejny prom. Jest to reakcja na zwiększony ruch na Kanale La Manche.
więcejOperator promowy Fjord Line, duński port w Hirtshals i dostawca gazu - HMN Gashandel, połączyły siły w celu uruchomienia pierwszej duńskiej produkcji skroplonego gazu ziemnego (LNG).
więcejKlienci wykorzystujący Kanał La Manche mogą spodziewać się wzrostu cen w transporcie w najbliższych miesiącach. Klienci wykorzystujący Kanał La Manche mogą spodziewać się wzrostu cen w transporcie w najbliższych miesiącach. Dyrektor Zarządzający Tim Phillips w Freightex komentuje, że nielegalni imigranci stwarzają zagrożenie, które tym samym zwiększa koszty przewoźników. Prowadzi to do sytuacji w której zauważane jest coraz częstsze opuszczanie tego rynku na rzecz innych kierunków.
więcejOkoło 3 tysiące imigrantów przebywa obecnie w Calais w północnej Francji. Próbują nielegalnie przedostać się do Wielkiej Brytanii w nadziei na poprawę ich sytuacji. Chcą ubiegać się o azyl lub pracować tam nielegalnie. Wielu uważa, że życie na Wyspach będzie łatwiejsze niż we Francji i innych europejskich krajach.
więcejW czerwcu 2015 roku Tallink Grupp przetransportował 882 635 pasażerów, co oznacza spadek o prawie 2% w porównaniu do wyników z czerwca 2014 roku. Spadła również liczba przeprawionych samochodów ciężarowych i naczep - o 1 % do poziomu 25 501 sztuk. Liczba samochodów osobowych, które przetransportował operator promowy Tallink także spadła o 8% - 115 295 jednostek.
więcejBadania naukowe przeprowadzone przez firmę DIW Econ na zlecenie Scandlines wykazały, że planowany tunel Fehmarnbelt nie będzie opłacalną inwestycją, jeżeli między Puttgarden a Rødbyhavn dalej będą pływały promy.
więcejOperator promowy Fjord Line kontynuuje swój rozwój w kierunku rozwiązań przyjaznych dla środowiska i otwiera swój własny obiekt do magazynowania płynnego gazu ziemnego (LNG) w Hirtshals (Dania).
więcejOd wprowadzenia dyrektywy siarkowej w północnej Europie i Ameryce Północnej minęło już sześć miesięcy. Duński Urząd Morski komentuje, że patrzy na ten okres z poczuciem ulgi i satysfakcji.
więcejDFDS Seaways poinformował o zamiarze wykorzystania trzech promów do obsługi Kanału La Manche na połączeniu Calais-Dover: dwóch jednostek Berlioz i Rodin (wyczarterowanych do Eurotunnelu) oraz jednostki Malo Seaways obecnie pływającej na trasie.
więcejEurotunnel informuje, że w ramach programu inwestycyjnego, którego celem jest zwiększenie ruchu w obu terminalach prowadzone są prace, które przebiegają sprawnie i zgodnie z harmonogramem.
więcejTen ruch oznacza, że przewoźnicy promowi zainteresowani przejęciem PŻB, jak DFDS i Finnlines, stracili szansę powiększenia swojego udziału w rynku Morza Bałtyckiego poprzez zakup udziałów w Polferries.
więcejBrytyjski armator P&O Ferries oraz szwedzki SOL Continent Line zdecydowali się połączyć swoje siły oraz możliwości transportowe i utworzyć nową usługę na trasie Wielka Brytania- Beneluks-Skandynawia.
więcejW związku ze zbliżającym się sezonem wakacyjnym i co za tym idzie szczytem przepraw pasażerskich, Scandlines dokona zmian w swojej flocie.
więcejSzwedzka grupa Stena AB osiągnęła duży zysk w pierwszym kwartale tego roku, głównie dzięki sprzedaży udziału w połączeniu promowym Helsingor-Helsingborg. Przyniosło to spółce dodatkowe 195 milionów USD zysku. Wzrosty wyników zanotowały również sektor wiertniczy oraz sektor tankowców.
więcejW maju 2015 roku Tallink Grupp przetransportował 758 509 pasażerów, co jest nieco lepszym wynikiem w porównaniu do sumy całkowitej z maja 2014 roku. Spadła liczba przeprawionych samochodów ciężarowych i naczep - o 1 % do poziomu 26 813 sztuk. Liczba samochodów osobowych, które przetransportował operator promowy Tallink wzrosła o 3 % do poziomu - 96 145 jednostek.
więcejUkrferry, ukraiński przewoźnik promowy, uruchomił 8 czerwca nowe połączenie na Morzu Czarnym. Statki armatora pływać będą teraz pomiędzy Noworosyjskiem a portem Samsun w Turcji.
więcejSkarb Państwa wreszcie zdecydował się na plan konsolidacji polskiego rynku promowego. W ubiegłą środę, w Szczecinie, na pokładzie promu „Mazovia”, podpisano list intencyjny w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Promowej. W jej skład wejdą armatorzy: Polska Żegluga Bałtycka i Polska Żegluga Morska (właściciel Unity Line) oraz spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe.
więcejW tym tygodniu Grupa Eurotunnel ogłosiła, że zgadza się na sprzedaż promów MyFerryLink
więcejBrytyjscy spedytorzy organizujący przewozy drogowe pomiędzy Wielką Brytanią a Europą kontynentalną coraz częściej unikają przejazdów przez Calais. W rezultacie wybierają dłuższe trasy promowe, chociaż wiąże się to z wyższymi kosztami i większym zaangażowaniem czasowym.
więcejW maju Stena Line świętował 20-lecie swojej działalności w Polsce. W ramach jubileuszu, a pokładzie statku „Stena Vision” zacumowanego przy terminalu promowym w Gdyni, odbyła się konferencja „Wizja na kolejne 20 lat: zielone technologie i nowe wyzwania”.
więcejSkandynawski operator Viking Line uruchomił nową usługę rezerwacji biletów pasażerskich online, która ma ułatwić potencjalnym nabywcom porównywanie cen przepraw.Skandynawski operator Viking Line uruchomił nową usługę rezerwacji biletów pasażerskich online, która ma ułatwić potencjalnym nabywcom porównywanie cen przepraw.
więcej7 V zainaugurowany został kolejny sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia. Wczesnym rankiem przy Nabrzeżu Francuskim zacumował pływający pod włoską banderą statek pasażerski „Costa Pacifica”.
więcejStowarzyszenie Brytyjskich Przewoźników Międzynarodowych (z ang. BIFA) informuje, że ilość nielegalnych imigrantów próbujących się wedrzeć do samochodów ciężarowych osiągnęła bezprecedensowy poziom zagrażający bezpieczeństwu kierowców pojazdów, stwarzając realne zagrożenie.
więcejPrzychody z żeglugi w DFDS wzrosły o 6% w pierwszym kwartale 2015 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, a zysk operacyjny powiększył się o 150% w analizowanym okresie. W związku z tym spółka podniosła całoroczne oczekiwania finansowe podkreślając, że rozwój sytuacji na Kanale La Manche nie będzie miał wpływu na wyniki finansowe.
więcejDwie trzecie statków P&O Ferries zostało dotkniętych nowymi limitami emisji siarki w związku w wejściem w życie dyrektywy siarkowej. John Garner, Dyrektor ds. Floty w P&O Ferries komentuje, że firma weszła w Nowy Rok posiadając dwie trzecie eksploatowanej floty w specjalnych strefach kontroli emisji w związku z czym przedsiębiorstwo musiało dostosować się do rygorystycznych limitów emisji siarki jakie zostały nałożone na branżę żeglugi morskiej z początkiem roku.
więcejDFDS uruchomił specjalną stronę dla osób chcących anonimowo zgłosić problemy w funkcjonowaniu firmy.
więcejSilne wiatry i problemy operacyjne nękające Eurotunnel w zeszłym tygodniu sprawiły, że Dover musiało sprostać kolejnej fali pojazdów ciężarowych zmierzających w stronę przepraw na kontynent.
więcejCondor Ferries inwestuje w płuczki spalin aby przystosować promy Commodore Clipper i Commodore Goodwill do korzystania z ciężkiego oleju napędowego.
więcejDFDS Compliance Line to nazwa nowej niezależnej strony internetowej, z której mogą korzystać pracownicy i klienci armatora, jeżeli czują, że DFDS dopuścił się poważnego naruszenia zasad, przepisów prawa etc.
więcejUnia Europejska sfinansuje budowę pierwszego średniej wielkości w 100 procentach elektrycznego promu pasażerskiego. Unia Europejska sfinansuje budowę pierwszego średniej wielkości w 100 procentach elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka będzie zasilana przez największe zainstalowane do tej pory na promie baterie.
więcejNajwiększy wpływ na wyniki miały następujące czynniki: ogólna słaba sytuacja gospodarcza w regionie, wzrost konkurencyjności na rynku, rozwój sprzedaży internetowej, modernizacja statków, zmiana tras, dodatkowe czartery i globalny spadek cen paliw.
więcejW środę odbyło się oficjalne rozpoczęcie prac nad nowym terminalem w Dunkierce, który będzie umożliwiał przeprawy przez Kanał La Manche. Podczas ceremonii położono pierwszy kamień pod budowę nowego terminala.
więcejPrzewóz towarów niebezpiecznych transportem lądowym i morskim uwarunkowany jest międzynarodowymi umowami, które maja zapewnić jak najdalej idące zmniejszenie zagrożenia.
więcejDwa powszechnie znane na rynku statki, wyspecjalizowane w przewozie pasażerów i samochodów, dołączą do floty Corsica Ferries w sezonie letniem 2015 na trasach na Korsykę i Sardynię.
więcejNagrody Shippax Awards zostały przyznane w pierwszym dniu trwającej obecnie konferencji Ferry Shipping Conference 2015. Konferencja została zorganizowana na pokładzie wycieczkowca należącego do P&O – Pride of Rotterdam i będzie trwała do 23 kwietnia. Seminarium zgromadziło około 300 międzynarodowych przedstawicieli branży promowej i pasażerskiego transportu morskiego.
więcejRaport przygotowany przy współpracy z agencją konsultingową CE Delft zwrócił uwagę na fakt, że efektywność energetyczna statków nie poprawiła się od 1990 roku.
więcejSkala tragedii, jaka rozegrała się w ten weekend jest bezprecedensowa i europejscy przywódcy nie mogą dłużej ignorować kryzysu, który rozgrywa się w granicach morskich UE.
więcejPrzygotowania do budowy drugiego stopnia wodnego na Wiśle w Sarzewie na 708 km Wisły, weszły w kolejny etap. Zakończenie czteroletnich badań wpływu inwestycji na środowisko otworzyło drogę do uzyskania podstawowego pozwolenia – decyzji środowiskowej.
więcejPrzewozy ładunków na trasie Gdynia-Karlskrona w ostatnich latach szybko rosną. W reakcji na wzrost zainteresowania klientów frachtowych firma Stena Line uruchamia kolejne odejścia swoich promów.
więcejW marcu terminale Portu Gdynia zrealizowały 506 tys. t przeładunków produktów zbożowo-paszowych. Zdecydowaną większość tych obrotów, aż 370 tys. t, stanowiła obsługa polskiego eksportu zboża. Na rekordowy wynik złożyły się przeładunki Morskiego Terminalu Masowego Gdynia, w ilości 262 tys. t, Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia 137 tys. t oraz Bałtyckiego Terminalu Zbożowego Gdynia 107 tys. t.
więcejSpedycja morska nadal jest najbardziej popularną drogą importu i eksportu towarów z Dalekiego Wschodu i obu Ameryk. Statkami handlowymi przesyłane są nie tylko, chociaż głównie, kontenery, ale na transport morski decydują się producenci dużych elementów stalowych, sztuk ciężkich, eksporterzy oraz importerzy towarów w każdej postaci: od węgla i ropy, przez wszelkiego rodzaju drobnicę, aż po samochody.
więcejWstępne wyniki badań prowadzonych przez BIMCO, które będę opublikowane w raporcie ICS Manpower Raport 2015 pokazują, że większość marynarzy jest zadowolonych z życia na morzu. Badania zadowolenia marynarzy to pierwsze z ukierunkowanych analiz, które będą opublikowane w tegorocznym raporcie. Ankietowanymi było ponad 500 marynarzy, reprezentujących ponad 40 narodowości.
więcejInterferry to organizacja założona w 1976 roku, której celem było stworzenie platformy współpracy i wymiany informacji między podmiotami branży promowej. Interferry posiada obecnie 225 członków w 38 krajach. Ponadto, Interferry pełni rolę przedstawiciela przemysłu promowego będąc konsultantem przy IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) oraz posiada status obserwatora przy Stowarzyszeniu Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA).
więcejEmanuele Grimaldi, Dyrektor Zarządzający Grupy Grimaldi poinformował, iż firma negocjuje kontrakt na zakup pięciu nowych statków w Chinach, a na ten cel przeznaczy 300 milionów dolarów.
Grimaldi skomentował ponadto, że rynek wtórny także oferuje obecnie doskonałe możliwości - niedawno armator zakupił 5 jednostek: trzy do wykorzystywania przez Finnlines na Morzu Bałtyckim i dwie, które będą pływały po Morzu Śródziemnym.
więcej
Scandlines został zmuszony do zmian zarówno w rozkładzie rejsów na trasie Puttgarden – Rødby, jak również w rozmieszczeniu swojej floty. W wyniku kolizji promu Prinsesse Benedikte w gdańskiej stoczni Remontowa SA, Scandlines został zmuszony do zmian zarówno w rozkładzie rejsów na trasie Puttgarden – Rødby, jak również w rozmieszczeniu swojej floty.
więcejZ dniem 8 kwietnia wszyscy pasażerowie opuszczający Wielką Brytanię drogą morską, lotniczą lub kolejową są poddawani dodatkowym kontrolom.
więcejPo pomyślnym zakończeniu prób morskich z użyciem LNG, najnowszej generacji prom zbudowany przez stocznię Fincantieri w Castellammare di Stabia (Neapol) zostanie dostarczony do miasta Matane w Kanadzie.
więcejKiedy wybuchł kryzys w stosunkach między Rosją a światem zachodnim pod koniec 2013 roku Finnlines jako jeden z pierwszych przewidział długofalowe gospodarcze konsekwencje tej sytuacji.
więcejPort w Trelleborgu wystosował specjalny komunikat, w którym informuje o wyznaczonych miejscach parkingowych.
więcejW marcu 2015 roku Tallink Grupp przetransportował 643 700 pasażerów, co oznacza spadek o ponad 8% w porównaniu do wyników z marca 2014 roku. Spadła również liczba przeprawionych samochodów ciężarowych i naczep - o 2 % do poziomu 27 730 sztuk. Liczba samochodów osobowych, które przetransportował operator promowy Tallink pozostała na tym samym poziomie - 77 673 jednostek.
więcejZ powodu niskich cen ropy, na początku 2014 r. nie było szoku spowodowanego wprowadzeniem dyrektywy siarkowej. Mimo to armatorzy wprowadzili wyższe stawki frachtowe, a ich klienci jakoś to znieśli.
więcejBrytyjskie Stowarzyszenie Transportu Towarów (FTA) wezwało do skoordynowanego działania pomiędzy terminalami portowymi, operatorami promowymi i służbami granicznymi, aby zapobiec poważnym korkom, które narosną z dniem 8 kwietnia w porcie Dover.
więcejPrzed ratyfikacją konwencji o wodzie balastowej, IMO prosi branżę morską o pomoc w testowaniu zatwierdzonych systemów. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) prosi wszystkich, którzy są związani z nową konwencją o wodzie balastowej w kwestiach badania, zatwierdzenia, instalacji i testowania zaaprobowanych systemów o wzięcie udziału w ankiecie online.
więcej
Finnlines w wydanym dzisiaj komunikacie prasowym informuje, że w związku z przewidzianą na 2 kwietnia akcją strajkową mogą wystąpić zakłócenia w ruchu promowym. Protest prowadzą związki zawodowe przedsiębiorstwa Arctic Shipping, które nie mogą nawiązać porozumienia z nowym pracodawcą.
więcejEuropejski Trybunał Obrachunkowy, stojący na straży unijnych finansów, ustalił, że w ciągu ostatnich 15 lat poczyniono niewielki postęp w finansowaniu przez UE działań mających na celu ograniczenie drogowego transportu towarowego w Europie na rzecz śródlądowych przewozów wodnych.
więcejPolskie porty morskie w 2014 r. przeładowały o prawie 6,3% więcej towarów niż w 2013 r. Dokerzy Gdańska przeładowali 32 236 tys. t ładunków, Gdyni – 19 409, a portów Szczecina i Świnoujścia – 23 401 tys. t – podają eksperci Actia Forum w Raporcie: Port Monitor.
więcejPromy Fjord Line: Bergensfjord i Stavangerford otrzymały dwie najwyższe noty w indeksie World Ports Climate Environmental Ship Index (ESI). Warto nadmienić, że indeks został przyznany 3 194 jednostkom. Za szczególnie ekologiczne statki uważa się te, których ESI jest wyższy od 50 punktów.
więcejNABU (Nature and Biodiversity Conservation Union) w ostatnim czasie skrytykowało instalowanie płuczek spalin na statkach. Powołując się na raport wydany przez holenderski instytut CE Delft, który stwierdzał, iż do tej pory nie zostały przeprowadzone dokładne badania odnośnie wpływu na środowisko morskie płuczek spalin. NABU zwraca uwagę, że większość scrubberów działa w systemie otwartej pętli, czyli zanieczyszczenia są z powrotem wypuszczane do morza.
więcejDementujemy informacje prasowe o pożarze w Stoczni Remontowej SA. Na skutek zaniku prądu w czasie wydokowania statku Scandlines doszło do przechyłu jednostki na lewą burtę.
więcej11 III 2015 r. operator promowy Stena Line oficjalnie włączył prom Stena Superfast X do obsługi trasy promowej Dublin-Holyhead. W ceremonii nadawania nazwy dla statku uczestniczył Prezes Stena Line Dan Steen Olsson, a matką chrzestną jednostki została irlandzka prezenterka telewizyjna Kathryn Thomas.
więcejZ pomiarów dokonanych w porcie Goteborg wynika, że emisja siarki ze statków zawijających do portu spadła o 80% od dnia wejścia w życie dyrektywy siarkowej.
więcejArmatorzy promowi: Polska Żegluga Bałtycka, Unity Line i Polska Żegluga Morska, opracowali plan konsolidacyjny, który ma zostać przedstawiony Ministrowi Skarbu Państwa. Jego podstawowy cel to powstrzymanie prywatyzacji PŻB, ale także stworzenie Polskiej Grupy Promowej.
więcejNa konferencję prasową (20 II), poświęconą podsumowaniu 2014 r. oraz realizowanym i planowanym inwestycjom w portach ujścia Odry, zorganizowaną w szczecińskiej restauracji Villa Ogrody, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., poza przedstawicielami mediów, zaprosił również szefów wielu współpracujących z portem przedsiębiorstw. Jej wyraźnie odświętny charakter uzasadniały niewątpliwie zaprezentowane przez prezesów ZMPSiŚ rekordowe ubiegłoroczne przeładunki, wysoki zysk operacyjny oraz imponujący zakres zrealizowanych i planowanych inwestycji.
więcejPrzewoźnicy morscy są daleko od przestrzegania w pełni dyrektywy siarkowej - informuje Roger Strevens, Przewodniczący Trident Alliance, nawiązując do raportu opublikowanego przez Niemiecką Federalną Agencję Żeglugi i Hydrografii (The Federal Maritime and Hydrographic Agency of Germany). Podsumowanie niemieckiego raportu można przeczytać tutaj.
więcejW ubiegłym roku duńska spółka żeglugowa Maersk Line utrzymała swoją przewagę w branży nad innymi armatorami, uzyskując 2,3 mld dol zysku i 11,6% stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału (ROIC).
więcejW Porcie Hamburg przeładowano w 2014 r. 145,7 mln t, co jest najlepszym jak dotąd wynikiem w całej jego historii.
więcejGłówny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące transportu rzecznego, które znalazły się w opracowaniu „Żegluga śródlądowa w Polsce w latach 2010-2013”.
więcejNiczego nie chciałem udowadniać. Ja tylko chciałem obudzić świadomość społeczną i racjonalne myślenie decydentów – tak cel zorganizowania i przeprowadzenia na przełomie września i października br. rejsu pod hasłem „Odzieramy Odrę z mitów” barką załadowaną dwoma warstwami kontenerów na trasie Szczecin – Kędzierzyn-Koźle wyjaśniał w materiale filmowym kpt.ż.ś. Czesław Szarek z Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej.
więcejGrupa Kapitałowa OT Logistics, wiodący operator żeglugi śródlądowej w Polsce, zamierza wznowi transport węgla ze śląskich kopalni do firmy energetycznej Kogeneracja Wrocław. Będzie to pierwszy od kilku lat transport rzeczny węgla na trasie Port Gliwice – Wrocław.
więcej« powrót