325 ton rusza z miejsca
Szwedzki producent wprowadza nową skrzynię biegów
Nawet 325 ton może mieć zestaw drogowy, którym uda się ruszyć z miejsca nowej skrzyni biegów I-Shift z biegami pełzającymi. Wprowadzana na rynek przez Volvo Trucks skrzynia, pozwoli na znaczne zwiększenie możliwości operacyjnych.
Dodatkowe biegi zapewniają wyjątkową zdolność pokonywania wzniesień pojazdom transportującym ciężkie ładunki w wymagających warunkach.
Nawet 325 ton. Opracowana przez Volvo Trucks nowa wersja I-Shift umożliwia zastosowanie w niej nawet dwóch biegów pełzających. Tak skonfigurowana skrzynia umożliwia m.in. ruszanie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton.
I-Shift z biegami pełzającymi otwiera przed samochodami ciężarowymi wyposażonymi w zautomatyzowaną skrzynię biegów zupełnie nowe możliwości w zakresie kontrolowania prędkości manewrowej podczas jazdy do przodu lub cofania. Obecnie kierowca może transportować ciężki ładunek bez obaw, że znajdzie się w sytuacji, która może zakończyć się kosztownym przestojem – mówi Peter Hardin, menedżer produktu ds. FM i FMX, Volvo Trucks.
Biegi pełzające umożliwiają jazdę z bardzo małą prędkością: od 0,5–2 km/h, pozwalając tym samym na wyjątkowo precyzyjne manewrowanie pojazdem, np. na placu budowy, czy też w trakcie wykonywania zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury.
Wynikające z dostępności biegów pełzających, znacznie lepsze właściwości jezdne i większa zdolność pokonywania wzniesień ułatwiają kierowcy jazdę z ciężkim ładunkiem po śliskim podłożu w trudnym terenie, takim jak np. plac budowy, kopalnia lub droga leśna. Im cięższy ładunek i gorsza nawierzchnia lub teren, tym większe korzyści z posiadania biegów pełzających w pojeździe – wyjaśnia Peter Hardin.
Oszędność paliwa. Ponadto, w przypadku firmy realizującej transport ponadnormatywny, biegi pełzające zapewniają dużą wszechstronność i jednocześnie możliwość osiągania optymalnej ekonomiki paliwowej.
Nowa skrzynia umożliwia ruszanie z miejsca w skrajnie trudnych sytuacjach. W połączeniu z właściwie dobranym przełożeniem przekładni głównej, pozwala na osiąganie prędkości podróżnej przy optymalnej prędkości obrotowej silnika, co skutkuje niższym zużyciem paliwa. To istotna korzyść – dodaje Peter Hardin.
Różne wersje. Zależnie od zastosowania pojazdu, I-Shift jest dostępna w wersji z biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem, z jednym lub dwoma biegami pełzającymi - do jazdy w przód. Może być również wyposażona w dwa pełzające biegi wsteczne. Wsteczne biegi pełzające pozwalają na wyjątkowo powolne cofanie, co jest zaletą podczas wykonywania manewrów wymagających dużej precyzji.
W celu wzmocnienia konstrukcji, pod kątem przenoszenia dużych obciążeń, część podzespołów wykonano z materiałów o dużej wytrzymałości. W porównaniu ze standardową I-Shift, wersja z biegami pełzającymi jest dłuższa o 12 cm.
Przełożenie najniższego biegu w wersji z jednym biegiem pełzającym wynosi 19:1 w przypadku skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim lub 17:1 w przypadku skrzyni biegów z nadbiegiem. (Przełożenie najniższego biegu w standardowej I-Shift z biegiem bezpośrednim wynosi 15:1). Przełożenie najniższego biegu w wersji z dwoma biegami pełzającym wynosi 32:1 w przypadku zarówno skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim, jak i z nadbiegiem. Przełożenie najniższego biegu wstecznego w przypadku skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim wynosi 37:1.
Skrzynia I-Shift jest dostępna dla 13- i 16-litrowych silników Volvo Trucks - dla pojazdów Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16.
« powrót