5 mld zł na inwestycje kolejowe w Wielkopolsce
Pewnych 13 projektów, na realizację czeka jeszcze 9
Zgodnie z podstawową listą Krajowego Programu Kolejowego na wykonanie 13 projektów w województwie wielkopolskim PKP PLK zamierza przeznaczyć 5 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 9 projektów o wartości ponad 3,5 mld zł – oczekują one na ewentualną możliwość realizacji. Łącznie daje to 22 projekty o wartości blisko 9 mld zł.
O inwestycjach kolejowych w Wielkopolsce mówił w ubiegłym tygodniu podczas konferencji prasowej w Poznaniu prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel: Główne założenia projektu to poprawa dostępu do kolei w rejonie aglomeracji miejskich, połączeń międzyregionalnych oraz dostępu do korytarzy towarowych w ruchu towarowym. Poznań ze swoim położeniem wpisuje się praktycznie w te wszystkie założenia. W spotkaniu udział wzięła również wicewojewoda wielkopolski Marlena Maląg.
Szybsza podróż między województwami, wygodniejsze połączenia regionalne, nowoczesne stacje i przystanki, lepsze warunki dla przewozu towarów - takie mają być efekty realizacji wspomnianych projektów zawartych w KPK. Dla mieszkańców województwa i regionu oznacza to skrócenie podróży i lepszą obsługę pasażerów na stacjach i przystankach.
I tak o 40 min. zmniejszy się czas podróży z Poznania do Piły (obecnie 1 godz. 40 min.). Podobne skrócenie, po zakończeniu prac, uda się osiągnąć na trasie z Poznania do Szczecina - podróż ma tu trwać o 35 min. szybciej (teraz 2 godz. 15 min). Sprawniejsze i szybsze podróże będą również na trasach: Poznań–Warszawa, Poznań–Inowrocław, Poznań Główny–Kluczbork i Poznań Franowo–Kiekrz. Zmodernizowana zostanie także infrastruktura zachodniej części poznańskiego dworca Poznań Główny.
W realizacji. Prezes Merchel mówił także o inwestycjach będących w trakcie realizacji. Najbardziej zaawansowane prace trwają obecnie na linii kolejowej E 59 Wrocław-Poznań, na odcinku od Czempinia do Poznania. Finisz modernizacji planowany jest na koniec tego roku. Wtedy ok. godziny krócej pojadą tam najszybsze pociągi.
Poprawa połączeń z Poznania do Wrocławia, Katowic czy Warszawy, wygodniejsze podróże w aglomeracji poznańskiej oraz poprawa warunków dla transportu towarowego znacząco podnoszą atrakcyjność naszego regionu – skomentowała Maląg.
Spore kontrowersje budzi za to przebudowa linii z Poznania do Warszawy, na odcinku Sochaczew-Swarzędz. Modernizacja zakłada, że pociągi będą musiały kursować objazdem przez Inowrocław. To oznacza, że wiele osób mieszkających w miejscowościach położonych przy tej trasie będzie pozbawionych dostępu do pociągu nawet przez dwa lata.
Na odcinku Podstolice-Konin znajduje się bardzo dużo obiektów inżynieryjnych i ze względu na ich położenie terenowe, nie jest możliwe wykonywanie przebudowy przy jednoczesnym prowadzeniu ruchu. Jesteśmy na etapie procedur przetargowych, a jednym z kryteriów jest maksymalne skrócenie czasu realizacji - tłumaczył Merchel.
« powrót