Transport lotniczy
Azjatycka linia lotnicza podpisała porozumienie w sprawie zakupu 60 samolotów z rodziny A320neo
AS
Airbus podpisał z singapurską firmą ST Aerospace umowę w sprawie przerabiania pasażerskich samolotów A320/A321 na samoloty transportowe (passenger-to-freighter, P2F). Umowa została podpisana dzisiaj na targach Paris Air Show w Le Bourget przez Haralda Wilhelma, głównego dyrektora finansowego Grupy Airbus i Airbusa, Serha Ghee Lima, prezesa ST Aerospace, Andreasa Sperla, dyrektora generalnego EFW, oraz Toma Williamsa, głównego dyrektora operacyjnego Airbusa.
A320neo | Fot. Airbus
Airbus przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat w segmencie małych samolotów transportowych wystąpi znaczny popyt na konwersje P2F (ponad 600 maszyn). A320P2F, z jedenastoma stanowiskami kontenerów na pokładzie głównym, będzie mógł przewozić 21 ton ładunku na odległość ponad 2100 mil morskich (3889 km), podczas gdy A321P2F z 14 stanowiskami na pokładzie głównym będzie mógł przewozić nawet 27 ton ładunku na odległość ponad 1900 mil morskich (3518 km). Pierwszy przerobiony samolot A321P2F zostanie dostarczony w 2018 r.
Samoloty A320/A321 poddane konwersji P2F będą sprzedawane i obsługiwane przez Elbe Flugzeugwerke (EFW). Airbus obecnie ma większościowe udziały w tej drezdeńskiej firmie, która specjalizuje się w konwersji samolotów pasażerskich na transportowe, a drugim współwłaścicielem jest jego partner ST Aerospace. Aby stworzyć nową jednostkę biznesową dla samolotów A320/A321 P2F, ST Aerospace dostarczy specjalnie opracowaną technologię konwersji i uzyska kolejne 20 proc. akcji EFW, tym samym zwiększając swój udział w EFW do 55 proc. W związku z tym Grupa Airbus zostanie mniejszościowym wspólnikiem w EFW, ograniczając swój udział do 45 proc.
« powrót