Bezpieczniejsze drogi
Nowe przepisy ułatwią stosowanie przekroju 2+1
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opublikowało w Dzienniku Ustaw dwa rozporządzenia, które wprowadzają znaczne zmiany w obowiązujących dotychczas przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych i drogowych obiektów inżynierskich.
Nowelizacja umożliwi stosowanie przekroju 2+1 z fizycznym rozdzieleniem przeciwnych kierunków ruchu poza terenem zabudowy, na istniejących lub nowoprojektowanych drogach klas G i GP (główna i główna ruchu przyspieszonego).
Rozwiązanie to będzie można stosować także przy budowie dróg ekspresowych, jeżeli istniejące i prognozowane średniodobowe natężenie ruchu wynosi od 4 tys. do 22 tys. pojazdów. Ponadto nowe przepisy regulują kwestie projektowania dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania.
Przekrój 2+1 jest już stosowany na drogach krajowych - w ramach realizowanych przez GDDKiA inwestycji to rozwiązanie zastosowane zostało przy budowie m. in. obwodnicy Olecka (DK 65), Siedlec (DK 2) czy Żyrardowa (DK 50). Przekrój ten jest planowany do zastosowania m. in. na obwodnicach Wielunia i Bełchatowa (DK 8) oraz Nowego Miasta Lubawskiego (DK 15).
Kolejna zmiana dotyczy unormowania i uproszczenia projektowania konstrukcji nawierzchni jezdni dróg publicznych. Dzięki temu umożliwione zostanie powszechne stosowanie najnowszych rozwiązań uwzględniających postęp techniczny i technologiczny.
Nowe przepisy powstały w ścisłej współpracy ze środowiskami naukowymi oraz zarządcami dróg publicznych. W ministerstwie są prowadzone dalsze prace nad innowacjami w systemie drogowych przepisów techniczno-budowlanych. W przygotowaniu jest kolejna zmiana w zakresie wymagań dla części drogi przeznaczonej do ruchu pieszych i rowerzystów, torowisk tramwajowych oraz bezpieczeństwa pożarowego. Jednocześnie zespoły robocze pracują nad stworzeniem ram do zupełnie nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych, która docelowo ma zastąpić obowiązujące regulacje.
« powrót