Blisko 35 tys. nowych samolotów do 2036 r.?
Prognoza francuskiego koncernu lotniczego
Według najnowszej globalnej prognozy Airbus Global Market Forecast 2017-2036, w związku ze wzrostem ruchu o 4,4% rocznie, światowa flota samolotów pasażerskich ma zwiększyć się ponad dwukrotnie do ponad 40 tys. maszyn w ciągu następnych 20 lat.
W okresie tym prognozowane jest zwiększenie się liczby osób lecących samolotem po raz pierwszy. Rozwijać ma się turystyka i rosnąć przychody przeznaczane na podróże drogą powietrzną. Poza tym liberalizacja branży, nowe połączenia oraz ewoluujące modele biznesowe linii lotniczych stworzyć mają popyt na 34,2 tys. samolotów pasażerskich i 730 towarowych o łącznej wartości 5,3 bln dol. Ponad 70% nowych jednostek stanowić mają maszyny wąskokadłubowe, z czego 60% ma zaspokoić rosnący popyt, a 40% zastąpić te mniej paliwooszczędne.
Wzrost ruchu powietrznego jest obecnie największy na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, Indie. Pozostała część Azji oraz Ameryka Łacińska niemal dwukrotnie przewyższa prognozowaną roczną stopę wzrostu w wysokości 3,2% na rynkachdojrzałych, takich jak Ameryka Północna oraz Europa Zachodnia. Rynki wschodzące, na których obecnie mieszka 6,4 mld z liczącej 7,4 mld osób światowej populacji, w 2036 r. będą reprezentować niemal 50% prywatnej konsumpcji na świecie.
W ciągu następnych 20 lat prognozuje się, że 41% nowych dostaw trafi do regionu Azji i Pacyfiku, 20% do Europy i 16% do Ameryki Północnej. Klasa średnia powiększy się niemal dwukrotnie do blisko 5 mld osób, a rosnący dobrobyt sprawić ma, że lotnictwo stanie się bardziej dostępne zwłaszcza w gospodarkach wschodzących, gdzie wydatki na przewozy lotnicze podwoją się.
Według założeń Airbusa podwojenie floty komercyjnej w ciągu następnych 20 lat wymagać będzie również wyszkolenia 530 tys. nowych pilotów i 550 tys. techników serwisowych.
W segmencie szerokokadłubowym, do którego należą rodziny A330, A350 XWB i A380, producent zakłada zapotrzebowanie na ok. 10,1 tys. samolotów o wartości 2,9 bln dol. Z kolei w segmencie wąskokadłubowym, do którego należy rodzina A320neo, firma przewiduje zapotrzebowanie na około 24,8 tys. samolotów o wartości 2,4 bln dol.
Globalna prognoza rynkowa Airbusa przedstawia szczegółową analizę rozwoju światowego ruchu lotniczego, obejmującą ponad 200 kierunków ruchu pasażerskiego i towarowego, oraz pokazuje rok po roku zmiany we flotach operatorów lotniczych na całym świecie poprzez analizę floty ok. 800 pasażerskich linii lotniczych oraz 200 operatorów transportu towarowego w ciągu najbliższych 20 lat. Obejmuje więc zapotrzebowanie rynków regionalnych na samoloty liczące ponad 100 miejsc, aż po popyt na największy dostępny obecnie samolot – A380.
« powrót