Branża motoryzacyjna - wyzwania i prognozy
Rynek motoryzacyjny powoli podnosi się po skutkach pandemii, jednak producenci aut nadal zmagają się z rozregulowanymi łańcuchami dostaw. Kryzys półprzewodników oraz niebotyczne ceny paliw doprowadziły do wysokiej inflacji, lecz to jeszcze nie koniec. Branżę czekają kolejne lata wyzwań związane z motoryzacją przyszłości i zmniejszeniem emisji CO2 w 2035 o 100%.
Kondycja branży motoryzacyjnej w Europie. W 2021 r. udział rynkowy aut elektrycznych wzrósł dwukrotnie, osiągając niemal 10%. Aby sukcesywnie realizować europejskie cele klimatyczne, niezbędne jest stworzenie gęstej sieci infrastruktury ładowania, a także umożliwienie dostępu do potrzebnych surowców. W ciągu ostatnich 15 lat emisja CO2 z produkcji samochodów zmniejszyła się o połowę, natomiast zużycie energii – o jedną czwartą.
Branża motoryzacyjna dąży również do zapewnienia bezpieczeństwa i inteligentnej mobilności. UE buduje pozycję lidera w zakresie bezpieczeństwa drogowego, a liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o ponad 17% r/r. Dodatkowo Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) przykłada wszelkich starań do realizacji „wizji zero” – planu ograniczenia do 2050 r. praktycznie do zera liczby ofiar wypadków drogowych, a wyposażenie pojazdów w zaawansowane systemy wspomagania jazdy zbliża nas do osiągnięcia tego celu.
Niestety, tendencja do coraz wyższego średniego wieku aut osobowych (12 lat), ciężarowych (14), dostawczych (12) oraz autobusów (13) na europejskich drogach narasta. Stąd, ceny nowych elektromobilnych pojazdów muszą być przystępne dla europejskich mieszkańców, aby mogły zostać wprowadzone do obiegu. Jednak z powodu przerwanych dostaw, w 2021 r. produkcja spadła o 8%, a to przełożyło się na niższą sprzedaż samochodów.
Park samochodów ciężarowych. Dane zebrane przez ACEA pokazują, że w dwudziestu siedmiu krajach UE (z wyłączeniem UK) w 2020 r. zarejestrowano o 1,2% więcej pojazdów niż w 2019 r. Na koniec 2020 w UE, krajach strefy wolnego handlu EFTA oraz w niektórych innych państwach zanotowano wzrost aut osobowych o 1,6%, dostawczych – o 2,9%, ciężarowych – o 2,1%, w przeciwieństwie do autobusów, których rejestracja spadła o 1,3%. Łącznie region dysponował 405,3 mln pojazdów.
W 2019 r. największy park samochodów ciężarowych znajdował się w USA – 158,4 mln. W UE zarejestrowano 39,3 mln, w Chinach – 25,7 mln, w Japonii – 14,3 mln i w Meksyku – 10,4 mln. Grecja ma najstarszą flotę ciężarówek (21,4 lat), natomiast najmłodszą – Austria (7 lat).
Podstawa gospodarki europejskiej. Pomimo kryzysu półprzewodników, dostępu do komponentów oraz cen energii PKB UE wzrosło w 2021 r. o 5,3% i w 2022 – o 3,6%. Pomimo tego, że inwazja na Ukrainę napędza inflację, Komisja Europejska przewiduje dalszy wzrost w 2023 r. o 2,8%.
Branża samochodowa stanowi filar gospodarki europejskiej. W 2021 r. w krajach europejskich oraz bliskiej Azji prowadziło działalność 301 fabryk montażu ostatecznego i produkujących silniki. w 17 krajach UE działało 226 zakładów, z których 134 produkowały auta osobowe.
W Europie działa 41 fabryk lekkich samochodów dostawczych, 52 zakłady aut ciężarowych oraz 66 fabryk autobusów, a także 72 zakłady produkujące silniki i 18 akumulatory.
Według danych ACEA lekkie pojazdy dostawcze o dmc do 3,5 tony wyjeżdżają w znacznej mierze z fabryk w Hiszpanii, Francji i Niemiec. Natomiast w produkcji aut ciężarowych o dmc powyżej 16 ton przodują Niemcy, następnie Holandia i Francja.
Od 2035 bez aut spalinowych. Przez ostatnie 30-lecie elektronika zawładnęła sektorem automotive. Ministrowie środowiska Państw członkowskich UE zatwierdzili zakaz sprzedaży i rejestracji samochodów spalinowych od 2035 r. Oznacza to, że będzie można zarejestrować auto wyłącznie bateryjne lub wodorowe. Natomiast wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym oraz napędem hybrydowym mogą być eksploatowane aż do ich naturalnego zużycia. Unijni politycy przewidują 15-krotny wzrost publicznych punktów ładowania do 2030 r.
Logistyka automotive. Top 3 najpopularniejsze trasy wewnątrzeuropejskie w 2022 r. to: Czechy-Niemcy, Niemcy-Francja i Niemcy-Polska, gdzie przewożono między innymi części i akcesoria do pojazdów mechanicznych, pojazdy silnikowe do przewozu osób oraz opony.
Jeżeli chodzi o przewóz różnego rodzaju towarów przemysłu motoryzacyjnego wewnątrz Europy, to w ubiegłym roku najczęściej realizowaliśmy dostawy na kierunkach Niemcy-Niemcy, Rumunia-Bułgaria i Niemcy-Czechy, z czego na ostatniej wspomnianej trasie obrót firmy wzrósł o 135% w porównaniu z rokiem 2021. Branża automotive rozwija się dynamicznie, szczególnie w kontekście elektromobilności. Z powodu stopniowej rezygnacji z aut spalinowych z pewnością operatorzy logistyczni będą zmuszeni na większą skalę nadzorować transporty baterii elektrycznych, które należą do towarów klasyfikowanych jako niebezpieczne – podsumowuje Dorota Kaczorowska-Łada, Global Key Account Manager z działu AsstrA Automobile & Mobility Industry Logistics.
[ materiały AsstrA ]
« powrót