Ćwierć miliarda zł na przejazdy kolejowe
Modernizacja dotyczy 73 linii kolejowych w całej Polsce
W ubiegłym tygodniu, 17 X, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podpisały pięć umów dotyczących modernizacji 182 przejazdów kolejowo-drogowych w całym kraju. Łączna wartość tych umów to 256,7 mln zł.
Prace zaplanowane na 182 przejazdach dotyczą 73 linii kolejowych w kraju. Najwięcej modernizacji zostanie wykonanych w województwach: mazowieckim (21), dolnośląskim (20) i małopolskim (18).
Bezpieczeństwo pozostaje priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych. Spółka nie tylko modernizuje przejazdy i buduje bezkolizyjne skrzyżowania nad lub pod torami, lecz także wprowadza nowoczesne systemy sterowania ruchem. Dzięki temu zwiększamy poziom bezpieczeństwa i zapewniamy sprawniejsze podróże koleją – powiedział podczas uroczystości Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
W ramach projektu na 121 przejazdach i przejściach zostaną zamontowane dodatkowe urządzenia sygnalizacyjne, m.in. rogatki i sygnalizatory świetlne. W tej grupie są także półrogatki i sygnalizacja na 2 przejściach przez tory dla pieszych. Na 61 przejazdach nowoczesne urządzenia zastąpią już wyeksploatowany sprzęt.
Przejazdy zostaną również wyposażone w nowoczesne urządzenia zdalnej kontroli zwiększające poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym. Dzięki temu informacja o stanie urządzeń będzie stale dostępna u dyżurnego ruchu oraz wyświetlana maszynistom na tzw. tarczach ostrzegawczych umieszczanych przy torach przed przejazdami.
Będzie szybciej. Na zdecydowanej większości modernizowanych przejazdów (132 obiekty) poza wymianą lub montażem nowych urządzeń, zaplanowano także poprawę nawierzchni drogowej. Dzięki temu dla kierowców pokonanie skrzyżowań drogi i torów ma być sprawniejsze.
Nowe i dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach i przejściach dla pieszych pozwolą również zwiększyć prędkość pociągów. Tam gdzie były ograniczenia prędkości, pociągi przyśpieszą. Jest to istotne nie tylko w ruchu pasażerskim, ale także w ruchu ciężkich pociągów towarowych. Ich jazda będzie płynniejsza i bardziej ekonomiczna.
PLK w ramach inwestycji zmodernizują m.in. 11 przejazdów na linii nr 26 z Radomia do Łukowa, 10 przejazdów na trasie Katowice-Legnica, 9 przejazdów na linii nr 7 z Warszawy do Dorohuska (przez Lublin), 6 przejazdów na linii nr 27 z Nasielska do Torunia czy też 6 przejazdów na linii nr 94 Kraków Płaszów-Oświęcim.
Realizację inwestycji w formule ,,projektuj i buduj” zaplanowano na lata 2017–2020. Finansowanie projektu przewidziano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
« powrót