Cyfryzacja i robotyzacja, czyli epoka 4.0
W Brnie odbyły się łączone targi MSV oraz Transport i Logistyka
Już po raz 61. stolica Moraw gościła Międzynarodowe Targi Inżynierii Mechanicznej (7-11 X) prezentujące najnowsze rozwiązania i trendy w branży. Dodatkowo w tym roku imprezą towarzyszącą były targi Transport i Logistyka, które zgromadziły wystawców z 12 krajów, w tym Chin i Tajwanu.
Łącznie ponad 1600 wystawców z kilkudziesięciu państw świata, w tym także z Polski, ale i np. Białorusi, Francji, Niemiec, Słowacji, Włoch czy Indii, przedstawiło "nowe kierunki, nowy design, nowe trendy, wizję przyszłości", jak reklamował targi Jiří Kuliš, dyrektor generalny spółki Veletrhy Brno. Czesi także mocno zaakcentowali swój potencjał gospodarczy pod hasłem "Czech Republic: The Country For The Future", a przedstawiciele trzynastu różnych instytucji państwowych (w tym ministerstw, agencji rządowych czy banków) podpowiadali, jak skorzystać z licznych narzędzi wsparcia - od innowacyjnego pomysłu, przez jego wdrożenie do eksportu technologii za granicę. Podczas całej imprezy odbyły się także liczne seminaria, konferencje i spotkania. Przyznano również coroczne nagrody dla najbardziej innowacyjnych produktów.
Przemysł 4.0. Wszystko skupiało się wokół hasła Przemysł 4.0, a jednym z głównych wydarzeń imprezy była wystawa Cyfrowa Fabryka 2.0, kompleksowo pokazująca cyfryzację dużego przedsiębiorstwa, mająca przecież zastosowanie i w zakładach produkcyjnych, jak i ogromnych hubach czy magazynach logistycznych. Często podczas targów powracał także temat lean managementu.
Chociaż pojęcia postępujących, a wręcz czasem gnających na łeb na szyję, komputeryzacji, robotyzacji czy cyfryzacji wydają się być od dawna dobrze znane i trwale wpisane w rozwój niemal każdej branży, to jednak jak się okazuje w Polsce z terminem czwartej rewolucji przemysłowej spotkało się (trzeba chyba dodać "tylko") około połowy przedsiębiorstw. Taki obraz przedstawiają badania przeprowadzone na zlecenie firmy PSI Polska - "Polska droga do Przemysłu 4.0". Ciągle funkcjonują niejako dwa bieguny - tych co dostrzegają w zmianach korzyści i przyszłość, i tych, którzy ciągle się ich głównie obawiają, bo przecież "lepiej niech zostanie po staremu". To pokazuje też jak ważne są sukcesywne działania w edukacji przedsiębiorców, a w tym względzie, jak się wydaje, znacznie większą rolę powinien odgrywać polski rząd.
Mnogość możliwości. Mnóstwo firm z różnych dziedzin dało możliwość zapoznania się z szerokim spektrum wiedzy. Od obrabiarek i maszyn do formowania, systemów sterowania obróbki, przez branżę materiałów złącznych, spawanie, branżę tworzyw sztucznych, elektronikę, automatykę i technologię pomiarową, aż do rozwiązań magazynowych i logistycznych. Zobaczmy z czym przyjechali chociaż niektórzy wystawcy.
Kivnon Slovakia (przedstawiciel hiszp. koncernu) zaprezentował technologię do autonomicznych pojazdów AGV przeznaczonych do wewnętrznej logistyki. Pojazdy te mogą być sterowane laserem, magnetycznie, przez radio lub Wi-Fi i mogą przewozić towary od 10 kg do nawet 6 t. Polska firma NordLogSys, która jest przedstawicielem Weland Solutions AB ze Szwecji, zaprezentowała rozwiązania do magazynowania i logistyki, w tym np. pionowe układarki, specjalne magazynowe windy czy regały paletowe. Czeska firma Bee Interactive znana przede wszystkim z produkcji gier 3D, pokazała tym razem rozwiązania online do kontroli załadunku. Ich oprogramowanie oblicza optymalny rozkład przestrzenny towarów, w wyniku czego powstaje interaktywny plan 3D, który można oglądać w takim sam sposób jak grę komputerową. Rozwiązanie to umożliwia zarazem obserwowanie ciężaru ładunku na osiach, a nawet poszczególnych kołach ciężarówki. Linde Material Handling zaprezentował sterowane niewidocznym laserem robotyczne pojazdy, które nie potrzebują żadnych dodatkowych prowadnic czy przewodów indukcyjnych pod podłogą. Czeskie przedsiębiorstwa, KNAP Industrietechnik i Convoi z kolei pokazały urządzenia transportowe dla wyjątkowo dużych i ciężkich ładunków, natomiast pierwsza z nich dodatkowo przedstawiła autonomiczne ciężarówki modułowe, przeznaczone do przewozu towarów o masie do 556 t, a także nową hydrauliczną wieżę z udźwigiem do 1000 t.
Nagrody za innowacje. Jak co roku przyznano także Złote Medale dla innowacyjnych produktów i rozwiązań. W dziedzinie Transportu i Logistyki przyznano dwie nagrody: dla elektrycznego samochodu StudentCar SCX oraz dla zasilanych energią słoneczną smartboksów wysyłkowych typu "pingwin".
StudentCar SCX, który jest właściwie samochodem sportowym, jest wyposażony w 4 niezależne elektryczne jednostki napędowe. Posłużył jako platforma testowa do opracowania akumulatora EVC mogącego zasilać owe cztery silniki, zapewniając moment obrotowy wynoszący 2100 Nm, możliwy do uzyskania praktycznie natychmiast. Dzięki temu samochód może się rozpędzić do setki w 4,9 s. i do 150 km/godz. w 9,2 s. Pojazd ma aktywne, elektroniczne mechanizmy różnicowe, które zapewniają doskonałe właściwości jezdne. Nagrodę przyznano za innowacyjną konstrukcję, która ze względu na ów bardzo wysoki moment obrotowy nie potrzebuje skrzyni biegów, a ciepło z chłodzenia wykorzystuje do ogrzewania pojazdu.
« powrót