Czeska duma
Ciężarówki do specjalnych zastosowań
Pod koniec maja w siedzibie Tatra Trucks w czeskiej miejscowości Kopřivnice, odbyły się specjalne dni prasowe, podczas których goście mieli możliwość zapoznania się zarówno z historią marki Tatra, jak i najbliższymi planami producenta.
W ramach spotkania można było także podczas zwiedzania fabryki zapoznać się z procesem produkcyjnym ciężarówek, a także wziąć udział w poligonowych pokazach wybranych modeli.
Nestorzy. Tatra jest trzecią najstarszą firmą motoryzacyjną na świecie, istniejąc na rynku od 165 lat (została założona w 1850 r. przez Ignáca Šustala). W tym czasie eksperci czeskiej firmy mogli pochwalić się wieloma innowacjami wprowadzanymi do swoich pojazdów.
W 1923 r. Hans Ledwinka wprowadził nową koncepcję podwozia opartą na centralnej rurze nośnej i niezależnych półosiach - taka konstrukcja bardzo poprawiała komfort jazdy na kiepskiej jakości (oględnie mówiąc) drogach, ale najważniejsze, że patent sprawdza się nadal.
Prapoczątki samochodów ciężarowych w miejscowości Kopřivnice sięgają końca XIX w., ale pierwsze "konkrety" pojawiły się w latach 20-tych XX w. To wówczas powstały modele T23 i T24, pierwsze ciężarówki w Europie z kabiną nad silnikiem. Te dwa modele (i następny T25) nazywane były ze względu na swój nietypowy, ale i charakterystyczny, wygląd Buldogami. Po wojnie "gospodarka centralnie planowana" zdecydowała, iż w fabrykach Tatry będą produkowane właściwie tylko ciężarówki i autobusy. Przez niemal 70 lat na drogach 100 krajów świata pojawiło się ponad 400 tys. pojazdów czeskiej marki (większość w Czechosłowacji i byłym Związku Radzieckim). Po upadku komunizmu Tatra budowała jeszcze samochody osobowe T613, jednak ostatecznie w 1999 r. zamknięto dział osobówek i skupiono się tylko na wadze ciężkiej.
Warto tutaj wspomnieć o jeszcze jednej ciekawostce inżynierskiej. Tatra w 2008 r. zaprojektowała pierwszy silnik diesla chłodzony powietrzem, spełniający normę Euro 5 bez potrzeby użycia elektroniki - pracuje jedynie mechaniczna pompa paliwa. Dodatkowo dzięki brakowi płynu chłodzącego, udało się uzyskać kilkukrotnie mniejszą emisję substancji szkodliwych.
Finanse. W 2003 r. większościowy 71% pakiet w spółce wykupiła amerykańska firma Terex Corporation, ale trzy lata później 81% trafiło do Tatra Holding z udziałowcami z Czech, USA, Belgii i Wlk. Brytanii. W 2011 r. 19% akcji kupił DAF Trucks i jeszcze tego samego roku pojawił się model Tatra Phoenix (typ 158), który był odpowiednikiem CF-a holenderskiego producenta.
Po kolejnych dwóch latach - w 2013 r. - nastąpiła kolejna zmiana własności firmy i podjęto się jej gruntownej restrukturyzacji. Aktualnie właścicielami są Jaroslav Strnad i René Matera, a firma zatrudnia 1300 pracowników. W 2016 r. wyprodukowano 1326 pojazdów, co dało 54% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.
Moc możliwości. Aktualnie w portfolio firmy są pojazdy doskonale radzące sobie w budowlance, rolnictwie, leśnictwie, obronności, usługach drogowych czy pożarnictwie. Modele Tatra Phoenix (uniwersalna ciężarówka, z kabiną DAF-a, silnikiem Euro 6 Paccar), Tatra Force (dla wojska i straży pożarnej), Tatra Tactic (ciężarówka średniej wielkości) i Tatra Terra (do zastosowań specjalnych) obejmują bardzo szerokie spektrum możliwości.
« powrót