Cztery nowe V8-ki, w tym mocarne 770 KM
Scania prezentuje cztery nowe silniki o mocach 530, 590, 660 i 770 KM
Nowe silniki V8 Scania oferują nie tylko rekordową moc, lecz także znacząco niższe zużycie paliwa. Gdy do układu napędowego włączona zostanie nowa skrzynia biegów G33, łączne oszczędności mogą w odpowiednich warunkach sięgać do 6% – a nawet więcej. Oszczędności paliwa tego rzędu mają oczywiście wielkie znaczenie, zarówno w dłuższej perspektywie dla klimatu, jak i tu i teraz dla przewoźnika.
Przechodząc na transport wolny od paliw kopalnych, każdy powinien robić, co w jego mocy, by ulepszać obecne rozwiązania. Nikt nie złomuje starego samochodu tylko dlatego, że kupuje nowy. Przejście musi być płynne – podkreśla Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Scania.
Niższe zużycie paliwa jest efektem szeroko zakrojonych prac dostosowawczych i rozwojowych przeprowadzonych przez inżynierów Scania, obejmujących technologie stanowiące awangardę rozwoju silników spalinowych. Należy tu wymienić – zapewniane przez ponad 70 nowych części – zmniejszone opory wewnętrzne, wyższe stopnie sprężania, ulepszone systemy oczyszczania spalin oraz nowy, potężny system zarządzania silnikiem (EMS).
Chociaż priorytetem na przyszłość jest transport zelektryfikowany, świat nadal polega na transporcie realizowanym pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi – właśnie dlatego nowe, mocne silniki Scania V8 są tak ważne.
W Europie typowy długodystansowy pojazd ciężarowy pokonuje około 150 tys. km rocznie. Rozsądnie szacowane oszczędności na rynkach, gdzie dozwolone są dłuższe i cięższe zestawy, mogą w przypadku pojazdu z naszym nowym silnikiem V8 sięgać 3-4 tys. litrów rocznie, co pod każdym względem jest ogromnym osiągnięciem – mówi Alexander Vlaskamp.
Nowa generacja silników V8 w połączeniu z nowymi skrzyniami Scania Opticruise oferuje zużycie paliwa niższe o nawet 6%. Stanowi to istotne obniżenie śladu węglowego i kosztów paliwa.
Najwyższa moc w historii. Najbardziej spektakularnym i wzbudzającym zainteresowanie przedstawicielem nowej generacji V8 jest najmocniejsza wersja o mocy 770 KM i momencie 3700 Nm, będąca prawdopodobnie najmocniejszym, produkowanym obecnie fabrycznie silnikiem do pojazdów ciężarowych. Gdzie i kiedy może przydać się cała ta moc?
Oczywiście nie jest to wersja dla każdego, lecz widzimy rosnące zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe zdolne do radzenia sobie z masami całkowitymi rzędu 60 t i więcej, szczególnie w przypadku pojazdów członowych i zespołów pojazdów. Najszybszym sposobem na zwiększenie wydajności transportu są dłuższe i cięższe zestawy. Dodatkową ilość paliwa w przypadku cięższego pojazdu rekompensuje większa ładowność. Kalkulacja emisji CO2 na tonę jest korzystna, a ponadto istnieje możliwość eksploatacji pojazdu Scania V8 na odnawialnych biopaliwach – mówi Alexander Vlaskamp.
Pojazdy Scania z silnikami V8 są naturalnie poszukiwane zwłaszcza w krajach, w których dozwolone są pojazdy o większych masach całkowitych – szczególnie w krajach skandynawskich. Jednakże również w krajach takich jak Włochy i Hiszpania (oraz na niektórych rynkach pozaeuropejskich) klienci cenią V8 ze względu na to, że doskonale się sprawdza w górzystym terenie z wieloma stromymi, trudnymi drogami.
Wiemy dokładnie, gdzie znajdą zastosowanie pierwsze pojazdy ciężarowe o mocy 770 KM. Ich zakup ma głębokie uzasadnienie. Klienci pragną optymalizować działalność operacyjną, bo rozumieją, że większa ładowność oznacza wyższą wydajność, wyższe przychody i wyższą wartość rezydualną. Nie mam też najmniejszych wątpliwości, że niektórych z naszych klientów pociągać będzie sama radość i emocje związane z obsługą tak wspaniałej maszyny – mówi Alexander Vlaskamp.
Gama silników Scania V8:
DC16 (530 – 660 KM)
|
DC16 120 530 KM |
DC16 121** 590 KM |
DC16 122 660 KM |
Typ |
V8 |
||
Pojemność skokowa |
16,4 l |
||
Kolejność zapłonu |
1-5-4-2-6-3-7-8 |
||
Liczba cylindrów |
90o V8 |
||
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
||
Średnica x skok |
130 x 154 mm |
||
Sprężanie |
22:1 |
||
Turbosprężarka |
Łożysko poprzeczne |
||
Wtrysk paliwa |
Scania XPI |
||
Technologia oczyszczania spalin |
Scania SCR |
||
Hamulec wydechowy |
300 kW @ 2400 r/min |
||
Pojemność oleju |
43 l |
||
Moc maksymalna |
530 KM (390 kW) @ 1900 obr./min |
590 KM (434 kW) @ 1900 obr./min |
660 KM (485 kW) @ 1900 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
2800 Nm @ 925 - 1325 obr./min |
3050 Nm @ 925 - 1350 obr./min |
3300 Nm @ 925 - 1350 obr./min |
DC16 (770 KM)
|
DC16 123 770 KM |
Typ |
V8 |
Pojemność skokowa |
16,4 l |
Kolejność zapłonu |
1-5-4-2-6-3-7-8 |
Liczba cylindrów |
90o V8 |
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
Średnica x skok |
130 x 154 mm |
Sprężanie |
19:1 |
Turbosprężarka |
Chłodzone cieczą łożysko kulkowe |
Wtrysk paliwa |
Scania XPI |
Technologia oczyszczania spalin |
Scania SCR |
Hamulec wydechowy |
300 kW @ 2400 r/min |
Pojemność oleju |
43 l |
Moc maksymalna |
770 KM (566 kW) @ 1800 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
3700 Nm @ 1000 - 1450 obr./min |
Wszystkie silniki Scania spełniające normy Euro 5 i Euro 6 mogą korzystać z paliw zawierających do 100% uwodornionego oleju roślinnego (HVO) oraz dowolnej proporcji oleju napędowego i HVO, niezależnie od rodziny silników.
** Dostępny również w wersji mogącej korzystać ze 100% biodiesla, takiego jak FAME.
[ materiały Scania ]
« powrót