DCT Gdańsk ma nowych właścicieli
Część udziałów trafiła w ręce polskiego rządu
Polski Fundusz Rozwoju (PFR), operator portowy z Singapuru PSA oraz australijski fundusz inwestycyjny IFM przejęły terminal DCT Gdańsk od poprzednich właścicieli. PFR stał się właścicielem 30% udziałów, PSA objął 40%, a IFM nabył 30% udziałów w gdańskim terminalu kontenerowym.
Jak informowaliśmy w październiku 2018 r. (PGT nr 40-41) poprzedni właściciel - australijski fundusz Macquarie rozpoczął poszukiwania nabywcy 63,8% udziałów w DCT Gdańsk. Pozostali udziałowcy również zamierzali pozbyć się swojej części. Były to fundusze: MTAA Superannuation Fund (18%), Statewide Superannuation Fund (9%) oraz Westscheme Fund (9%).
I tak umowę kupna-sprzedaży Deepwater Container Terminal Gdańsk ze strony nabywców podpisali: Kyle Mangini, dyrektor Infrastruktury Globalnej IFM Global Infrastructure Fund, Tan Chong Meng, dyrektor Grupy PSA International oraz Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Kwotę transakcji oszacowano na 1,1 mln euro. Formalne wejście transakcji w życie będzie możliwe po jej zatwierdzeniu przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operacja została przeprowadzona przy współpracy konsorcjum ośmiu banków.
Jak kupić terminal? Jak informował Reuters kilka miesięcy temu Macquarie Group oceniał wartość aktywów w DCT co najmniej na ok. 20 EBITDA. Według danych księgowych DCT Gdańsk od 2017 r. osiąga EBITDA w wysokości ok. 60 mln euro rocznie. Przygotowania do transakcji prowadził Goldman Sachs i Clifford Chance Warsaw. Wstępna wartość transakcyjna DCT została określona na 14-15-krotność EBITDA. Dla porównania – przed ponad rokiem COSCO Shipping Ports nabyło 51% udziałów Noatum Ports w Walencji za 203 mln euro (ok. 10 EBIDTA). Za tą cenę nabyto aktywa w Noatum Container Terminal Valencia (NCTV), Noatum Container Terrminal Bilbao (NCTB), Conterail Madrid oraz Noatum Rail Terminal Zaragoza (NRTZ).
67% udziałów w porcie Saloniki konsorcjum z Niemiec kupiło za 260 mln euro (ok. 14 EBIDTA). W grecki port zainwestował fundusz Deutche Invest Equity Partners wraz Belterra Investments oraz Terminal Link (operator terminali CMA CGM). Nabywców zobowiązano do dalszych inwestycji w wysokości 200 mln euro. Na początku 2016 r. COSCO nabyło 51% udziałów w zarządzie portu Pireus za 280 mln euro, z opcję dokupienia 16% za 88 mln euro po 5 latach zarządzania. Zapowiedziano również, że nabywca zainwestuje w port Pireus nie mniej niż 350 mln euro w ciągu 10 lat. Czyli można szacować, że COSCO nabyło udziały, które odpowiadają około 25 EBIDTA.
Pół roku temu mówiono, że właściciele DCT oferują go na rynku za około 1,4 do 1,5 mld euro. Wynegocjowana cena 1,1 mld euro powinna zadowolić obie strony. Macquarie otrzymał dobry zwrot nakładów z zainwestowanego kapitału i zasilił poważną kwotą swój Global Infrastructure Fund II (GIF II). Nabywcy otrzymali nowoczesny terminal, dobrze usytuowany na globalnym rynku transportu morskiego wraz z dobrym zapleczem i rynkiem Europy Środkowej i Wschodniej.
DCT Gdańsk w ciągu 10 lat stał się najbardziej rozpoznawalnym terminalem na Bałtyku, a także wpisał się mocno w globalną sieć logistyczną. Przeładunki w 2018 r. przekroczył 1,9 mln TEU dzięki dwóm aktywnym aliansom kontenerowym zapewniającym połączenia z Dalekiego Wschodu i dobudowaniu 2 nabrzeża. Obecnie DCT może przeładować rocznie ok. 3 mln TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych). Do nabrzeży o długości 1306 m mogą dobijać największe jednostki wchodzące na Bałtyk. Dziś przyjmowane są tu jednostki o długości 400 m i 60 m szerokości, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 21 400 kontenerów TEU.
Na 95 kontenerowców o pojemności powyżej 18 tys. TEU, 24 jednostki zawijają do DCT Gdańsk. Świadczy to o podaży kontenerów na połączeniach z Dalekiego Wschodu do Zatoki Gdańskiej. Place terminalowe pozwalają na składowanie 55 tys. TEU, a przyłącza z zasilaniem elektrycznym umożliwiają obsługę ponad 1 tys. kontenerów chłodniczych. W marcu, podczas Transport Week, Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT, zapowiedział możliwe inwestycje w 3 nabrzeże z placami składowymi. Wtedy terminal będzie mógł przyjmować jednocześnie 3 statki o pojemności ponad 20 tys. TEU. Może to zwiększyć potencjał przeładunkowy terminalu do 6 mln TEU, co ponad dwukrotnie przekroczy obecne przeładunki w terminalach kontenerowych Zatoki Gdańskiej.
Silna pozycja. DCT ma już dzisiaj silną pozycję na Bałtyku i Morzu Północnym. Bezpośrednie podejście do portu z zatoki Gdańskiej o głębokości 17 m i brak pływów morskich sprawia, że terminal oferuje unikalne warunki usług przeładunkowych. Do Antwerpii, Bremerhaven i Hamburga trzeba wejść względnie wąskim wejściem od ujścia rzeki – informował dyrektor Landa.
Położone u wejścia do Bałtyku Aarhus i Geteborg maja głębokość ograniczoną do 14 m. Usytuowana niedaleko Kłajpeda ma podejście do terminalu kontenerowego o głębokości 14,5 m. Rozwój Pomorskiego Centrum Logistycznego oraz inwestycje ułatwiające wejście do portu oraz na jego zapleczu lądowym zwiększają atrakcyjność DCT Gdańsk. Oby nowi właściciele dobrze je wykorzystali nie przytłaczając aktywności i dobrej pozycji rynkowej terminali kontenerowych w Gdyni.
Inwestorzy – nowi właściciele BCT:
IFM Investors - działający od ponad 20 lat australijski podmiot zarządzający inwestycjami 27 australijskich funduszy emerytalnych oraz 352 inwestorów instytucjonalnych. Zarządza, w imieniu ponad 320 inwestorów instytucjonalnych, funduszami o wartości 82 mld dol. i infrastrukturą oszacowaną na 37,5 mld dol. Obecnie zaangażowany jest w 30 inwestycji usytuowanych w Australii, Ameryce Północnej i Europie. Więcej informacji na: www.ifminvestors.com.
PSA (wcześniej Port of Singapore Authority) jest wiodącym operatorem portów i terminali. Firma w 1997 r. przekształciła się w organizację korporacyjną i dzisiaj zarządza siecią ponad 50 morskich, kolejowych i śródlądowych terminali, które usytuowane są w 17 krajach. W roku 2018 w terminalach PSA przeładowano 81 mln kontenerów TEU. Korporacja zatrudnia 33 tys. osób. W terminalach IFM dzienni przeładowuje się 220 tys. kontenerów. W Europie PSA zarządza już terminalami w Portugalii (PSA-Sines zdolność przeładunkowa 2,1 mln TEU), Turcji (Mersin International Port – 2,6 mln TEU), Włoszech (3 terminale w Genewie i Wenecji – łącznie 3 mln TEU) oraz terminal PSA Antwerp (15 nabrzeży o potencjale przeładunkowym 13,4 mln TEU). Więcej w artykule poniżej i na: www.globalpsa.com.
Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju to grupa instytucji finansowych oferująca instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. Więcej na stronie www.pfr.pl.
« powrót