Transport wodny
Dobre wyniki duńskiego giganta
Jerzy Konwicki
W ubiegłym roku duńska spółka żeglugowa Maersk Line utrzymała swoją przewagę w branży nad innymi armatorami, uzyskując 2,3 mld dol zysku i 11,6% stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału (ROIC).
Zysk armatora był większy niż oczekiwano, ponieważ osiągnięto większe efekty z obniżki kosztów jednostkowych dzięki optymalizacji transportu - do 2584 dol/ffu (kontener 40. stopowy), podczas gdy w 2013 r. - 2731 dol/ffe. Do większego zysku Maersk Line przyczyniły się też niższe ceny bunkru (średnio 562 dol/t w ubiegłym roku, w porównaniu do 595 dol w 2013 r). Spadek cen paliwa skompensował z kolei w części niższe w 2014 r. stawki frachtowe (2630 dol/ffu, w porównaniu do 2674 dol/ffu w 2013 r.).Maersk Line przewiózł w 2014 r. ponad 9,44 mln ffu, czyli o 6,8% więcej rok/roku. Jego flota miała pojemność prawie 2,95 mln TEU (kontener 20. stopowy) i wzrosła w ciągu roku o 12%.
Obroty całej grupy AP Møller-Mærsk wyniosły w ubiegłym roku 47,6 mld dol. Osiągnęła ona 5,2 mld dol zysku netto, w porównaniu z 3,8 mld dol w 2013 r. Ta dynamika wynika m.in. ze sprzedaży większościowego pakietu akcji sieci sklepów Dansk Supermarked oraz zbycia innych aktywów. W grupie M-M, 861 mln dol strat poniosła spółka wydobywczo-poszukiwawcza Maersk Oil.
« powrót