LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plDobre wyniki litewskich kolei
Transport szynowy

Dobre wyniki litewskich kolei

…które się reorganizują i inwestują

Janusz Mincewicz

W I półroczu 2017 r. obroty Kolei Litewskich (Lietuvos Geležinkeliai - LG) wyniosły 242 mln euro. Jest to o 3,8% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.


Stacja w Wilnie   |   Fot. Janusz Mincewicz

Koleje naszego wschodniego sąsiada w pierwszej połowie tego roku przewiozły 28,98 mln t ładunków, o 6,5% więcej niż w tym samem okresie zeszłego roku. Natomiast przewozy pasażerskie osiągnęły poziom 2,7 mln pasażerów i były o 4% większe niż w pierwszych sześciu miesiącach 2016 r.

Dobre międzynarodowe cargo. Dobre wyniki pierwszego półrocza to głównie zasługa międzynarodowych przewozów towarowych. W transporcie międzynarodowym cargo LG przewiozły 21 mln t, w tym w tranzycie 6,3 mln t (wzrost o 21,6 %), a w ruchu krajowym - 7,98 mln t. Z tegorocznych wyników zadowolony jest Mantas Bartuška, od października 2016 r. prezes Kolei Litewskich. Widać już pozytywne efekty współpracy z przedsiębiorstwami kolejowymi, partnerami i klientami z innych krajów. Dzięki temu w tym roku udało się nam lepiej wykorzystać potencjał spółki. Jednak, by wyniki były dobre także w przyszłości, powinniśmy pogłębiać działania na rzecz poprawy konkurencyjności firmy – twierdzi.

Przypomnijmy, że w I półroczu 2016 r. kontrolowana przez państwo spółka Koleje Litewskie w osiągnęły tylko 201,6 mln euro przychodów, które były o 3,5% niższe niż w I półroczu 2015 r. (209 mln euro). Spadki spowodowane były głównie przez mniejsze przewozy cargo w tranzycie i transporcie międzynarodowym. Zmienia się natomiast struktury przewozów towarowych LG. Maleją przewozy ropy naftowej w tranzycie z Rosji centralnej w kierunku Kaliningradu. Ubytek ten jest rekompensowany większymi przewozami węgla.

Reorganizacja LG. Zatrudniające 10 tys. osób koleje, które są największą spółka państwową na Litwie, zgodnie z zalecaniami IV Pakietu Kolejowego, rozpoczęły reorganizację. Za wzór służą jej koleje w Niemczech i Austrii. A to oznacza, że przyjmują strukturę holdingową. W czasie reorganizacji rozdzielone zostanie zarządzanie infrastrukturą kolejową od przewozów pasażerskich i towarowych. Powstaną samodzielne spółki infrastruktury, cargo i przewozów pasażerskich, które będą miały własne niezależne zarządy.

Koleje na Litwie mają łącznie 1768 km linii, w tym 1746 km o rozstawie 1520 mm i 22 km o rozstawie 1435 mm. Tylko 122 km linii jest zelektryfikowanych. Koleje LG dysponują również 68 czynnymi stacjami.

Inwestycje za ponad miliard. Koleje Litewskie planują zrealizować w latach 2014-2020 projekty inwestycyjne o wartości prawie 1,2 mld euro. Obejmują one m.in. instalację systemu automatycznego sterowania ruchem kolejowym pomiędzy Kownem a Mariampolem, w pobliżu granicy z Polską oraz budowę torów o europejskiej skrajni (1435 mm) na trasie Kowno-Rokiej, razem z systemem sterowania.

W ramach realizacji inwestycji przewidzianych w IX korytarzu TEN-T, zelektryfikowana zostanie natomiast linia kolejowa od granicy z Białorusią do portu w Kłajpedzie. W samym porcie planuje się poprawić funkcjonowanie węzła Pauostis oraz budowę drugiej linii kolejowej od miejscowości Drugiste. W efekcie, jej przepustowość wzrośnie z obecnych 25-30, do 50 mln t rocznie. Zadania te wykona spółka zależna LG-Geležinkelio Tiesimo Centras.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega