LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plDobry czas dla Odry
Transport wodny

Dobry czas dla Odry

Przywrócenie żeglowności, renegocjacja umowy polsko-niemieckiej

Wojciech Sobecki

W Szczecinie, 6 V, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński i prezes Pis Jarosław Kaczyński, odwiedzili Stocznie Szczecińską oraz odbyli spotkanie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA dotyczące Odrzańskiej Drogi Wodnej.


Podczas wizyty na terenach Stoczni Szczecińskiej minister Gróbarczyk powiedział, że stępka pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zostanie położona na tamtejszej pochylni „Wulkan” 23 VI. W nowej stoczni może znaleźć zatrudnienie ok. 4 500 osób. Obecnie w firmach zlokalizowanych na jej terenie pracuje ok. 1 600 pracowników.

Podczas wizyty w Szczecinie padła także deklaracja, iż po zakończeniu budowy promu dla PŻB rozpocznie się budowa czterech jednostek dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Orientacyjny początek tej inwestycji to rok 2019.

Czas na Odrę. Tematem spotkania w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA była aktualna sytuacja na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Gospodarzem spotkania był prezes ZMPSiS SA Dariusz Słaboszewski. Prezentację na temat korzyści wynikających z rewitalizacji ODW dla portów, ale także dla całego Pomorza Zachodniego, przedstawił wiceprezes ZMPSiS SA Jacek Cichocki.

Po użeglownieniu Odry do portów w Szczecinie i Świnoujściu może trafić ok. 12-14 mln t ładunków rocznie. Źródłem tego ożywienia mają być ładunki, które zostaną przeniesione z transportu drogowego i kolejowego na transport śródlądowy. Taka sytuacja wymaga jednak czwartej klasy żeglowności na Odrze, ponieważ wówczas zmiana sposobu transportu stanie się dla gestorów ładunków opłacalna. W przypadku trzeciej klasy żeglowności konkurencyjność transportu śródlądowego wobec transportu drogowego i kolejowego praktycznie nie występuje.

Przywrócenie żeglowności na Odrze spowoduje także pojawienie się w portach ładunków, które dotychczas nie były obsługiwane w Szczecinie i Świnoujściu i właśnie na taką sytuację liczą przedstawiciele ZMPSiŚ. Nowe inwestycje w portach oraz realizacja programu pogłębienia toru wodnego łączącego Szczecin i Świnoujście do 12,5 m spowoduje zwiększony napływ ładunków. Musimy zaproponować alternatywną możliwość wwozu i wywozu zwiększonej masy ładunkowej. I taką doskonałą alternatywą może być właśnie transport śródlądowy, który jest ekologiczny, a przy odpowiedniej infrastrukturze konkurencyjny cenowo wobec transportu kolejowego i samochodowego - powiedział Cichocki.

Umowa z Niemcami. Minister Gróbarczyk stwierdził, że istnieje konieczność renegocjowania polsko-niemieckiej umowy o Odrze Granicznej. Chodzi o wprowadzenie podobnych parametrów żeglowności po obu stronach granicy, tak aby Odra była wspólnym, międzynarodowym szlakiem transportowym zarówno dla Polski jak i dla Niemiec.

Gróbarczyk poinformował, że rozmawiał na ten temat z ambasadorem Republiki Federalnej Niemiec w Polsce i ma nadzieję, że będzie mógł poruszyć ten temat z niemieckim ministrem transportu podczas 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który w dniach 8-9 VI odbędzie się w Szczecinie. Minister wyraźnie podkreślił, że celem polskiego rządu jest zmiana kształtu umowy.

Dziękując uczestnikom za spotkanie, prezes Słaboszewski mówił, że beneficjentem rewitalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej będzie cała polska gospodarka. Wprowadzenie czwartej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej to korzyści nie tylko dla portów w Szczecinie i Świnoujściu, ale także dla Pomorza Zachodniego i całej polskiej gospodarki. To możliwość rozwoju wielu regionów i wielu sektorów gospodarki. Zdajemy sobie sprawę, że będzie to proces kosztowny i długotrwały, ale jesteśmy zdeterminowani w naszych działaniach i odwrotu od podjętych decyzji nie będzie.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega