Dochodowy Kanał Sueski
W 2023 r. powinien zarabiać rocznie ok. 13,2 mld dol.
Przychody zarządu Kanału Sueskiego w pierwszych 7 miesiącach 2017 r. zbliżyły się do 3 mld dol. W 2016 r. były większe o 19 mln dol. niż rok wcześniej.
Kanał Sueski jest jednym z najszybciej rozwijających się korytarzy morskich w świecie w latach 2015-2016 – stwierdził w czasie konferencji prasowej admirał Mohab Mamish, prezes zarządu Kanału Sueskiego. To efekt inwestycji poniesionych na jego modernizację.
2 lata po modernizacji. W sierpniu 2015 r., Egipt uruchomił nowy odcinek kanału o długości 35 km, wzdłuż dotychczasowego kanału o długości 193 km. W wielu miejscach Kanał został pogłębiony, a na długości 37 km poszerzony.
Dzięki inwestycji o wartości 8 mld dol. między Port Saidem a Suezem powstało nowoczesne połączenie pozwalające na obsługę największych kontenerowców i masowców pływających między Europą a Dalekim Wschodem. Wokół Kanału Sueskiego powstały strefy przemysłowe, z których zarządem w tym roku umowę podpisała m.in. Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.
Więcej statków i przychodów. Tylko w ciągu 7 miesięcy 2017 r. armatorzy wpłacili do kasy zarządu 2,94 mld dol. (52,5 mld funtów egipskich). Z kolei tylko w roku 2016 między Morzem Śródziemnym a Morzem Czerwonym w obu kierunkach przepłynęło 9 949 jednostek, o 2,1% więcej niż przed rokiem.
Między Europą a Dalekim i Bliskim Wschodem przewozi się coraz więcej towarów. Służby Kanału Sueskiego poinformowały, że w ciągu 7 miesięcy 2017 r. przetransportowano 585,6 mln t ładunków, o 4,3% więcej niż w analogicznym okresie ubr. W okresie marzec-lipiec Zarząd Kanału obsłużył 7 294 statków, podczas gdy rok wcześniej w tym samym czasie przepłynęło między Suezem a Port Saidem 7 021 jednostek. To efekt tego, że po modernizacji Kanału ruch jednostek mógł wzrosnąć z 49 do 97 statków dziennie. Co równie ważne czas przejścia statku kanałem z Morza Śródziemnego na południe skrócono o 7 godz. (z 18 do 11 godz.).
Kanał Sueski po 10 latach budowy został otwarty w 1989 r. Skrócił drogą z Azji do Europy o około 7 tys. km. W drugą rocznicę otwarcia zmodernizowanego Kanału Prezes Mamish zapowiedział, że prace rozwojowe w strefie kanału będą prowadzone. Pogłębiony zostanie 72-kilometrowy nowy odcinek, tak by przyjmować coraz większe jednostki pływające z Dalekiego Wschodu do Europy. Prognozuje się, że w 2023 r. Kanał Sueski powinien zarabiać rocznie ok. 13,2 mld dol.
« powrót