Dwie dekady FM Logistic w Polsce
Stały, stabilny rozwój, celem – pozycja lidera
W czerwcu operator logistyczny FM Logistic obchodzi 20-lecie swego funkcjonowania w Polsce. Z tej okazji firma zorganizowała jubileuszową konferencję, podczas której podsumowano działalności spółki w tym czasie.
Dwie dekady to dobry moment, by na chwilę spojrzeć wstecz. To co widzę, napawa mnie dumą i nadzieją na przyszłość, bo ostatnie 20 lat w FM Logistic to czas stałego, stabilnego rozwoju. Nawet wtedy, gdy Polskę dotknęło spowolnienie gospodarcze, wynikające z kryzysu w 2008 r., udało nam się zachować zyskowność. W tym okresie osiągaliśmy średni roczny wzrost przychodów na poziomie ponad 21% – nie krył zadowolenia dyrektor generalny FM w Polsce, Piotr Sukiennik, podczas spotkania z dziennikarzami, 18 czerwca w Klubie Polskiej Rady Biznesu w Warszawie.
FM Logistic jest liderem logistyki kontraktowej i trzecim operatorem logistycznym w Polsce. W ostatnim roku podatkowym, który skończył się w marcu 2015 r., firma wygenerowała obrót w wysokości 855 mln zł. Na obecny rok budżetowy 2015–2016 prognozy są jeszcze lepsze – spółka zakłada 924 mln obrotu i dynamikę wzrostu sprzedaży rzędu blisko 11%. Wzrost, który osiągnęliśmy, jest wzrostem generycznym. Podczas tego dwudziestolecia przejęliśmy w Polsce tylko jedną firmę – podkreślał dyrektor handlowy spółki, Paweł Janicki. Wspomniana akwizycja miała miejsce w 2005 r. i dotyczyła firmy Premium Logistics.
FM posiada obecnie dziewięć centrów logistycznych, zlokalizowanych w Mszczonowie, Błoniu, Parzniewie, Tomaszowie Mazowieckim, Wolbórzu, Woli Bykowskiej, Jarostach, Chorzowie i Olszowej. Ich łączna powierzchnia magazynowa i produkcyjna oddana do dyspozycji klientów to ponad 550 tys. m2.
Operator dysponuje w Polsce flotą 2 tys. pojazdów i 400 własnych naczep. W minionym roku budżetowym firma zainwestowała w 110 naczep izotonicznych oraz chłodniczych i jak poinformował prezes Sukiennik, chce utrzymywać ten trend również w przyszłych latach. W okresie 2011–2014 spółka zwiększyła również zatrudnienie z 2350 do 3000 pracowników, co czyni ją jednym z największych pracodawców w sektorze TSL. Na najbliższy rok budżetowy dalszy wzrost zatrudnienia planowany jest z kolei na poziomie 10%, zarówno w odniesieniu do kierowców, jak i logistyki.
Najważniejsze sektory działalności FM Logistic w Polsce to: Retail (z 30% udziałem i klientami, jak Carrefour, Makro, IKEA czy Auchan, Food (29% udziału, np. Wedel, Ferrero, Barilla), Industrial&Electronic (23%, np. Michellin i Technicolor), HPC (12%, np. GSK, Colgate-Palmolive, Johnson&Johnson), Healthcare (4%, np. Sandoz, Sanofi, Orionpharma) oraz Luxury&Cosmetics (2%, np. Coty, Kosmepol).
Działalność międzynarodowa. FM Logistic powstało w 1967 r. na wschodzie Francji, początkowo jako firma transportowa, założona przez dwóch przyjaciół. Z czasem spółka zaczęła rozwijać swoją działalność, stopniowo wzbogacając zakres usług logistycznych, choćby o: co-packing czy co-manufacturing. W 1994 r. firma, dostrzegłszy potencjał w Europie Środkowo-Wschodniej, otworzyła pierwszy oddział poza granicami Francji – w Rosji. Rok później operator zawitał do Polski.
Obecnie FM działa łącznie w 12 krajach: Belgii, Czechach, Francji, Polsce, Rumunii, Rosji, Słowacji, Hiszpanii, we Włoszech, na Węgrzech i w Ukrainie oraz Chinach. Kolejnymi rynkami, na których chce wyraźnie zaistnieć, są Brazylia i Niemcy. Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego Grupy FM dodał, iż ta wyodrębniona jednostka ma 11 lokalizacji w Europie oraz biuro w Bułgarii, gdzie, dotychczas jeszcze, firma nie posiada oddziału. Flota międzynarodowa operatora to 140 własnych naczep chłodniczych i 300 zestawów przewoźników dedykowanych.
Cele. Zgodnie z prognozami, w 2020 r. Polska stać się ma głównym hubem europejskim. Firma, przy uwzględnieniu tego trendu, chce się dalej prężnie rozwijać. Na przełomie 2017–2018 planuje otworzyć nową platformę logistyczną w okolicach Katowic. Jako pionier wdrażania wielu rozwiązań w tej branży, stawia na kolejne innowacje, takie jak np. wózki automatyczne bez operatora czy robot packing. FM dba również, aby flota spełniała normy środowiskowe. Testuje też samochody elektryczne i z napędem LNG.
Wszystko po to, aby zapewniać najwyższą jakość usług i stać się operatorem pierwszego wyborów dla klientów. Przez następne lata stawiamy na doskonalenie usług dla branży retail, FMCG, fresh, healthcare i e-commerce. Zamierzamy także wzmacniać swoje kompetencje, jako doradcy i partnera biznesowego, współpracując z naszymi klientami w zakresie optymalizacji łańcuchów dostaw. Mamy nadzieję, że następne 5 lat przyniesie FM kolejne stabilne wzrosty oraz upragnioną pozycję lidera – podsumował Piotr Sukiennik.
« powrót