Dwóch dużych producentów łączy siły
Razem powalczą o europejski rynek pojazdów szynowych
Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 9 XII w Warszawie, właściciele firm Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler, Solange Olszewska oraz Peter Spuhler, poinformowali o powołaniu spółki joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o. Poprowadzi ona w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład.
Urzeczywistnia się zatem zapowiedź partnerskiej współpracy, która miała miejsce we wrześniu na targach InnoTrans w Berlinie. Nowa spółka Solaris Tram, która rozpocznie działalność z dniem 1 I 2017 r. oraz Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskim rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler. Oznacza to wzmocnienie pozycji rynkowej obu firm.
Solaris Tram będzie budować i lakierować pudła tramwajów w zakładzie w Środzie Wielkopolskiej. Montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie w zakładach Solarisa w Wielkopolsce oraz w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. Nowo powstała spółka zakłada już zwiększenie wydajności i tak obecna powierzchnia produkcyjna w Środzie Wielkopolskiej zostanie podwojona. Oznacza to nie tylko utrzymanie istniejących, ale także utworzenie nowych miejsc pracy.
Solaris wnosi do spółki joint venture całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje
w obszarze pojazdów szynowych – zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy. Staniemy się tramwajowym ramieniem Stadlera w Polsce – powiedział Zbigniew Palenica członek zarządu odpowiedzialny w Solarisie za Dział Pojazdów Szynowych.
Utworzenie spółki joint venture ma umocnić pozycję obu firm na rynku - zarówno w Polsce, jak i w Europie. Dla Stadlera krok ten stanowi również możliwość rozszerzenia dotychczasowej działalności w Polsce i dalszego umacniania swojej pozycji. Solaris zakłada, że w przyszłości jego tramwaje będzie można spotkać w wielu kolejnych europejskich miastach. Przedsiębiorstwa zyskają również na wzajemnym dzieleniu się wiedzą technologiczną. Z kolei klienci mają odnieść korzyści z wieloletniego doświadczenia i szerokiej wiedzy technicznej obu producentów.
Obaj producenci wystąpili już jako konsorcjum w przetargach na dostawę tramwajów dla Krakowa i Poznania. I tak to już teraz będzie wyglądać. Obie strony będą dalej wspólnie składać oferty w kolejnych przetargach m.in. dla Łodzi, Gorzowa Wielkopolskiego i Warszawy.
Jeżeli chodzi natomiast o rozłożenie udziałów w nowej spółce to obie firmy obejmą ich po 40%. Pozostałe 20% należeć będzie do inwestora finansowego. Ma nią być nieokreślona jeszcze grupa międzynarodowa. Nieznany jest również składu zarządu nowej spółki.
« powrót