ERTMS na międzynarodowej trasie E20
Projekt dotyczy 25 stacji i 5 Lokalnych Centrów Sterowania
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 5 I umowę na zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice–Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) oraz nadzór inżynierski. Wartość tej umowy to 707 mln zł.
Nowoczesny system ERTMS na międzynarodowej trasie E20 zapewni sprawniejsze połączenia pasażerskie i przewozy towarów w Polsce i w Europie. Zwiększymy również poziom bezpieczeństwa na sieci kolejowej i stworzymy lepsze warunki pracy dla personelu kolejowego - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.
Wprowadzenie systemu umożliwi także pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczanie granic bez konieczności zatrzymywania się na nich oraz wymiany lokomotyw.
Zabudowa systemu ETCS na linii E20 Kunowice–Terespol przewiduje wyposażenie w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym dwóch odcinków linii E20: od stacji Kunowice do stacji Warszawa Gołąbki oraz od stacji Sulejówek Miłosna do stacji Terespol. Projekt dotyczy 25 stacji i pięciu Lokalnych Centrów Sterowania (Mińsk Mazowiecki, Błonie, Opalenica, Zbąszynek, Rzepin), które zyskają urządzenia komputerowe pozwalające na zdalne sterowanie urządzeniami sterowania ruchem kolejowym oraz przejazdami kolejowo-drogowymi.
Wykonawca umowy, firma Thales, zobowiązał się do wykonania pełnej dokumentacji, robót budowlanych oraz uzyskania wszystkich niezbędnych pozwoleń na użytkowanie. Prace mają zostać wykonane w ciągu 61 miesięcy.
Projekt pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego)” w 85% jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” i jest realizowany w ramach zadania „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”
Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów są na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy (eurokabiny). Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu do celu.
System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń, na automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.
« powrót