LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plEuropejski kongres z widoczną branżą TSL
Logistyka

Europejski kongres z widoczną branżą TSL

W Katowicach odbył się VII Europejski Kongres Gospodarczy

Janusz Mincewicz

Katowicki kongres jest uważany za najważniejsze spotkanie biznesowe w Europie Centralnej. Wzięło w nim udział aż 6000 osób, 700 prelegentów oraz 500 akredytowanych polskich i zagranicznych dziennikarzy.


Kongres otworzył Bronisław Komorowski, prezydent RP, który chwalił dobrze rozwijającą się polską gospodarkę. Polska w ciągu 10 lat ma szansę znaleźć się w pierwszej dziesiątce najbardziej innowacyjnych gospodarek Europy – podkreślił.

Panele TSL. W kongresie widoczna była branża TSL. Kilka paneli było poświeconych drogownictwu, transportowi publicznemu, lotnictwu, logistyce i kolejowemu transportowi cargo w Europie. W Radzie Europejskiego Kongresu Gospodarczego, której przewodniczył prof. Jerzy Buzek, znalazł się dr Jakub Karnowski, prezes PKP.

Prelegentami branży transportowo-logistycznej byli: Adam Purwin – prezes PKP Cargo oraz członkowie zarządu tej spółki – Jacek Neska i Wojciech Derda (łącznie aż 7 paneli), Jacek Lenkiewicz – prezes PKP Intercity, Jarosław Bator – członek zarządu PKP, Remigiusz Paszkiewicz – prezes PKP PLK, prof. Jana Pieriegud i prof. Wojciech Paprocki (oboje SGH), Andrzej Filip Wojciechowski (PKP PLK) oraz Jerzy Polaczek – b. minister transportu.

Wzrost popytu na kolej. W czasie paneli dyskutowano o infrastrukturze drogowej i kolejowej, transporcie publicznym, lotniczym i kolejowym transporcie towarowym oraz inwestycjach w polskich portach. Podkreślono, że dzięki rosnącym inwestycjom w infrastrukturę i tabor, kolej w Polsce wchodzi w etap, w którym może proponować klientom nowe formy organizacji kompleksowych usług logistycznych oraz coraz popularniejsze przewozy ładunków w kontenerach. W Europie w ostatnich 10 latach, w krajach o dużym potencjale infrastruktury i przewozów kolejowych, jak Niemcy, Szwecja i Wielka Brytania, notuje się wzrost popytu. Adam Purwin, prezes PKP Cargo, jest przekonany, że Europa Środkowa stanie się także miejscem, gdzie branżę transportowo-logistyczną czeka dalszy rozwój.

Jesteśmy świadkami bardzo szybkiej modernizacji infrastruktury torowej w tej części Europy i gigantycznych przemian, a sektor przewozów kolejowych uzyskuje całkowicie nowy wymiar przez liberalizację rynku europejskiego – stwierdził prezes PKP Cargo. Oceniono, że największą szansą dla kolei będzie konteneryzacja ładunków. Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych, stwierdził, że zwiększenie prędkości pociągów towarowych z 21 do 30 km/godz. przyspieszy przewozy i udrożni tory. Wtedy nasza usługa potanieje i stanie się bardziej konkurencyjna – stwierdził.

Ważne porty i rynek lotniczy. W panelu poświęconym inwestycjom w polskich portach, zwrócono uwagę na fakt, jaką spełnia dokument „Polityka morska do 2020 r.” Od kilku lat rosną przeładunki w polskich portach - w zeszłym roku przekroczyły one 77 mln t. Rośnie także zatrudnienie – od 23 tys. osób w 2008 r. do 32 tys. w 2014 r.

W panelu o rynku lotniczym, Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (zarządzającym lotniskiem w Pyrzowicach), zwracał uwagę na rosnące przewozy lotnicze. Zgodnie z prognozami, już w 2030 r. w Polsce będzie latać 64 mln pasażerów rocznie. Nasze lotniska już muszą myśleć jak obsłużyć tylu pasażerów, bo perspektywa 15 lat nie jest odległa, a w polskich realiach prowadzenie inwestycji wymaga dużo czasu – przestrzegał, martwiąc się, że mamy słaby lotniczy transport turystyczny. – Polskę rocznie odwiedza 15 mln turystów, ale tylko 20% z nich przylatuje samolotami.

Nowoczesne MCK. Po raz pierwszy kongres odbył się w otwartym w marcu, wybudowanym kosztem 320 mln zł, Międzynarodowym Centrum Kongresowym, które jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce i Europie. Obiekt powstał na terenach byłej kopalni Katowice w tzw. Strefie Kultury, obok Spodka. Po raz pierwszy w historii kongresu wszystkie debaty odbyły się w jednym miejscu.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega