Francja zliberalizuje rynek przewozów intercity
Konkurencją mogą być pociągi kolei niemieckich i włoskich
Francja, zgodnie z zapowiedziami rządu, przymierza się do liberalizacji kwalifikowanych przewozów pasażerskich pomiędzy największymi miastami kraju. Konkurencyjne dla SNCF pociągi mogą wjechać na francuskie tory już w 2021 r.
O tym, że tak może się stać, świadczą informacje o dwóch planowanych przetargach, które ukazały się Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Gdy przetarg dojdzie to skutku, to poza pociągami państwowego przewoźnika, pojawią się również uruchamiane przez konkurencyjne firmy.
Na początek dwie linie. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami francuskiego rządu, w pierwszej kolejności liberalizacja przewozów kolejowych ma objąć trasy intercity KDP: Nantes–Bordeaux oraz Nantes–Lyon. Obecnie przewozy w tych relacjach pod marką TET prowadzi SNCF Mobilités. Są to dwie spośród ośmiu tras krajowych intercity, które są nadzorowane przez rząd i państwowe koleje, a nie przez regiony. Umowa na prowadzenie przewozów obowiązuje do 2020 r.
Pierwsze dwa zapowiadane przetargi na obsługę tych tras to pierwszy krok do uruchomienia procesu liberalizacji francuskiego rynku przewozów pasażerskich. W ten sposób Francja planuje dostosować się do zapisów unijnego IV pakietu kolejowego, który zaleca konkurencję w kolejowych przewozach pasażerskich wszystkich państw unijnych.
Trzech potencjalnych konkurentów. Działania proliberalizacyjne to także następstwo reformy państwowego przedsiębiorstwa SNCF, która, pomimo ostrego sprzeciwu związków zawodowych i trwających kilka tygodni protestów, została zaakceptowana przez rząd w połowie zeszłego roku. Awizacja o ogłoszeniu przetargu pozwoli potencjalnym zainteresowanym na przygotowanie się do właściwego przetargu, który zostanie ogłoszony najwcześniej za rok. Wybór padł na dwie konkretne trasy, bo zostały one gruntownie zmodernizowane i kursuje po nich również odnowiony, nowoczesny tabor. Dzięki temu państwowy przewoźnik jest również przygotowany do walki o te trasy, gdyż poziom jego usług już teraz jest konkurencyjny w stosunku do innych zainteresowanych firm.
Mówi się, że najbardziej zainteresowanym podmiotem spoza SNCF, który chciałby uruchamiać przewozy dalekobieżne na trasach konwencjonalnych KDP we Francji, jest firma Transdev oraz Deutsche Bahn i włoski przewoźnik pasażerski Trenitalii. Są to, w opinii fachowców, firmy, które mogą, ze względu na doświadczenie i nowoczesny tabor, skutecznie walczyć w przetargu o uruchomianie połączeń na trasach francuskich KDP.
« powrót