LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plGazowe ciężarówki w pracy
Transport drogowy

Gazowe ciężarówki w pracy

Firma GLS pochwaliła się niskoemisyjnymi ciągnikami IVECO

Cezary Banasiak

Pierwsze samochody ciężarowe Iveco Stralis NP 460 napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG), pojawiły się we flocie GLS. Wprawdzie to nie sam GLS, a firma współpracująca MC Trans Marta Łysak zakupiła je na swój użytek, ale oczywiście wszystko pozostaje w barwach granatowo-żółtych. To także element realizowanej przez GLS strategii Think Green.


Na zdjęciu od lewej Jacek Nowakowski (Iveco), Marta Łysak (MC Trans) i Jacek Wasielewski (GLS)   |   Fot. Cezary Banasiak

Cztery nowe, gazowe Stralisy obsługują jedną z najważniejszych tras transportu liniowego GLS – między centralną sortownią operatora w Polsce (mieści się w Strykowie pod Łodzią) a głównym hubem przeładunkowym firmy w Niemczech, w miejscowości Neuenstein w Hesji. Codziennie każdy samochód pokonuje łącznie ok. 1742 km. Cieszymy się, że flota samochodów jeżdżących dla naszej firmy wzbogaciła się o nowoczesne pojazdy korzystające z paliwa przyjaznego dla środowiska. To krok milowy w rozwoju transportu przyszłości. Tym istotniejszy, że dotyczy ciężkich pojazdów obsługujących dalekie trasy – powiedział Andrzej Wasielewski, Director Central Operations, GLS Poland.

Pod znakiem eko. Gazowe ciężarówki to oczywiście przede wszystkim niska emisja (pojazd emituje przeciętnie aż o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro 6), ale przy okazji także wybór ekonomiczny.

Chociaż same ciągniki kosztują sporo drożej od dieslowych konkurentów, to na przestrzeni lat cała inwestycja może się opłacać. Tym bardziej, że w ramach promocji tematów eko, także w naszym kraju gaz LNG prawie dwa miesiące temu został uwolniony od podatku akcyzowego. To spora różnica w cenie paliwa.

Technologia. IVECO Stralis NP 460 to pierwsze w Polsce podwozia ciężarowe z wymiennymi kontenerami BDF, które są zasilane wyłącznie gazem ziemnym. Pojazdy LNG zużywają nawet o 15% paliwa mniej w porównaniu z podobnymi samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla. Gaz ziemny jest najlepszym alternatywnym paliwem od czasu, gdy olej napędowy wygrał z benzyną. Silnik korzystający z gazu LNG to sprawdzona technologia, zapewniająca ograniczenie zużycia paliwa, kosztów eksploatacji oraz emisji zanieczyszczeń. Stralis NP 460 dobrze odpowiada na potrzeby nowoczesnego transportu, w którym rozwiązania ekologiczne już zaczynają odgrywać pierwszoplanową rolę. Dodatkowo, konstrukcja auta zapewnia również bardzo wysoki komfort pracy dla kierowcy, w tym minimalny poziom hałasu oraz wibracji w kabinie – chwalił "swoje" ciągniki Jacek Nowakowski, Gas Business Development Manager w IVECO.

Auto jest wyposażone w dwa zbiorniki kriogeniczne na gaz. Dzięki ich dużej pojemności IVECO Stralis NP 460 może przejechać na jednym tankowaniu nawet do 1600 km. Stralis NP to pierwszy w historii samochód ciężarowy zasilany gazem, oferujący moc, zasięg, komfort jazdy i dynamikę na miarę standardów obowiązujących w przewozach międzynarodowych – uzupełnił Jacek Nowakowski.

Strategia i pasja. Samochody IVECO Stralis NP 460 są własnością firmy MC Trans, przewoźnika od wielu lat związanego z GLS Poland i będącego jego podwykonawcą. Właścicielka firmy, Marta Łysak, potwierdziła, iż za wyborem samochodów na gaz ziemny LNG przemawiały zarówno argumenty ekologiczne, jak i ekonomiczne. Co więcej, planuje w niedalekiej przyszłości zakup kolejnych gazowych ciągników. Warto przy okazji wspomnieć, że Marta Łysak jest związana z GLS-em od bardzo dawna, gdy jeszcze w Szybkiej Paczce (którą GLS przejął w 2001 r.) jeździła jako kurier. Dzisiaj ma swoją własną firmę z flotą kilkudziesięciu pojazdów i jak mówi, często tęskni do jazdy za kierownicą ciężarówki. Ma zresztą zamiar do tego wrócić. Pasja to pasja.

Wdrażamy rozwiązania ekologiczne i mocno wspieramy w tym również naszych partnerów. Dbałość o środowisko jest integralnym elementem działalności GLS, na stałe wpisanym w filozofię naszej firmy. Pokazuje to strategia Think Green, którą konsekwentnie realizujemy i rozwijamy od ponad 10 lat – dodał Andrzej Wasielewski i podał także przykłady innych działań wynikających z tej strategii: firma zachęca swoich kurierów do ekologicznej jazdy, a wspiera ich w tym specjalna aplikacja kurierska wyszukująca optymalną w danym dniu trasę.

Na wspomnianej długodystansowej trasie Stryków-Neuenstein wykorzystywane są także cztery samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG.


Fot. Cezary Banasiak


« powrót
Biuro Brokerskie Omega