Gospodarka morska – zapowiedzi rządu
Nowa ustawa stoczniowa, zmiana podatków
Podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, poza decyzją na temat przekopu Mierzei Wiślanej, dyskutowano także o kilku innych ważnych sprawach – sytuacji polskich stoczni czy budowy okrętów dla marynarki wojennej.
Podczas posiedzenia Komisja przedstawiła zapisy, które znajdą się w nowej ustawie stoczniowej. Wiadomo już, że zmienione będą przepisy podatków VAT, CIT oraz Specjalnych Stref Ekonomicznych.
Zmiana podatków. Jak powiedział Paweł Brzezicki, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Zadaniem rządu jest udzielenie pomocy wszystkim stoczniom, a nie tylko tym, których właścicielem jest skarb państwa. Dlatego – kontynuował minister - zdecydowaliśmy na korzystną dla wszystkich podmiotów zmianę prawa podatkowego, a ponadto chcemy także wzmocnić praktykę budowy nowych statków w polskich stoczniach. Dodał także, że ostatnio, niestety, sektor ten podupadł.
Nie zgodził się z taką opinią Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, wiceprzewodniczący komisji. - Jak dla mnie kładzenie nacisku na nowe budowy w polskich zakładach jest błędem, ale ogólnie cieszymy się ze zmian proponowanych przez nowy rząd w zakresie zmiany podatków. To kontynuacja polityki ostatnich lat – podkreślił.
Ministerstwo chce także blisko współpracować z MON w sprawie budowy okrętów dla marynarki wojennej w polskich stoczniach. Wymagało to będzie jednak zakończenia rządów syndyka w Stoczni Marynarki Wojennej i włączenia zakładu do jednej, wielkiej spółki.
- Chcemy, na wzór Niemiec, zasilić portfel zamówień polskich stoczni, zlecając im budowę jednostek dla polskiej marynarki – mówił szef MGMiŻŚ Marek Gróbarczyk. - W ostatecznym rozrachunku, będziemy jednak dążyć do tego, aby każdy zakład mógł sam utrzymać się na rynku, bez wsparcia państwa, jednak na tym etapie polskim stoczniom to wsparcie jest potrzebne.
Komisja zajęła się również sytuacją w polskich portach oraz w żegludze śródlądowej. W porcie gdyńskim, rząd zamierza wspomóc budowę Drogi Czerwonej, co rozwiązałoby na lata połączenie portu z siecią dróg krajowych. Natomiast, jeśli chodzi o żeglugę śródlądową, to rząd planuje wdrożyć nową strategię jej rozwoju, a resort już pracuje nad przyjęciem konwencji AGN, której celem jest m.in. wprowadzenie skoordynowanego planu rozwoju i budowy sieci śródlądowych dróg wodnych (pisaliśmy już o tym w nr 7/2016 „PGT”).
- Największy potencjał ma oczywiście Odra, ale w naszej strategii zawrzemy także Wisłę, Wartę i Noteć – tłumaczył minister. - Musimy na samym początku zbudować całą sieć administracyjną. Pamiętajmy, że dotychczas urzędy żeglugi śródlądowej pozbawione były właściwych kompetencji. Trzeba to teraz odwrócić.
« powrót