Hossa największego polskiego portu
Wielkie plany inwestycyjne na 2018 r.
Rok 2017 zapisze się w historii Zarządu Morskiego Portu Gdańsk jako rok szczególny. Przeładowano rekordowe 40,5 mln t towarów, a na inwestycje wydano ponad 29 mln zł. Z kolei w 2018 r. na inwestycje zarząd przeznaczy 170 mln zł, a Unia Europejska dopłaci 600 mln zł. Port Gdańsk zamieni się w wielki plac budowy.
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 16 II, zarząd podsumował wyniki inwestycji w 2017 r. Zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe. Zmiany przeszedł także rejon Kapitanatu Portu Północnego.
Pomyślnie zapowiada się również rok 2018, w którym największe inwestycje aż w 85% współfinansowane będą przez Unię Europejską, w ramach instrumentu CEF (Łącząc Europę.)
Dzięki środkom unijnym ogromne zmiany czekają m.in. tereny w Porcie Wewnętrznym. Zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Oliwskie, Zbożowe, Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do Portu Wewnętrznego będą mogły wpływać statki większej pojemności (o długości do 250 m, szerokość do 35 m i zanurzenie do 10,6 m). Umożliwić to ma rozwój połączeń drobnicowych oraz ro-ro. Łącznie pracami objęty zostanie kanał i nabrzeża o długości 5 km, co zwiększy docelowo długość toru wodnego do 9 km. Szacunkowa wartość projektu to ok. 470 mln zł.
W ciągu dwóch lat w Porcie Zewnętrznym ZMPG rozbuduje i zmodernizuje sieć drogowo-kolejową za ok. 180 mln zł, ponieważ wszystkie projekty z programu CEF zakończą się do 2020 r. W ramach dotacji unijnych powstanie także nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków ro-ro.
Rok 2017 był rokiem planów, zawierania umów, rozpisywania przetargów. Teraz prace wreszcie ruszą, stopniowo będą zaczynać się kolejne inwestycje - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Blisko 8 mln zł Port Gdańsk przeznaczy na inwestycje w obiekty kubaturowe. W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy Północny za łączną kwotę ponad 6 mln zł, z których połowa będzie wykorzystana w 2018 r. Zarząd planuje również zmodernizowanie linii odbojowej Pirsu Rudowego za ok. 5 mln zł, z czego połowę, tj. 2,5 mln zł jeszcze w tym roku. To jedynie kilka wybranych pozycji ze 150 obiektów, które zostały zapisane w planie inwestycji i remontów na ten rok.
W tym roku planowane są także prace związane z powstaniem czterech nowych parkingów, ułatwiających kierowcom poruszanie się w okolicach portu. Najszybciej, prawdopodobnie jeszcze w 2018 r., oddany zostanie do użytku parking buforowy u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na ok. 70 miejsc. W kolejce czekają kolejne, jak np. przy ul. Budowniczych Portu Północnego na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego w standardzie MOP - 300 miejsc oraz przy ul. Ku Ujściu, mieszczący ok. 100 pojazdów. Łącznie modernizacja i budowa torów, dróg, placów oraz ogrodzeń wyniesie w tym roku ok. 16 mln zł.
Zdaniem Marcina Osowskiego, wiceprezesa zarządu do spraw infrastruktury - tak poważne plany rozwojowe są największym programem inwestycyjnym w historii gdańskiego portu. - Dzięki temu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność portu dla kontrahentów, a z drugiej zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny – podkreślił.
A hossa przeładunkowa portu trwa nadal. W styczniu 2018 r. Gdańsk zanotował rekordowe wyniki w przeładunkach prawie wszystkich grup towarów. Jak poinformował zarząd, szczególnie wysokie wartości odnotowano w grupie paliw, drobnicy oraz węgla. W pierwszym miesiącu roku przeładowano ponad 4 mln 188 tys. t, czyli o 38,2% więcej rdr. Styczeń jest też trzecim miesiącem z rzędu, w którym wielkość przeładunków przekracza 4 mln t towarów.
« powrót