Transport szynowy
IV pakiet kolejowy zatwierdzony
MM
Otwarcie rynku kolejowych przewozów pasażerskich zbliża się coraz bardziej – w ubiegłym tygodniu komisja transportu Parlamentu Europejskiego zatwierdziła trójstronne porozumienie w tym zakresie.
Zostało ono wypracowane pomiędzy Komisją Europejską, PE i Radą UE, gdzie zasiadają przedstawiciele rządów państw członkowskich. Od 2020 r. pakiet zakłada, że firmy unijne działające w sektorze kolei będą miały dostęp do sieci kolejowej we wszystkich krajach członkowskich i na równi z krajowymi przewoźnikami. Będą one mogły oferować zarówno własne usługi (np. nowe przewozy na danej trasie), jak i starać się o kontrakty publiczne. Zgodnie z postulatami Polski rozstrzygnięto rozdział funkcji zarządcy torów i przewoźnika, które zakłada pakiet. Ostatecznie zadecydowano, że z przepisów wyłączone będą dwie krajowe linie: LHS na południu Polski oraz SKM w Trójmieście. Ta pierwsza to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce, obejmuje 394 km. Od 15 lat zarządza nią spółka PKP-LHS, która jest także jej jedynym operatorem. Podobnie jest w przypadku SKM-ki, którą zarządza spółka PKP SKM.
« powrót