Już 2 mln pasażerów we Wrocławiu
2015 udanym rokiem tamtejszego portu lotniczego
Wrocławskie lotnisko obsłużyło niedawno 2-milionowego pasażera. Stało się to o ponad miesiąc wcześniej niż przed rokiem (wtedy rekord padł w grudniu). Wiele wskazuje na to, że do końca 2015 r. port obsłuży około 2,3 mln podróżnych.
To ogromny sukces wrocławskiego lotniska. Wszystko wskazuje na to, że będzie to rekordowy i bardzo ważny dla nas rok i to nie tylko frekwencyjnie – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Szacujemy, że do końca grudnia obsłużymy 2,3 mln pasażerów. Poza tym prowadzimy kluczowe dla nas inwestycje, w tym podniesienie systemu ILS do kategorii II. Sukcesem tego roku jest też z pewnością decyzja Ryanaira o budowie we Wrocławiu bazy technicznej.
Wypełnienia nawet powyżej 90%. Biorąc pod uwagę statystyki ruchu lotniczego od początku roku, w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne były kierunki południowe, zwłaszcza Barcelona (Girona) oraz na Wyspy Brytyjskie, w tym przede wszystkim do Londynu (Stansted i Luton). Przewoźnicy niskokosztowi notują znakomite wypełnienia samolotów. Na niektórych trasach utrzymują się na poziomie powyżej 90%. To pokazuje, że nasza siatka połączeń dobrze odpowiada oczekiwaniom pasażerów – podkreśla Jarosław Sztucki, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wrocławskiego lotniska.
Na przykład na trasie do Malagi samoloty latają wypełnione średnio aż w 94,6%, do Liverpoolu, Bristolu czy Londyn Stansted w ponad 93%, a do Barcelony, Rzymu, Mediolanu Bergamo i Bolonii w około 90%. – Wielkim powodzeniem cieszy się także krajowe połączenie niskokosztowe do Warszawy-Modlina. Na tej trasie wzrost liczby podróżnych, w porównaniu do 2014 r., sięgał w niektórych miesiącach prawie 200%. Latem bardzo popularne było też połączenie do Gdańska. W tym przypadku przewoźnik odnotował wzrost o 40% - informuje Sztucki.
W zimowym rozkładzie lotów pojawiły się dwie nowości niskokosztowe – Teneryfa oraz Sztokholm, a od czerwca do rozkładu dojdzie Wenecja-Treviso. Będzie także więcej rejsów do Londynu (Stansted).
W segmencie sieciowych połączeń międzynarodowych podróżni najchętniej wybierają Frankfurt, który jest jednym z największych hubów przesiadkowych w Europie. Duży wzrost odnotowano także na połączeniu do Kopenhagi (26%). Na obu tych trasach przewoźnicy wprowadzili większe samoloty.
Z kolei wśród połączeń czarterowych podróżni latali najchętniej do kurortów greckich oraz do tureckiej Antalyi. Tour operatorzy nieustannie rozwijają swą ofertę. Obecnie proponują kilka nowości: dwie greckie wyspy (Thassos i Lefkada), ale też Alicante, czy Barcelonę (El Prat).
Rok inwestycji. Wrocławski port nadal się rozwija. Zakupione zostały dwa dodatkowe rękawy lotnicze łączące halę odlotów z pokładami samolotów. Przebudowywany jest także stary terminal, który będzie pełnił funkcję zaplecza technicznego. Najbardziej kluczową inwestycją jest jednak dostosowanie systemu ILS lotniska do kategorii drugiej. Po jej zakończeniu samoloty będą mogły wykonywać operacje w trudniejszych warunkach meteorologicznych. W tej chwili trwa remont pasa startowego. Na nowocześniejszy wymieniony zostanie system oświetlenia nawigacyjnego, a system sterowania oświetleniem przebudowany według najnowszych standardów – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes lotniska.
Wartość wszystkich prowadzonych i planowanych inwestycji wynosi 100 mln zł. Środki pochodzą z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko.
2015 r. jest ważny również z punktu widzenia przewoźników współpracujących z portem. Ryanair świętował 7 mln pasażerów obsłużonych we Wrocławiu, natomiast Wizz Air 100 mln podróżnych na 10-lecie działalności linii. Dodatkowo, irlandzki przewoźnik zbuduje we Wrocławiu centrum obsługi technicznej samolotów. Ta niezwykle istotna dla lotniska inwestycja ma się zakończyć w 2016 r.
Wrocławskie lotnisko powoli staje się portem regionalnym dla mieszkańców całej południowo-zachodniej Polski. Korzystają z niego nie tylko Dolnoślązacy, lecz także mieszkańcy Opolszczyzny i Wielkopolski, jak również Lubuskiego, Górnego Śląska, a nawet Łodzi czy Szczecina. Rozbudowana i atrakcyjna siatka połączeń, znakomity dojazd i wygodne, duże parkingi, a także wysoka jakość obsługi powodują, że pasażerowie chętnie wybierają nasze lotnisko i często do nas wracają – podkreśla prezes Kuś.
W tym roku wrocławskie lotnisko już po raz drugi otrzymało prestiżową nagrodę magazynu Business Traveller. Podróżni uznali je najlepszym regionalnym portem w Polsce.
« powrót