KE pozytywnie oceniła 10 projektów kolejowych
Ponad 1,64 mld euro dofinansowania z CEF
Komisja Europejska pozytywnie oceniła wszystkie wnioski PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. złożone w II naborze CEF, w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014–2020. Unijne wsparcie na realizację 10 projektów wynosi 7 mld zł (ponad 1,6 mld euro).
To bardzo dobra informacja dla polskiej kolei. Pozytywna ocena dotyczy projektów, które usprawnią połączenia towarowe, dzięki np. zwiększeniu dostępności do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. W sumie przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEE) prace zaplanowano na ponad 500 km linii kolejowych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wspomniane projekty pozwolą pasażerom szybciej podróżować po zmodernizowanych liniach kolejowych, korzystać z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wzrośnie też bezpieczeństwo ruchu kolejowego, m.in. dzięki budowie wiaduktów i pracom na przejazdach kolejowo – drogowych.
Pozytywnie ocenione przedsięwzięcia przez niezależnych ekspertów KE, potwierdzają ich jakość i dobry stopień przygotowania do realizacji. Propozycja Komisji Europejskiej wymaga jeszcze akceptacji państw członkowskich w ramach Komitetu CEF, którego posiedzenie odbędzie się 8 VII.
Szczęśliwa 10. Inwestycje, które zostały zaakceptowane przez Komisję Europejską to:
1. Prace na linii E75 na odcinku Czyżew–Białystok. Wartość projektu wynosi 397,4 mln euro, w tym 302,8 mln euro stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
2. Modernizacja linii kolejowej E 30 – odcinek Zabrze–Katowice–Kraków. Wartość 528,9 mln euro, w tym 410,2 mln euro z CEF.
3. Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Wartość 395,9 mln euro, w tym 320,3 mln euro z CEF.
4. Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska-Zduńska Wola-Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska-Zduńska Wola. Wartość 113,1 mln euro, w tym 73,1 mln euro z CEF.
5. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Wartość 190,9 mln euro, w tym 162,2 mln euro z CEF.
6. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Wartość 143,7 mln euro, w tym 122,1 mln euro z CEF.
7. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk. Wartość 141,5 mln euro, w tym 115,7 mln euro z CEF.
8. Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce-Terespol, etap III - LCS Terespol. Wartość projektu 131 mln euro, w tym 109,5 mln euro z CEF.
9. Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec–Zgorzelec. Wartość projektu wynosi 22,5 mln euro, w tym 19,1 mln euro z CEF.
10. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin–Katowice–Tychy– Czechowice Dziedzice – prace przygotowawcze – projektowanie. Wartość projektu wynosi 8,9 mln euro, w tym 7,6 mln euro z CEF.
7,5 mld zł w I konkursie. Komisja Europejska po raz kolejny pozytywnie rozpatrzyła wszystkie złożone przez PLK projekty. W ramach pierwszego konkursu CEF spółka otrzymała ponad 7,5 mld zł dotacji na realizację 7 projektów kolejowych, obejmujących kolejny etap modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania oraz modernizację trasy Warszawa–Poznań i Poznań–Szczecin.
W ramach pierwszego konkursu CEF zarządca infrastruktury zmodernizuje również trasy obsługujące połączenia aglomeracyjne w Warszawie: Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki oraz dwie linie obwodowe biegnące ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej.
Konkurs CEF to nowy instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie 2014-2020. Program jest zarządzany bezpośrednio przez KE. Aplikacje beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów Komisji.
« powrót