Komitet Regionów na rzecz rewitalizacji
80 mld euro dla unijnych portów
Jakie będą miasta i porty za parę lat, kiedy rozwinie się inteligentna gospodarka morska, nastąpi rewitalizacja miast portowych w takich obszarach jak infrastruktura, turystyka, kultura, czy przemysł? Jaka będzie współpraca administracji morskich z administracją regionalną i rządową?
O tych problemach dyskutowano podczas seminarium Grupy Przymierza Europejskiego (EA) w Europejskim Komitecie Regionów, które odbyło się 6 VI 2016 r. w Gdyni, z udziałem Jerzego Buzka, przewodniczącego komisji przemysłu, badań naukowych i energii w Parlamencie Europejskim.
Zdaniem Jerzego Buzka miasta portowe mają ogromny potencjał dla rozwoju nie tylko samych portów, ale także połączeń kolejowych, drogowych, ale przede wszystkim logistyki związanej z obsługą portów. Nowoczesne sieci cyfrowe w całej Unii mają kluczowe znaczenie – podkreślił były premier.
Stocznie. Podczas seminarium zwrócono uwagę na szybki rozwój stoczni na przestrzeni ostatnich lat. Po bankructwie w 2004 r., polskie stocznie, a zwłaszcza dawna Stocznia Gdynia, dokonały gruntownej przemiany.
Gdyńska Stocznia Crist po restrukturyzacji i prywatyzacji stała się wiodącą nie tylko pod względem produkowanych jednostek, ale pod względem projektowania nowych statków. Buduje jednostki zdolne do stawiania elektrowni wiatrowych i inne jednostki specjalistyczne, np. typu off shore.
Członkowie Grupy EA przyjęli deklarację na rzecz rewitalizacji miast portowych. Mają one w Europie różne problemy z zagospodarowaniem swoich terenów. Irlandzki port Cork, jeden z podstawowych w sieci TEN-T, próbuje pogodzić ruch statków handlowych, wydobywanie ropy, modernizację miasta z turystyką morską, zwłaszcza z zawinięciami dużych wycieczkowców.
Miasto Kłajpeda postawiło na większy rozwój kultury w najszerszym tego słowa znaczeniu, a port Lerwick na wyspach szetlandzkich, obsługujący rocznie 5 tys. statków, (jeden z głównych ośrodków w Wielkiej Brytanii do przetwarzania i sprzedaży, wysyłki i owoców oraz importowania i eksportowania materiałów eksploatacyjnych, produktów, pojazdów i zwierząt) zamierza rozwinąć rybołówstwo.
Priorytety. Priorytetami Komisji Regionów na lata 2015-2020 jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju Unii nie tylko pod względem gospodarczym, ale również społecznym i ekologicznym. – Polityka spójności i fundusze strukturalne idą w kierunku powiązania restrukturyzacji portów, stoczni z polityką innowacji, co nie jest takie proste – powiedział Jerzy Buzek.
W latach 2007–2014 na te cele Unia przeznaczyła 55 mld euro, w nowej perspektywie rozliczeniowej jest to 80 mld euro. 1,3 tys. portów w Unii może stać się pionierami tej polityki.
« powrót