LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
23 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plKrakowskie lotnisko podsumowało zeszły rok
Transport lotniczy

Krakowskie lotnisko podsumowało zeszły rok

...i podało optymistyczne plany na 2021 r.

Janusz Mincewicz

Lotnisko w Balicach podsumowało zeszły rok, w którym obsłużyło 2 592 972 pasażerów. Jest to aż 69 % (5 817 904) mniej niż w 2019 r. 


Przed pandemią w 2019 r. krakowski port, największe polskie lotnisko regionalne, obsłużyło ponad 8 milionów pasażerów, a w kwietniu 2020 r. już tylko zaledwie… 52.   |   Fot. Janusz Mincewicz

Zeszły rok to czas zmagań z „niewidzialnym wrogiem ”, jakim była pandemia, która zweryfikowała nasze plany rozwijania atrakcyjnej siatki połączeń - narzeka Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

Przed pandemią w 2019 r. krakowski port, największe polskie lotnisko regionalne, obsłużyło ponad 8 milionów pasażerów, a w kwietniu 2020 r. już tylko zaledwie… 52. Prezes Włoszek zapowiada, że 2021 r. będzie czasem dużych wyzwań.  To odbudowa zaufania do podróży lotniczych i odbudowa potencjału lotniska. Ten rok to także konsekwentna realizacja planu inwestycyjnego na kolejne lata. Jesteśmy pierwszym portem regionalnym, który ma zatwierdzony Plan Generalny już po decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. To strategia, która wyznacza kierunek naszego rozwoju na co najmniej dwie dekady – podkreśla.

Lepsza drugie półrocze 2020 r. Kraków Airport współpracuje z Głównym Inspektorem Sanitarnym i stosuje się do wszystkich rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury oraz do zaleceń Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie bezpieczeństwa pandemicznego. W tym zakresie jest wśród najlepszych lotnisk świata, czego dowodem jest przyznanie, jako pierwszemu lotnisku w Polsce, akredytacji ACI Airport HealthAccreditation (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych), która dotyczy: echnologii sprzątania, dezynfekcji, stosowania zasad dystansu społecznego, zabezpieczenia personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych. Aż 90% pasażerów pozytywnie ocenia wprowadzone w Kraków Airport zasady sanitarne.

Pasażerowie żegnali się z odprowadzającymi już przed terminalem, a wejście do terminalu było możliwe tylko po okazaniu karty pokładowej i zmierzeniu temperatury. Noszenia maseczek jest obowiązkowe na terenie lotniska i w samolotach. W czerwcu lotnisko znowu zapełniło się pasażerami. Od lipca do września otwarto nowe połączenia wakacyjne w ramach akcji #LOTnaWakacje oraz wznowiono ruch do 23 krajów: Belgia, Finlandia, Islandia , Szwajcaria, Bułgaria, Francja, Malta, Szwecja, Chorwacja, Grecja, Niemcy, Ukraina, Cypr, Hiszpania, Norwegia, Wielka Brytania, Czarnogóra, Holandia, Portugalia, Włochy, Dania, Irlandia, Stany Zjednoczone. W lipcu AirFrance uruchomił bezpośrednie loty na paryskie lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a, jedno z najbardziej oczekiwanych połączeń, a w grudniu Luxair Luxembourg Airlines zainaugurował połączenie do Luksemburga. W okresie wakacyjnym lotnisko obsłużyło ponad 760 tys. pasażerów. Od 25 października 2020 r. obowiązuje zimowy rozkład, w którym jest 90 połączeń do 65 portów lotniczych.

W 2021 r. więcej pasażerów? Według analiz rynku lotniczego w 2021 r. krakowskie lotnisko powinno obsłużyć 4 250 645 pasażerów, ponad 1,6 mln więcej niż w 2020 r. Badania niezależnych organizacji lotniczych IATA i ACI potwierdzają, że pasażerowie i turyści, po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą chcieli korzystać z podróży lotniczych. Wspólna polityka międzynarodowa i regulacje w zakresie otwierania granic dla podróży lotniczych mają być gwarancją tej prognozy.

Inwestycje na czas kryzysu. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, zapowiada, że koronawirus nie zatrzyma polskich inwestycji. Dotyczy to dróg, kolei, ale także lotnisk. Kraków Airport ma ambitne plany inwestycyjne i jest to szansa na dalszy dynamiczny rozwój tego lotniska i całego regionu – dodaje minister.

W grudniu 2020 r. organy korporacyjne spółki zatwierdziły Plan Inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020 –2028 r,. który został opracowany na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury Planu Generalnego lotniska Kraków – Balice. Kluczowe zadania inwestycyjne, to:

  • Nowa droga startowa,
  • Rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej,
  • Budowa nowego terminala cargo,
  • Rozbudowa terminala pasażerskiego,
  • Rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego,
  • Budowa parkingu wielopoziomowego.

W końcu października 2020 r. krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na inwestycję p.t. „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o. o.”.

Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. W ostatnich dniach grudnia został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.

Rozwój Kraków Airport wpłynie na poprawę koniunktury gospodarczej Krakowa i Małopolski, stanie się źródłem silnego impulsu po pandemii zapewniającego miejsca pracy w naszym regionie oraz przyczyniającego się do ożywienia branży turystycznej. Także organizacja różnych międzynarodowych wydarzeń takich jak zbliżające się Igrzyska Europejskie w 2023 roku, będą wpływać na zwiększenie ruchu lotniczego do Krakowa i Małopolski dodaje Włoszek.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega