KŚ pojadą w grudniu do Czech
I będą konkurencyjne dla innych przewoźników
Od 13 XII 2015 r., kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy, pociągi Kolei Śląskich pojadą do Czech.
To efekt umowy między tym przewoźnikiem a Kolejami Czeskimi oraz samorządami województw śląskiego i morawsko-śląskiego. Pasażerów zachęcić ma specjalna oferta, w której na terenie województwa morawsko-śląskiego będą honorowane niektóre bilety Kolei Śląskich.
Do Bohumina. Pociągi Kolei Śląskich będą kursowały z Katowic i Raciborza do przygranicznego Bohumina a pociągi Kolei Czeskich z Frydka-Mistka do Cieszyna. Każdego dnia na odcinku Katowice - Bohumin będą jeździły dwie pary pociągów z Katowic o godz. 9.54 i 14.24. Natomiast z Raciborza składy do Bohumina będą odjeżdżały o godz. 7.53 i 13.40. Na trasie Frydek-Mistek - Cieszyn będzie jeździło codziennie aż sześć par pociągów.
Zachętą do korzystania z transgranicznych połączeń ma być wspólna oferta biletowa przygotowana przez obydwu przewoźników. Dwa bilety Kolei Śląskich będą honorowane na terenie woj. morawsko-śląskiego Wystarczy kupić imienny dobowy bilet sieciowy za 34 zł lub bilet weekendowy SilesiaWeekend, który na trasie Katowice - Chałupki będzie kosztował 26 zł, a które od 13 grudnia będą uprawniały również do podróżowania na dowolnie wybranych trasach na terenie całego woj. morawskiego.
Wojciech Dinges, od niedawna prezes KŚ, podkreśla, że takie rozwiązanie można porównać do oferty hipermarketów, które proponują dwa produkty w cenie jednego. Oprócz tego bilety rodzinne oraz dla seniorów będą częściowo honorowane po drugiej strony granicy, tzn. będzie można na nich dojechać do przygranicznych miejscowości: Bohumina i Czeskiego Cieszyna. W wypadku zwykłych biletów jednorazowych, żeby przejechać przez granicę trzeba będzie dokupić przejściówkę w cenie 2 zł dla osoby dorosłej i 1 zł dla dziecka.
Zadowoleni Czesi. Uprawnienia do jazdy po czeskich torach mają wysłużone pociągi EN-57. Już rozpoczęła się procedura, aby taką homologację dostały też zmodernizowane składy EN-57 AKŚ. Prezes Dinges podkreśla, że docelowo to właśnie te pociągi mają kursować na trasie do Bohumina. Czesi są zadowoleni z tego rozwiązania. Współpraca między naszymi województwami od dawna jest bardzo dobra. Jedyne czego brakowało, to połączenia kolejowego – podkreśla Daniel Havlik, wicemarszałek woj. morawsko-śląskiego.
To pierwsza umowa między przewoźnikiem narodowym, jakim są Koleje Czeskie, oraz przewoźnikiem samorządowym, czyli Kolejami Śląskimi. Cieszę się, że KŚ są tak elastyczne i dynamiczne – zauważa Miroslav Klich, regionalny dyr. handlowy Kolei Czeskich.
Dalej do Pragi. Bohumin to duży węzeł przesiadkowy, który otwiera drogę nie tylko do miast woj. morawsko-śląskiego, ale również Pragi, Brna, Ostrawy czy Wiednia. Prezes Dinges zapowiada, że jego firma będzie promować połączenia do innych czeskich miast. Chodzi o to, żeby pasażer skorzystał z naszego biletu, a później kupił bilet Kolei Czeskich. Z naszych analiz wynika, że w bardzo wielu wypadkach nasza oferta jest o wiele korzystniejsza cenowo, nie tylko od konkurencji kolejowej, ale też komunikacji autobusowej i samochodowej. Spółka już rozpoczęła kampanię reklamową i promuje takie połączenia.
« powrót