Lider polskiego rynku po raz 14 z rzędu
Solaris w zeszłym roku obchodził swoje XX-lecie
W połowie lutego w warszawskim hotelu Hilton odbyła się konferencja firmy Solaris Bus & Coach S.A., podsumowująca pełen sukcesów zeszły rok. A polskie przedsiębiorstwo miało się czym pochwalić - począwszy na wzrostach sprzedaży i dobrych wynikach eksportu, aż po nagrodę dla najlepszego autobusu miejskiego roku.
Zmienił się też zarząd Solarisa, o czym także poinformowano podczas konferencji. Oczywiście nie było tu żadnej sensacji - Pani Solange Olszewska, właścicielka firmy, powróciła na stanowisko prezesa zarządu, zastępując po kilkunastu miesiącach Andreasa Streckera.
Na krajowym rynku. Firma w zeszłym roku sprzedała w kraju i za granicą łącznie 1300 pojazdów (z czego 471 w Polsce) i był to nieco lepszy wynik od roku 2015 (1279). Udało się też osiągnąć najwyższe w historii przychody na poziomie 1,72 mld zł. Największym odbiorcą krajowym było MPK Kraków, które zakupiło 77 pojazdów, w tym 5 elektrycznych i 12 hybryd, a także dwa przedsiębiorstwa warszawskie - Mobilis i Arriva. Pierwsza nabyła 54 modele Urbino 8,9 LE, a druga 54 Urbino 12, w tym cztery autobusy hybrydowe.
Solaris sprzedając w Polsce blisko 500 szt. osiągnął aż 66% udział w rynku autobusów niskopodłogowych miejskich. Najbliższy konkurent miał ten udział na poziomie 18%. Rozwija się też sprzedaż elektryków - w październiku Solaris wygrał dwa spore zamówienia na ich dostawę. Do Jaworzna ma trafić 22 pojazdy, a do Krakowa kolejnych 20.
W Europie i na świecie też jeździ coraz więcej Solarisów - spośród 1829 pojazdów wyeksportowanych w 2016 r. najwięcej trafiło do Niemiec (276 szt.). Dobre wyniki sprzedaży w 2106 r. udało się także osiągnąć w Izraelu i Włoszech. Rośnie także liczba autobusów elektrycznych Solarisa jeżdzących po drogach Europy - w Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Norwegii, Niemczech, Polsce i Szwecji, jeździ lub już (w ramach złożonych zamówień) niebawem będzie jeździć ponad 100 szt.
Co więcej na ten rok firma zapowiedziała premierę przegubowego, nowego modelu Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz premierę nowego Solarisa Trollino (trolejbusu). Oprócz tego gama produktów zostanie poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym. Dziesięć tego typu pojazdów zamówił przewoźnik w Rydze (Łotwa).
Klaster PAE. W zeszłym roku firma Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzyła klaster o nazwie "Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności". W skład klastra wchodzą takie podmioty, jak: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech.
Klaster skupia najlepsze polskie firmy w obszarze elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka podmiotów. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach światowych – zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za obszar badań i rozwoju.
Bus of the Year. Owszem pisaliśmy już o tym, ale warto to przypominać i chwalić - tytuł Bus of the Year 2017 przypadł elektrycznemu modelowi Solaris Urbino 12 electric. Co ciekawe był to pierwszy raz w historii gdy nagrodę otrzymał autobus elektryczny, a co także ważne było to pierwsze takie wyróżnienie dla polskiego pojazdu (biorąc pod uwagę wszystkie nagrody "of the Year" przyznawane co roku). Nagrodę wręczono oficjalnie podczas zeszłorocznych targów IAA w Hanowerze.
« powrót