Łódź Fabryczna ruszy w grudniu
Na dworcu trwa kolejna procedura testów i odbiorów
1 IX rozpoczęły się odbiory techniczne na największym i najnowocześniejszym, dworcu multimodalnym w Polsce - Łodzi Fabrycznej. Pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z nowego obiektu w grudniu tego roku.
W sierpniu na stacji zakończono wszystkie zasadnicze roboty budowlane oraz prace w zakresie kolejowym. W tym samym miesiącu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły tam pierwsze testy urządzeń kolejowych.
Na dworcu zakończono budowę 4 peronów. Obok nich oraz w tunelu położono 12 km torów. Przygotowane jest 18 rozjazdów, umożliwiających obsługę wjazdów i wyjazdów pociągów. Zamontowane są także urządzenia sterowania ruchem kolejowym odpowiedzialne za bezpieczne prowadzenie ruchu. Nad torami na specjalnych konstrukcjach rozwieszona jest sieć trakcyjna.
Obecnie trwa kolejna procedura testów i odbiorów. Działania te obejmują zakres urządzeń sterowania ruchem kolejowym, drogi kolejowej, energetyki, urządzeń oraz instalacji elektrycznej, teletechnicznej i wodnej.
Testy urządzeń i systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu, obejmują m.in. system wentylacji, który liczy ok. 41 tys. m2 kanałów. W całym obiekcie zaprojektowano 5 wentylatorni, które w zależności od warunków pogodowych zapewnią odpowiednią temperaturę powietrza. Wentylacja i ruchome panele w dachu, będą sterowane za pomocą automatycznego systemu zarządzania budynkiem.
W odbiorach uczestniczą specjalistyczne służby m.in. Państwowa Straż Pożarna. Sprawdzonych zostanie kilkadziesiąt urządzeń typu windy i schody ruchome. Testom poddany będzie również Dźwiękowy System Ostrzegawczy. Zapewnia on koordynowanie informacji przekazywanych do osób znajdujących się w budynku dworca i na peronach - nadawanie niezależnych komunikatów także w sytuacjach nadzwyczajnych np. przy zagrożeniu pożarem.
Po zakończeniu wszystkich testów wykonawca zakończy montaż paneli ściennych i sufitowych wewnątrz obiektu oraz uporządkuje teren wokół dworca.
Całkowita powierzchnia Łodzi Fabrycznej w obszarze stacji i parkingu będzie miała ok. 65 tys. m2. Na pierwszym poziomie, 8 m pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na drugim poziomie, 16,5 m pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Trzypoziomowy obiekt jest przyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Wygodne poruszanie się zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – opisane alfabetem Braille'a. Obiekt oświetli 9 tys. lamp, w tym energooszczędne oprawy typu LED.
Przypomnijmy, że termin oddania do użytku Łodzi Fabrycznej był dwukrotnie przekładany. Początkowo, z powodu wykrycia dużej ilości wód gruntowych zmieniono datę ukończenia dworca z lutego na wrzesień 2015 r. W czerwcu tego samego roku termin ten przesunięto po raz drugi. Tym razem w związku z opóźnieniami w przekazaniu terenu jednej z sąsiadujących z dworcem firm.
« powrót