Logistyka e-commerce w WSL w Poznaniu
Eksperci o trendach i wyzwaniach
Innowacyjność, elastyczność i optymalizacja – to hasła nieodłącznie związane z logistyką oraz z handlem elektronicznym. Punkty wspólne, wzajemne zależności i wynikające z nich korzyści odkrywali uczestnicy konferencji „Logistyka e-commerce. Trendy i wyzwania”, która odbyła się 15 I w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu.
Zgromadzeni w auli WSL studenci i uczniowie szkół średnich mogli przekonać się, jak głębokie zmiany wywołuje rozwój handlu elektronicznego w sferze obsługi klienta, realizacji dostaw czy organizacji pracy i wyposażenia magazynów. Rosnący odsetek zakupów realizowanych online to przyszłość, z którą mierzą się zarówno producenci, sprzedawcy, firmy kurierskie, jak i globalni operatorzy logistyczni.
O świecie wirtualnego biznesu, który stwarza ogromne możliwości dotarcia do klientów, a tym daje nieograniczone niemal pole wyboru produktu mówił Mariusz Wesołowski, dyr. zarządzający serwisu uczestnicy.pl. Najważniejsze przykazania każdego, kto wstępuje w świat e-commerce, płyną z gruntownej analizy danych, obserwacji trendów i sprawnej komunikacji z rynkiem. Szyte na miarę rozwiązania – dostosowane do rodzaju działalności, a przede wszystkim do potrzeb odbiorców – stanowią dobry punkt wyjścia do rozwoju e-biznesu.
Takie rozwiązania na styku „dużej logistyki” i handlu elektronicznego projektuje i wdraża Sławomir Rajch, dyr. e-commerce w Grupie Raben. Dynamiczna prezentacja eksperta pokazała, jak operator logistyczny, liczący ładunki w tysiącach palet, może poradzić sobie z obsługą klientów sklepów internetowych. Działalność Grupy Raben w sektorze e-commerce, skala innowacyjności i poziom oferowanych rozwiązań pokazuje, jak ważny dla branży logistycznej staje się sektor handlu elektronicznego.
W branży odzieżowej. Rozwój e-commerce dał też istotny impuls branży odzieżowej. Charakterystykę realizacji zamówień i organizację pracy centrum dystrybucyjnego, obsługującego ponad 20 mln paczek rocznie, zaprezentowali przedstawiciele H&M Logistics – Paweł Mikitiuk i Adam Rajewski. Omówili oni proces obsługi zamówienia od momentu przyjęcia towaru do chwili kliknięcia „kupuję” przez klienta.
Kulisy działania globalnej marki związanej z modą wzbudziły spore zainteresowanie wśród uczestników, którzy zasypali prelegentów pytaniami, dotyczącymi szczegółów organizacji pracy, transportu, obsługi zwrotów czy zarządzania konkretnymi kolekcjami.
O obsłudze internetowych zamówień, rosnących wymaganiach klientów i innowacyjnych usługach kurierskich mówił Szymon Lauer, Operations Development Manager z firmy GLS Poland. E-commerce charakteryzuje szybkość, elastyczność i prostota. Tego samego oczekują bywalcy sklepów internetowych od dostawców zakupionych produktów.
Firma kurierska, funkcjonująca na styku wymagań sprzedających i kupujących stoi przed dużym wyzwaniem optymalizacji kosztów i czasu dostawy. GLS Poland wyzwania te podejmuje wprowadzając np. FlexDeliveryService, która zwiększa zaangażowanie odbiorcy w proces skutecznego dostarczenia paczki. Dzięki temu, większość przesyłek GLS dociera do klientów sklepów internetowych bez zbędnych trudności.
Zakupy online. Wysoki poziom merytoryczny wystąpień, a przede wszystkim szczegółowe omówienie procesów pozwoliło na prześledzenie zmian, jakie w logistyce niemal z dnia na dzień wywołuje rosnąca popularność zakupów online. Na szczęście menedżerowie logistyki i e-commerce mają ze sobą wiele wspólnego – i jedni i drudzy dążą do elastycznego reagowania na potrzeby otoczenia, optymalizują procesy i bardzo szanują czas swoich klientów.
Poznanie głównych tendencji w logistyce handlu elektronicznego było najważniejszym edukacyjnym celem poznańskiej konferencji. Cykl Logmeeting – spotkania i warsztaty w Wyższej Szkole Logistyki – to doskonała okazja do zdobycia wiedzy także o wymarzonym zawodzie. Kontakt z ekspertami, doświadczonymi logistykami inspiruje i motywuje młodych ludzi uczestniczących w spotkaniach do nauki i poszerzania horyzontów.
« powrót