LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plLogistyka papieru
Logistyka

Logistyka papieru

Pod silnym wpływem norm jakościowych i środowiskowych

Jerzy Konwicki

Silna konkurencja w branży celulozowo-papierniczej musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami jak wymagania norm środowiskowych, możliwości ponownego użycia surowców i poddawanie ich recyklingowi czy specjalistyczne wytwarzanie z wykorzystaniem energii odnawialnych. Podwyższanie jakości i wydajności procesów oraz obniżanie energochłonności wytwarzania stanowi kluczowy element zarządzania łańcuchem dostaw.


W branży logistycznej wyroby papierowe lub tekturowe wykorzystywane są zarówno do przechowywania, jak i transportu opakowań jednostkowych oraz zbiorczych. To miękkie materiały lub sztywne, kartonowe powłoki przeznaczone do ochrony towarów. Według badań rynkowych agencji Moody, w 2016 r. sektor ten może spodziewać się stabilnego wzrostu zysków z działalności operacyjnej. Jest to wynikiem podwyższających się standardów higieny oraz konsumpcji żywności.

Współzależność rynku opakowań oraz przemysłu papieru i tektury jest bardzo silna. Wartość tego sektora do 2020 r. ma sięgnąć ponad 213 mld dol. Tendencja ta spowodowana jest m.in. większą świadomością klientów, a także wykorzystanie papieru i kartonów do wtórnej produkcji.

Logistyka papieru. Standardy transportu papieru wiążą się z silnym wpływem norm jakościowych i środowiskowych. Dbałość o czystość to dla operatorów logistycznych punkt wyjścia do ich spełnienia. Każde zabrudzenia lub niewielkie przedmioty mogą uszkodzić wrażliwe role czy gotowe wyroby celulozowo-papiernicze. Dla zwojów stosuje się więc dodatkowe osłony, a także specjalny sposób układania – zarówno w magazynach, jak i podczas przewozu – aby każdy z nich był dostępny bez zbędnego przestawiania pozostałych.

- Normy w zakresie przechowywania papieru są bardzo restrykcyjne. Specjalne pomieszczenia magazynowe powinny być suche, przewiewne i zaciemnione, a także czyste i zabezpieczone przez gryzoniami. Dopuszczalna temperatura nie powinna przekraczać 4°C, a wilgotność powietrza 60%. Każdy rodzaj papieru powinien być składowany na osobnych paletach, w odpowiednio zabezpieczonych opakowaniach fabrycznych. Zwoje przechowuje się pionowo, natomiast skrzynie, paczki i palety poziomo, jedno opakowanie na drugim – wymienia Jan Brachmann, prezes Seifert Polska.

Unijne normy. Seifert Polska to operator, który w dziedzinie logistyki papieru posiada ponad 70 lat doświadczenia, rocznie transportując ponad 2 mln t tego surowca. W magazynach firmy wykorzystuje się nowoczesną technikę wysokiego składowania na regałach. Dzięki ułożeniu towarów w tzw. „jodełkę” w każdym magazynie możemy zapewniać nawet 10 tys. miejsc paletowych, jednocześnie redukując koszty przechowywania. Magazyny przystosowujemy do specyfiki danego towaru, wykorzystując systemy monitoringu temperatury i wilgotności oraz klimatyzacji – zaznacza Brachmann.

Normy stosowane wobec magazynowania i transportu papieru to także efekt wdrażanego pakietu klimatycznego UE na lata 2020-2030, w kontekście przemysłów energochłonnych. Wiąże się on z odpowiednim podejściem firm do zmiany odnośnie długofalowej strategii inwestycyjnej. Fabryki papiernicze, jak również wszelkie inne firmy świadczące dla nich usługi, w tym logistyczne, będą musiały skonfrontować swoją strategię rozwoju z nowymi wytycznymi Unii w zakresie odpowiedniego udziału energii odnawialnych. Dotyczy to przede wszystkim dalszej redukcji emisji CO2 – podsumowuje prezes Brachmann.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega