Michelin Tire Care - siła technologii cyfrowej dla branży transportowej
Pakiet cyfrowych, nowoczesnych rozwiązań
Grupa Michelin przedstawia Michelin Tire Care – pierwszy pakiet cyfrowych rozwiązań adresowany do firm transportowych. Po premierze w Stanach Zjednoczonych, teraz w Europie.
Michelin Tire Care to rozwiązania umożliwiające zautomatyzowane, łatwe i szybkie gromadzenie informacji o oponach używanych we flotach. Natychmiastowa ich dostępność może w bezpośredni sposób usprawniać pracę firm i przyczyniać się do znacznych oszczędności. W zależności od potrzeb użytkownicy pakietu mają dostęp do informacji o oponach za pośrednictwem smartfonów, komputerów lub urządzeń PDA.
Michelin oddaje do dyspozycji europejskich przewoźników trzy rozwiązania dostosowane do ich konkretnych potrzeb:
• TireLog – łatwy w obsłudze i praktyczny dziennik diagnostyczny adresowany do małych flot, które zlecają zarządzanie oponami zewnętrznym serwisom. TireLog to darmowa aplikacja na urządzenia mobilne z systemami Android lub firmy Apple;
• iCheck – narzędzie do kompleksowego zarządzania oponami, które Michelin proponuje firmom transportowym dysponującym ponad 100 pojazdami i posiadającym własne warsztaty serwisowe;
• iManage – narzędzie do zarządzania łącznymi kosztami opon.
Właściwa odpowiedź na wyzwania. Transportowcy działają w środowisku charakteryzującym się dużą konkurencją i ograniczeniami. Ich oczekiwania są jasno sprecyzowane: bezpieczeństwo, szybkość działania, efektywność, niezawodność i redukcja kosztów. Przełożenie jest proste – każda złotówka zaoszczędzona dzięki oponom to wyższy zysk przewoźnika.
Zespoły Michelin współpracują z firmami transportowymi, aby poprzez analizę ich warunków pracy i identyfikację potrzeb, móc opracowywać innowacyjne usługi. Pakiet Michelin Tire Care składa się z trzech autonomicznych rozwiązań, które zapewniają ich użytkownikom optymalne wykorzystanie całego potencjału opon Michelin.
- W Europie powszechny jest demontaż zużytych opon, gdy ich bieżnik ma jeszcze średnio 4,8 mm wysokości. Dzieje się tak pomimo tego, że minimalny limit dopuszczalny przez przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach to 1-2 mm głębokości bieżnika. Jak wiadomo, każdy milimetr bieżnika to zysk dodatkowych 15-20 tys. przebiegu opon. Widać stąd wyraźnie potencjał niewykorzystanego ogumienia.
- Szacuje się, że w ten sposób firmy tracą ok. 15% potencjalnego przebiegu wraz z korzyściami z niego wynikającymi. Można to porównać do 15% dziury w budżecie przewoźnika.
- Na koniec warto zauważyć, że jedna trzecia przestojów pojazdów ciężarowych jest spowodowana problemami z ogumieniem (źródło: ADAC), a 90% tych awarii można by uniknąć poprzez efektywne monitorowanie ciśnienia w oponach (źródło: TMC).
Opony monitoruje się dziś w dużej mierze ręcznie, co ogranicza częstotliwość inspekcji pojazdów. Gromadzenie informacji nie jest ani zautomatyzowane czy bardzo wiarygodne, ani tym bardziej szybkie. Efektywne zarządzanie monitorowaniem kosztów opon za pomocą narzędzi cyfrowych może być w związku z tym mocną dźwignią biznesu.
Technologie cyfrowe mogą znacząco uprościć prowadzenie działalności, skrócić czas poświęcany na kontrolę opon w pojazdach i przyczynić się do znacznych oszczędności. Dzięki możliwości śledzenia opon przewoźnicy mogą w każdym momencie mieć wgląd w stan ogumienia swoich pojazdów i na jego podstawie określić potrzeby związane z ich konserwacją, zaplanować serwisowanie pojazdów i przygotować zamówienia na opony. Trzy cyfrowe rozwiązania wchodzące w skład Michelin Tire Care są dostosowane do potrzeb przewoźników.
Ile to kosztuje i jakie są korzyści? TireLog jest darmową aplikacją. Dwa pozostałe rozwiązania w opcji pełnej subskrypcji kosztują od 1 do 9 euro miesięcznie na pojazd. Zyski z obu rozwiązań mogą natomiast czterokrotnie przekroczyć wydatki. Korzyści można również mierzyć ilościowo zmniejszonym zużyciem paliwa i większym przebiegiem opon, ale także większym bezpieczeństwem na drodze.
TireLog to prosty w obsłudze, praktyczny cyfrowy dziennik z informacjami o oponach. Jest aplikacją darmową na urządzenia mobilne z systemami Android lub firmy Apple. Jej użytkownicy, zwłaszcza ci posiadający mniej niż 20 pojazdów, mogą wygodnie i efektywnie monitorować stan opon. Firmy posiadające mniej niż 20 pojazdów stanowią 50% europejskich firm przewozowych - opony w nich monitoruje się w dużej mierze ręcznie. Z nową aplikacją transportowcy mają natychmiastowy i stały dostęp do informacji o oponach, a dzięki temu mogą podejmować szybkie i przemyślane decyzje.
TireLog zapewnia trzy najważniejsze korzyści:
- oszczędność czasu,
- optymalizację planowania i zarządzania oponami: pogłębianie, bieżnikowanie, rotacja i wymiana opon,
- łatwiejsze podejmowanie decyzji dzięki porównaniu osiągów marek opon.
Aplikacja TireLog jest dostępna w 11 językach w Google Play i AppStore.
iCheck to zoptymalizowane zarządzanie oponami: trzykrotnie skraca czas inspekcji opon i pozwala na koordynację czynności serwisowych do wykonania w warsztacie. Dzięki programowi można monitorować ciśnienie, głębokość bieżnika i ogólny stan opon. Szybki dostęp do dokładnych i wiarygodnych informacji umożliwia optymalną koordynację czynności związanych z zarządzaniem oponami.
Rozwiązanie minimalizuje ryzyko przestojów pojazdów spowodowanych problemami z ogumieniem, przypomina o pogłębieniu opon w odpowiednim czasie i gwarantuje całkowite wykorzystanie każdego milimetra bieżnika, co z kolei pozwala obniżyć koszty na kilometr i podnosi rentowność firmy.
Skorzystanie z iCheck wymaga rejestracji na portalu MyAccount na stronie ciezarowki.michelin.pl.
Dane są przechowywane i udostępniane na koncie użytkownika na portalu MyAccount na stronie ciezarowki.michelin.pl, gdzie można na spokojnie przeanalizować kondycję parku opon i podjąć odpowiednie decyzje odnośnie ich konserwacji. Wśród informacji, które można dowolnie filtrować, są dane o ciśnieniu w oponach, stopniu zużycia bieżników, ogólnym stanie ogumienia i dostępności zapasów. Dysponując tymi informacjami, można zaplanować pogłębianie, bieżnikowanie czy rotacje opon na pojazdach.
Cyfrowe innowacje Michelin nie tylko pozwalają przewoźnikom zaplanować konserwację prewencyjną pojazdów, ale także przynoszą wymierne korzyści w zakresie oszczędności paliwa i przedłużenia przebiegu opon w całkowitym bezpieczeństwie. TireLog oraz iCheck wpisują się w koncepcyjną logikę pakietu Michelin Tire Care, ponieważ pozwala na czerpanie także innych, mniej policzalnych korzyści, np. o niezawodności usług transportowych, która nic nie kosztuje, gdy wszystko idzie dobrze, ale może wiele kosztować, gdy transport zacznie szwankować. Mając na uwadze, że jakość usług firm transportowych mierzy się ich zdolnością do realizacji bezpiecznych i niezawodnych dostaw na czas, rozwiązania cyfrowe pakietu mogą być niezastąpionym sojusznikiem transportowców.
Rozwiązania cyfrowe Michelin Tire Care trafiły do pierwszych użytkowników w Stanach Zjednoczonych na początku tego roku. W ciągu zaledwie pięciu miesięcy od premiery za ich pośrednictwem przeprowadzono ponad 11 tys. inspekcji opon w 100 flotach, które wykupiły pakiet. Ich głównym celem było zmniejszenie o połowę liczby przestojów maszyn związanych z oponami. Nowa oferta Michelin jest już dostępna w Europie i w ciągu kilku najbliższych miesięcy będzie również dostępna w innych częściach świata.
Innowacje są podstawą strategii rozwoju Michelin. Zakłada ona dostarczanie rozwiązań podnoszących wartość oferowanych przez nich usług poprzez lepsze osiągi. Fundamentem prac badawczo-rozwojowych Michelin jest określanie potrzeb klientów, a także identyfikacja i analizowanie warunków użytkowania opon. Michelin gromadzi opinie klientów również za pośrednictwem najważniejszych sieci społecznościowych i przeprowadzanych tam corocznie badań. W ubiegłorocznym badaniu zadowolenia klientów zebraliśmy opinie 7,2 tys. użytkowników opon Michelin z 12 krajów Europy. Na postawie otrzymywanych informacji zespoły badawcze Michelin wkładają całą posiadaną wiedzę i doświadczenie w maksymalizację najbardziej oczekiwanych parametrów osiągów opon. Ośrodki badawczo-rozwojowe Michelin na całym świecie zatrudniają łącznie ok. 6,6 tys. pracowników i dysponują rocznym budżetem ponad 640 mln euro. Michelin jest partnerem biznesowym firm transportowych, oferując im bogatą gamę efektywnych rozwiązań ułatwiających pracę i podnoszących zyski. Lepsza konserwacja, lepsze monitorowanie i lepsza identyfikacja opon to lepsze zarządzanie działalnością. Dzięki cyfrowym innowacjom wkraczamy w nową erę, gdzie konserwacja zapobiegawcza w dużej mierze wypiera wciąż mocno zakorzenioną konserwację naprawczą opon - powiedział Serge Lafon, dyrektor generalny Opony Ciężarowe Michelin.
« powrót