LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plMniej wypadków z winy kolei
Transport szynowy

Mniej wypadków z winy kolei

Niebezpieczeństwo czyha na przejazdach kolejowo-drogowych

Janusz Mincewicz

PKP PLK poinformowała, że w 2014 r. trzy czwarte wypadków jakie wydarzyły się na kolei to zdarzenia na przejazdach kolejowych oraz z osobami przechodzącymi przez tory w miejscach zabronionych. W zeszłym roku liczba tych zdarzeń spadła o 14%, a ofiar zmniejszyła się o 4% - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy firmy.


Przejazd kolejowy na E30   |   Fot. Janusz Mincewicz

Pozostałych incydentów, w których nikt nie ucierpiał, było o jedną trzecią mniej. Od kilku lat konsekwentnie realizujemy program poprawy bezpieczeństwa, wprowadzając m.in. wsparcie psychologiczne dla pracowników – dodaje rzecznik spółki, która w pierwszych dniach stycznia podsumowała stan bezpieczeństwa na torach w 2014 r. 

Ponad 70% wypadków na kolei wynika z nieostrożności kierowców i pieszych. W roku ubiegłym nie doszło do żadnego poważnego wypadku z winy zarządcy infrastruktury. Nikt nie zginął w wyniku kolizji bądź wykolejenia. Liczba wypadków spowodowanych błędami pracowników spadła z 27 do 17, tj. o 37%. Aż 72% wszystkich zdarzeń to wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych oraz z osobami przechodzącymi przez tory w miejscach niedozwolonych. Jednak z roku na rok tych zdarzeń jest mniej. 
W minionym roku było o 33 wypadki mniej w porównaniu z 2013 r. - nastąpił spadek z 233 do 200, tj. o 14 %. Konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizujemy działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa. Poprawiamy stan infrastruktury, wprowadzamy nowoczesne urządzenia, szkolimy pracowników i doskonalimy organizację. Audyty i kontrole pozwalają zweryfikować i usprawnić działania na rzecz tworzenia kultury bezpieczeństwa w PKP PLK – mówi Andrzej Pawłowski wiceprezes spółki. 

Trzy lata wcześniej. W ramach podnoszenia poziomu bezpieczeństwa zmniejszono radykalnie liczbę miejsc, w których stosowana jest jazda na sygnał zastępczy. Na koniec 2013 r. na sieci występowało około 80 lokalizacji, w których trwale powyżej 3 dni zezwalano na jazdę pociągu poprzez wyświetlenie sygnału zastępczego. A już na koniec 2014 r. takich lokalizacji było tylko 48. Tym wynikiem spółka wyprzedziła plan redukowania jazd na sygnał zastępczy aż o 3 lata – podkreśla Siemieniec. - To efekt działań technicznych i organizacyjnych, m.in. wymiany urządzeń, montażu nowych kabli, bardziej skutecznego nadzoru. 
Z 203 inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa, zakończono już 149 (73%), pozostałe to zadania ciągłe lub prowadzone zgodnie z harmonogramem: 128 z nich to działania organizacyjno-eksploatacyjne, 31 techniczne oraz 44 pracownicze. Obejmują one modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych, montaż nowych rozjazdów, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także szkolenia. 

Wsparcie psychologiczne. W 2014 r. przeszkolono prawie 15 tys. dyżurnych ruchu oraz nastawniczych. Obecnie trwają szkolenia dla ok. 2,5 tys. dróżników przejazdowych. PLK przeprowadziła również, w zakresie bezpieczeństwa, ponad 120 tys. kontroli różnych stanowisk i jednostek organizacyjnych. Ponadto w roku 2014 wdrożono m.in. audyty pracy dróżnika przejazdowego oraz prowadzenia inwestycji i systemu zarządzania bezpieczeństwem w jednostkach organizacyjnych. Łącznie wykonano około 90 audytów bezpieczeństwa. 
Od grudnia zeszłego roku spółka zapewnia profesjonalne wsparcie psychologiczne pracownikom, którzy bezpośrednio uczestniczyli w zdarzeniu w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub brali udział w usuwaniu jego skutków – informuje Siemieniec. To kolejne działanie, po szkoleniach z zakresu radzenia sobie ze stresem i sprawnej komunikacji interpersonalnej, które zwiększa kompetencje pracowników i wpływa na profesjonale wykonywanie obowiązków związanych z ruchem pociągów. 



« powrót
Biuro Brokerskie Omega