LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 listopada 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plModernizacja linii Działdowo-Olsztyn
Transport szynowy

Modernizacja linii Działdowo-Olsztyn

KPK także dla Polski Wschodniej

Hubert Hryniewicz

Na początku ubiegłego tygodnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w Olsztynie umowę na realizację modernizacji trasy Działdowo-Olsztyn. Projekt o wartości ponad 260 mln zł finansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.


Tuż po podpisaniu umowy   |   Fot. PKP PLK

Przebudowa prawie 83-kilometrowego odcinka linii Działdowo–Olsztyn to krótsze podróże w regionie i o kwadrans szybsza podróż z Olsztyna do Warszawy. Efektem inwestycji będą także dwa nowoczesne przystanki w Olsztynie i poprawa komfortu obsługi na wszystkich stacjach i przystankach. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Wartość umowy to 267,6 mln zł netto. Dofinansowanie z funduszy unijnych wynosi 85%, a czas realizacji 21 miesięcy. Prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj” w latach 2017-2019. Wykonawcą zadania jest spółka Torpol S.A.

Projekt przewiduje modernizację torów, przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę mostów i wiaduktów kolejowych. W efekcie pociągi będą mogły kursować między Działdowem a Olsztynem z prędkością 120 km/godz., co skróci podróż o około 16 minut. 

Przebudowanych zostanie łącznie 13 peronów m.in. na stacjach i przystankach: Waplewo, Nidzica, Olsztynek i Gągławki. Poza czterema zmodernizowanymi stacjami, w Olsztynie powstaną dwa nowe przystanki: Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście (nazwa robocza). Oba zwiększą możliwości kolei regionalnej. PLK zainstalują na nich wiaty, ławki, tablice informacyjne i funkcjonalne oświetlenie. Wszyscy pasażerowie, również osoby o ograniczonej mobilności, m.in. dzięki pochylniom będą wygodnie korzystać z dostępu do pociągów. Na przystankach przewidziane zostały także stojaki rowerowe. 

Nowe perony w bezpośrednim sąsiedztwie dzielnicy Dajtki oraz miasteczka studenckiego Kortowo zwiększą dostępność kolei nie tylko dla mieszkańców Olsztyna, ale także studentów i turystów, odwiedzających stolicę Warmii i Mazur. Budowa przystanku to także pierwszy krok do bezpośredniego skomunikowania koleją centrum stolicy województwa z miastami i gminami leżącymi po stronie południowej i zachodniej Olsztyna – skomentował Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski. 

Kolej dla regionów. Kolej zaczyna pełnić w regionach coraz istotniejszą rolę. Tylko w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia w województwie warmińsko-mazurskim są dwa projekty o wartości ponad 550 mln zł. Efektem tych prac, na liniach Ełk–Szczytno oraz Działdowo–Olsztyn, będą szybsze i wygodniejsze podróże oraz zwiększenie dostępności kolei – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

W regionie, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, tylko z listy podstawowej zostaną zrealizowane zadania o wartości 1,5 mld zł, m.in. na linii: Ełk-Korsze, Działdowo-Olsztyn, Ełk-Szczytno, Gutkowo-Braniewo. Ponadto lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości ok. 750 mln zł, są to prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok–Suwałki–Trakiszki (granica państwa) z programu CEF oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn–Gutkowo (RPO).

 Te i podobne działania coraz bardziej zmniejszają wykluczenie komunikacyjne, które było na wschodnich terenach Polski - podsumował obecny podczas podpisywania umowy Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega