Modernizacja linii Działdowo-Olsztyn
KPK także dla Polski Wschodniej
Na początku ubiegłego tygodnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w Olsztynie umowę na realizację modernizacji trasy Działdowo-Olsztyn. Projekt o wartości ponad 260 mln zł finansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Przebudowa prawie 83-kilometrowego odcinka linii Działdowo–Olsztyn to krótsze podróże w regionie i o kwadrans szybsza podróż z Olsztyna do Warszawy. Efektem inwestycji będą także dwa nowoczesne przystanki w Olsztynie i poprawa komfortu obsługi na wszystkich stacjach i przystankach. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Wartość umowy to 267,6 mln zł netto. Dofinansowanie z funduszy unijnych wynosi 85%, a czas realizacji 21 miesięcy. Prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj” w latach 2017-2019. Wykonawcą zadania jest spółka Torpol S.A.
Projekt przewiduje modernizację torów, przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę mostów i wiaduktów kolejowych. W efekcie pociągi będą mogły kursować między Działdowem a Olsztynem z prędkością 120 km/godz., co skróci podróż o około 16 minut.
Przebudowanych zostanie łącznie 13 peronów m.in. na stacjach i przystankach: Waplewo, Nidzica, Olsztynek i Gągławki. Poza czterema zmodernizowanymi stacjami, w Olsztynie powstaną dwa nowe przystanki: Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście (nazwa robocza). Oba zwiększą możliwości kolei regionalnej. PLK zainstalują na nich wiaty, ławki, tablice informacyjne i funkcjonalne oświetlenie. Wszyscy pasażerowie, również osoby o ograniczonej mobilności, m.in. dzięki pochylniom będą wygodnie korzystać z dostępu do pociągów. Na przystankach przewidziane zostały także stojaki rowerowe.
Nowe perony w bezpośrednim sąsiedztwie dzielnicy Dajtki oraz miasteczka studenckiego Kortowo zwiększą dostępność kolei nie tylko dla mieszkańców Olsztyna, ale także studentów i turystów, odwiedzających stolicę Warmii i Mazur. Budowa przystanku to także pierwszy krok do bezpośredniego skomunikowania koleją centrum stolicy województwa z miastami i gminami leżącymi po stronie południowej i zachodniej Olsztyna – skomentował Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.
Kolej dla regionów. Kolej zaczyna pełnić w regionach coraz istotniejszą rolę. Tylko w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia w województwie warmińsko-mazurskim są dwa projekty o wartości ponad 550 mln zł. Efektem tych prac, na liniach Ełk–Szczytno oraz Działdowo–Olsztyn, będą szybsze i wygodniejsze podróże oraz zwiększenie dostępności kolei – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
W regionie, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, tylko z listy podstawowej zostaną zrealizowane zadania o wartości 1,5 mld zł, m.in. na linii: Ełk-Korsze, Działdowo-Olsztyn, Ełk-Szczytno, Gutkowo-Braniewo. Ponadto lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości ok. 750 mln zł, są to prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok–Suwałki–Trakiszki (granica państwa) z programu CEF oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn–Gutkowo (RPO).
Te i podobne działania coraz bardziej zmniejszają wykluczenie komunikacyjne, które było na wschodnich terenach Polski - podsumował obecny podczas podpisywania umowy Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
« powrót