Modernizacja za blisko 1 mld zł
Podpisano umowę dotyczącą Krakowskiego Węzła Kolejowego
Konsorcjum spółek Grupy STRABAG oraz firmy Krakowskie Zakłady Automatyki SA. zmodernizuje 20-kilometrowy fragment linii E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. To obecnie największa inwestycja kolejowa w Polsce, której wartość wynosi 966 mln zł.
Dzięki tej inwestycji Kraków zyska wygodniejszą obsługę codziennych przejazdów w obszarze miasta i sprawniejsze podróże międzyregionalne. Będą dwa nowe i cztery przebudowane przystanki, nowe mosty i dodatkowe tory m.in. na odcinku Kraków Główny–Kraków Płaszów. To kolejna umowa podpisana przez PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Realizacja projektu potrwa do kwietnia 2021 r.
Podpisana umowa potwierdza coraz lepszą realizację KPK. Inwestycje PLK znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z KPK za ponad 66 mld zł zostaną zrealizowane i zmienią polską kolej. Do końca 2018 r. postępowaniami objęte będą działania w wysokości 75% KPK – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Nowe przystanki i stacje. Kolejowe podróże przez Kraków ułatwić mają 2 nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz 4 przebudowane: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów.
Tym samym zwiększyć się ma dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską – jak wspomniany wcześniej przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki będą wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania.
Dodatkowe tory. Budowa dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny– Kraków Płaszów oraz dodatkowego toru między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem pozwolić ma na wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym Ponadto powstanie 850-metrowa estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i 2 dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle.
Na 20-kilometowym odcinku linii Kraków Główny Towarowy–Rudzice zmodernizowanych zostanie 56 obiektów. Sprawne przejazdy pociągów zapewnić ma m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania.
Lepsza komunikacja miejska. Przedsięwzięcie w znacznym stopniu poprawić ma także komunikację w mieście. Modernizacje wiaduktów usprawnią ruch drogowy. I tak przebudowa wiadukt na ul. Łokietka zapewni poszerzenie jezdni, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki. Nowy obiekt na ul. Miodowej zagwarantuje przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego oraz poprawę jego bezpieczeństwa. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza z kolei poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki oraz bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień.
Kolejowe inwestycje w Krakowie uwzględniają także zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zyska nowe możliwości techniczne lecz zachowany będzie jego wygląd. Odnowiony, bardziej estetyczny, ma się dobrze wpisywać w przestrzeń miasta.
« powrót