Największe przeładunki wojskowe w historii DB Port Szczecin
Ponad 1,8 tys. szt. sprzętu
DB Port Szczecin przyjął i przeładował w maju pięć statków ze sprzętem wojskowym w ramach dwóch dużych operacji szkoleniowych NATO - "Anakonda 2016" i "Brilliant Jump".
Dla portu w Szczecinie były to największe wyładunki wojskowe w historii. W sumie przeładowano i załadowano ponad 1,8 tys. samochodów osobowych, ciężarowych, kontenerów, cystern i różnych innych urządzeń. DB Port Szczecin był odpowiedzialny za koordynację działań oraz zabezpieczenie miejsca całej operacji.
Test przerzutu wojska to bardzo trudne zadanie – podkreślał szef hiszpańskiego Korpusu szybkiego reagowania gen. dywizji Juan Montenegro, jednak całe przedsięwzięcie poszło bardzo sprawnie, zadowalając przedstawicieli wojsk NATO. Podkreślali oni, że szczeciński port ma doskonałe warunki infrastrukturalne, jak i lokalizacyjne dla tego typu przeładunków wojskowych. Na wybór portu wpłynęła również doskonała współpraca z jego zarządem oraz operatorem portowym obsługującym natowskie transporty.
„Anakonda 2016”. W wspomnianej operacji dwa największe transporty dostarczyły statki: amerykański „Independence II” oraz hiszpańska „Morning Celesta”. Ten pierwszy, jedna z największych jednostek na świecie do przewozu samochodów (200 m długości, 32 m szerokości i o zanurzeniu 8,5 m), zawinął do DB Port Szczecin 14 maja. Statek miał na swoim pokładzie 415 szt. sprzętu przeznaczonego dla US Army na manewry „Anakonda 2016”.
Do Szczecina przypłynęły m.in. pojazdy transportowe, w tym Humvee, składany most, a także mosty pontonowe i łodzie używane do ich budowy. Był to największy amerykański transport wojskowy jaki kiedykolwiek pojawił się w DB Port Szczecin.
„Brillant Jump”. Cztery dni później w DB Port Szczecin odbyła się także ważna część ćwiczenia "Brilliant Jump". Doszło do rozładunku sprzętu bojowego i transportowego, który przypłynął do Polski z Hiszpanii samochodowcem „Morning Celesta”. Na tej jednostce przerzucono 400 pojazdów terenowych i ciężarowych, a także ok. 100 kontenerów ze sprzętem logistycznym. Sprzęt ten należy do wyposażenia tzw. „szpicy” NATO, czyli Sił Bardzo Wysokiej Gotowości.
Składają się one z brygady lądowej, wspomaganej przez lotnictwo, marynarkę wojenną i siły specjalne. Jej część, wielkości batalionowej grupy bojowej (ok. 900 żołnierzy), będzie gotowa do działania, w razie potrzeby, w 48 godz. - pozostałe jednostki w ciągu tygodnia.
W kolejnych dniach do Szczecina zawitały jeszcze dwa statki ze sprzętem wojskowym: amerykański samochodowiec „Integrity” oraz brytyjski drobnicowiec ro-ro „Hartland Point”. Ten ostatni na co dzień wykorzystywany jest na rynku komercyjnym, ale został zbudowany jako przystosowany technicznie do roli transportowca sprzętu wojskowego.
Jedyni w Polsce. Jako jedyny port w Polsce posiadamy specjalny certyfikat NATO, pozwalający nam na realizację przeładunków sprzętu wojskowego. Wojsko to dla nas bardzo ważny klient. Płynna realizacja ostatnich dużych
transportów sprzętu wojskowego, dowiodła że DB Port Szczecin organizacyjnie i sprzętowo jest przygotowany do obsługi tak dużej ilości ładunków, w tym samym czasie – nie krył zadowolenia Paweł Wac, prezes DB Port Szczecin.
Majowe przeładunki w szczecińskim porcie to nie pierwszy przypadek udanej obsługi więcej niż jednej operacji wojskowej w tym samym czasie - w październiku ubiegłego roku, trzy różne przeładunki wojskowe obsługiwano tam w ciągu jednego tygodnia.
« powrót