Nawet 500 mln zł na rozwój PAŻP
Agencja chce i musi inwestować
Inwestycje w nowoczesne technologie, zwiększenie liczby kontrolerów i przygotowanie się do obsłużenia ruchu lotniczego po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego – to strategiczne kierunki rozwoju Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jakie przedstawił w ubiegłym tygodniu jej nowy szef, p.o. prezesa Janusz Janiszewski.
9 VII premier Mateusz Morawiecki powołał Janusza Janiszewskiego na stanowisko pełniącego obowiązki prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Zastąpił on dotychczasowego prezesa Janusza Niedzielę, który kilka dni wcześniej podał się do dymisji.
Janusz Janiszewski to długoletni pracownik PAŻP. Ostatnio był dyrektorem Biura Strategii i Współpracy Międzynarodowej. Od 18 lat jest kontrolerem ruchu lotniczego, instruktorem oraz stałym członkiem zespołu doradczego pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, gdzie odpowiada za rozwój infrastruktury w związku z planowaną rozbudową sieci lotnisk w Polsce.
Dzień po powołaniu na stanowisko szefa PAŻP Janiszewski wraz z pełnomocnikiem rządu ds. CPK, ministrem Mikołajem Wildem, przedstawili podczas konferencji w siedzibie Agencji jej strategiczne cele pod nowym kierownictwem.
Strategia PAŻP oraz całego rynku transportu lotniczego musi być dostosowana do potrzeb najbliższych 15–20 lat. Chcemy ugruntować silną pozycję agencji na arenie międzynarodowej, w tym w szczególności w ramach jednolitego nieba, tak abyśmy stali się jednym z głównych liderów rynku zarządzania ruchem lotniczym – powiedział Janiszewski. Dodał, że celem agencji będzie przede wszystkim inwestowanie w technologie, które posłużą m.in. do budowy nowoczesnych systemów zarządzania ruchem lotniczym.
Priorytetem ma być także pomoc w zapewnieniu odpowiednich służb w mającym powstać CPK: Zrobimy wszystko, żeby zdobyć środki na najbliższe 7 lat, tak aby móc w pełni zrealizować cele stawiane przez rząd, państwo polskie oraz przez wzrost i rozwój całego rynku lotniczego w Europie – przekonywał.
300-500 mln na rozwój? Na pytanie o skalę inwestycji PAŻP potrzebnych przed ewentualnym uruchomieniem CPK, nowy p.o. prezesa odpowiedział, że obecnie Agencja jest przed okresem planistycznym. Pierwsze estymacje pozwalają jednak szacować te koszty na ok. 300-500 mln zł – przyznał. Kwota ta będzie również zależeć od ostatecznego kształtu projektu CPK. Janiszewski dodał jednocześnie, że do końca 2019 r. - zgodnie z założonym planem – Agencja powinna posiadać minimum 617 kontrolerów. Obecnie zatrudnionych jest ponad 570.
PAŻP jest instytucją, która ma olbrzymie znaczenie dla lotnictwa w Polsce nie tylko z punktu widzenia naszych planów związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ale także jeśli chodzi o rozwój sektora bezzałogowych statków powietrznych – dodał minister Mikołaj Wild. - Polska ma tu szansę odgrywać rolę lidera w Europie Środkowo-Wschodniej.
Nieustanny wzrost. Ruch lotniczy nad Polską stale rośnie. Według raportu PAŻP, w 2016 r. obsłużono 740 tys. operacji lotniczych. W roku ubiegłym było ich blisko 800 tys., a w pierwszych pięciu miesiącach roku 2018 - już 318 tys. Stale wzrasta także liczba pasażerów, co odczuwają prawie wszystkie lotniska w Polsce. Zatem czy CPK powstanie czy też nie, PAŻP i tak będzie musiała się dalej rozwijać.
Jak podała Newseria Biznes, w 2017 r. na modernizację i budowę nowoczesnej infrastruktury lotniczej oraz na innowacyjne technologie nawigacyjne Agencja wydała rekordową sumę 230 mln zł.
« powrót