NCBiR wesprze budowę nowoczesnego pociągu
Blisko 15,5 mln zł dofinansowania
Nowosądecki Newag S.A. otrzyma dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), w wysokości 15 415 421,34 zł, na realizację projektu hybrydowego zespołu trakcyjnego.
Całkowity koszt projektu, pn. „Pierwsza na świecie rodzina autonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym, spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI”, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu 2/1.1.1/2015 "Szybka ścieżka” dla dużych przedsiębiorstw w ramach Działania 1.1. "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałanie 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa” wyniesie 38 538 553,35 zł.
Projekt podjęto z myślą o rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i na świecie. Znalazł się on w gronie 12, ze 114 zgłoszonych, które otrzymają dofinansowanie.
Szczegóły. Hybrydowy pociąg wyprodukowany przez NEWAG S.A. składać się będzie z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC, a także członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Dołączany moduł wyposażony zostanie w silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Moc wytwarzana przez agregaty przekazywana będzie do elektrycznego zespołu trakcyjnego i zasilała silniki trakcyjne na wózkach napędowych.
W zależności od potrzeb zamawiającego, spalinowy moduł napędowy będzie mógł być wyposażany w kabinę sterowniczą i pulpit manewrowy z tyłu członu lub wyłącznie w pulpity manewrowe. Człon napędowy z kabiną sterowniczą zapewni pełną funkcjonalność prowadzenia rekonfigurowanego zespołu trakcyjnego w ruchu pasażerskim, dzięki czemu możliwe stanie się prowadzenie pojazdu na trasach wahadłowych bez konieczności przepinania modułu zasilającego na stacjach końcowych.
Dodatkowym atutem modułu autonomicznego względem klasycznego rozwiązania hybrydowego, z członem zasilającym będącym częścią zespołu trakcyjnego, będzie obniżona masa pojazdów, co wpłynie na redukcję kosztów eksploatacyjnych. Pojazd będzie wyposażony w nowoczesny układ napędu elektrycznego z układem sterowania optymalizującym zużycie energii, system odzyskiwania i gromadzenia energii hamowania do wykorzystywania w trakcie kolejnych rozruchów.
Pojazd w zależności od specyfikacji wymaganej przez operatora będzie się charakteryzował pojemnością: ok. 170 miejsc siedzących, 160 miejsc stojących, wytrzymałością statyczną: kategorii PII wg EN-PN 12663 i odpornością zderzeniową C1 wg EN-PN 15227. Pociąg będzie spełniał wymagania TSI LOC&PAS, TSI NOI, TSI SRT, TSI PRM, TSI CCS.
« powrót