Nordstream 3.
Z perspektywy mojej wsi, nie widzę zbyt wyraźnie poczynań strategów logistycznych na najwyższym szczeblu. Od czasu do czasu oglądam jedynie w Internecie, na stronach różnych urzędów, prezentacje i czytam enuncjacje o postępach prac nad polskim samochodem elektrycznym.
Koncepcja budowy samochodów na baterie, jako jądro strategii motoryzacyjnej / transportowej / czystego powietrza, to myśl prosta jak drut w gminnym GS-ie, ale czas jaki upływa od anonsu powstania Electromobility Poland SA, do chwili ogłoszenia jakiejkolwiek informacji o aktywności tej firmy, pozwala snuć różne teorie spiskowe z rodzaju: „chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zwykle”.
Tymczasem w transporcie dzieje się wiele i samochód na baterię przestaje powoli być przedmiotem, wokół którego można budować narrację polityczną. Na naszych oczach rodzi się nowa jakość. To autonomia transportowa, HTT i zmiany społeczne w sferze zachowań komunikacyjnych ludności, która coraz częściej przymierza się do rezygnacji z prywatnych samochodów. Jedyne co będzie potrzebne mieszkańcowi miasta to rower, może elektryczny – własny lub miejski.
Przyśpiesza Hyperloop One. Pojawienie się nowego CFO w osobie Brenta Callinicosa stało się okazją do podsumowania ( Phil LeBeau „Hyperloop One gears up for growth with new CFO”, www.cnbc.com). Nowy dyrektor operacyjny i finansowy zamierza wykonać 3-cią rundę zbiórki funduszy, aby powiększyć uzbierane dotychczas 150 mln USD. Hyperloop One pracuje bowiem obecnie nad 7-ma projektami. Poza feasibility study w ZEA, to także Wielka Brytania, USA ( Long Beach – Los Angeles), Finlandia i Szwecja ( Helsinki - Sztokholm ). To ostatnie połączenie skróciłoby czas podróży z 16 h promem do 0,5 h HTT i jest na etapie viability study. I na deser – Rosja. Wszak HTT, gdy już zostało wymyślone, jawi się jako dość proste. To znana od dziesięcioleci technologia maglev (magnetic levitation), eliminująca opory toczenia kół i podciśnienie w rurze, zmniejszające opory, jakie stawia pojazdom powietrze. Ambicją Rosjan, mających doświadczenie z rurami, jest zbudowanie nowego jedwabnego szlaku, którym towary z Chin do Zachodniej Europy można by przemieszczać w ciągu jednego dnia. W przedsięwzięcie zaangażował się znany oligarcha Ziyavudin Magomedov ( Kirsten Korosec „Russian Oligarch is backing Hyperloop One’s effort to rich Moscow”, www.fortune.com ), a poparcia udzielił sam Władimir Putin (David Z. Morris, „Vladimir Putin promises Russian State backing for hyperloop’’ , www.fortune.com). I tak, nowy jedwabny szlak może zamienić się w Nordstream 3.
Hyperloop One to nie jedyna firma w wyścigu. Druga, czyli Hyperloop Transport Technology ogłosiła aktywność w zakresie budowy 50-cio km odcinka z Bratysławy do Wiednia, a docelowo także do Budapesztu.
Tymczasem polskiej publiczności zaprezentowano kolejny prototyp „Syrenki”, tym razem elektrycznej, dwuosobowej, który został przyjęty z zainteresowaniem przez Ministerstwo, nomen omen, Rozwoju, jak informuje firma AK Motors, która ma przywrócić Polakom kultowy pojazd.
« powrót