Nowa era w działalności koreańskiej marki
Na targach w Poznaniu Kia prezentuje PV5 w wersji dostawczej
Po umocnieniu swojej pozycji w segmencie elektrycznych pojazdów osobowych, Kia ambitnie spogląda na rynek samochodów użytkowych, gdzie zamierza odegrać znaczącą rolę. Kluczem do tego ma być globalna strategia biznesowa Platform Beyond Vehicle (PBV) oraz innowacyjna gama modelowa PBV. Pionierem tej nowej ery jest model PV5, oferowany w wariantach nadwozia dostosowanych zarówno do przewozu osób, jak i towarów.

Nowa era w działalności KIA - jej najnowszy model PV5 oferowany ma być w wariantach nadwozia dostosowanych zarówno do przewozu osób, jak i towarów. | Fot. KIA
Podobnie jak wszystkie przyszłe modele marki Kia z rodziny PBV, PV5 wykorzystuje wiodącą na świecie technologię stosowaną w samochodach elektrycznych marki i spełnia zróżnicowane potrzeby szerokiej grupy odbiorców, przede wszystkim biznesowych.
Kia PV5 jest zbudowana na platformie E-GMP.S, która z uwagi na konstrukcję przypomina elektryczną deskorolkę i umożliwia łączenie z nią różnych typów nadwozi. Na tej samej platformie zostaną skonstruowane pozostałe modele z rodziny PBV.
PV5 wersja osobowa. Osobowe PV5 ma dwurzędową lub trzyrzędową konfigurację siedzeń, które można dowolnie konfigurować w zależności od liczby pasażerów i ich bagażu lub na potrzeby kempingowe. Tę wersję opracowano z myślą o użyciu auta w transporcie osobowym.
PV5 osobowe jest wyposażone w najnowsze funkcje, które zapewniają komfort, co pozwala na płynną zamianę między użytkowaniem biznesowym a prywatnym. Obejmują one udogodnienia dla pasażerów, przestronne wnętrze i ogromną przestrzeń ładunkową, podnoszoną pokrywę bagażnika oraz składane siedzenia. Platforma typu „open source” została zaprojektowana tak, aby ułatwić montaż i korzystanie z różnych akcesoriów, które znacznie zwiększają komfort pasażerów.
Wnętrze osobowego PV5 ma dwa lub trzy rzędy siedzeń i oferuje liczne możliwości konfiguracji układu foteli np. 2-3-0, 2-2-3, 2-0-3 czy 2-0-1. Złożenie siedzeń drugiego rzędu tworzy idealne rozwiązanie podczas weekendowego wypadu na kemping. W układzie siedzeń 1-2-3 przestrzeń po prawej stronie kierowcy również może służyć jako miejsce do przechowywania bagażu.
W trakcie rozwoju działalności związanej z samochodami typu PBV, Kia współpracowała z globalnymi partnerami, aby zapewnić, że PV5 będzie jak najbardziej odpowiednie do ich potrzeb. Na przykład, współpraca z Uberem od wczesnych etapów rozwoju PV5 przyniosła szczególną uwagę na funkcje ważne z punktu widzenia użytkowników Ubera. W rezultacie PV5 będzie bardzo praktycznym, wygodnym i komfortowym samochodem zarówno dla kierowców taksówek jak i pasażerów.
PV5 wersja dostawcza. PV5 dostawcze oferuje klientom szeroki wybór dzięki trzem specyfikacjom nadwozia – o standardowej długości, przedłużone i z wysokim dachem, przy czym odmiana z wysokim dachem jest również dostępna w wersji z wygodnym przejściem z kabiny do części ładunkowej. Maksymalna przestrzeń ładunkowa liczy 5,1 m³, zapewniając konkurencyjną ładowność w porównaniu z tradycyjnymi lekkimi pojazdami użytkowymi i jest w stanie pomieścić dwie europalety. Nisko położony stopień przestrzeni ładunkowej, znajdujący się jedynie 419 mm nad ziemią, sprawia, że załadunek i rozładunek towarów jest łatwiejszy.
Wersje o standardowej i przedłużonej długości nadwozia zostały zaprojektowane z typowym układem dwóch miejsc i z opcjonalnym dla trzech osób. Odmiana z wysokim dachem seryjnie jest wyposażona w dodatkową konsolę dachową. W układzie dwumiejscowym jest dostępna unikalna specyfikacja z wygodnym przejściem z kabiny do części ładunkowej, która obejmuje chowany w podłodze fotel pasażera i przegrodę z przesuwanymi drzwiami, zapewniające łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej.
Opcjonalny system montażu L-track zapewnia niespotykany dotąd poziom funkcjonalności. System ten można zamontować w całej przestrzeni ładunkowej, z dwoma rzędami szyn po jej każdej stronie i wzdłuż podsufitki oraz jednym rzędzie szyn na ściance działowej (opcja dostępna wyłącznie w wariancie z przegrodą z przesuwanymi drzwiami). Szyny obejmują przesuwane pierścienie mocujące, które można umieścić w różnych miejscach, aby skutecznie zabezpieczyć ładunek.
Gniazdo funkcji V2L dostępne w przedziale ładunkowym zapewnia wygodny dostęp do zasilania, zwiększając wydajność pracy. Ogromne możliwości gromadzenia i analizy danych dodatkowo zwiększają wydajność floty PV5.
Wykorzystanie danych umożliwia planowanie serwisu, zmniejsza liczbę wypadków i koszty napraw oraz zapewnia szybsze rozwiązywanie problemów i minimalizuje przestoje. Kia współpracuje z dostawcami usług zarządzania flotą, aby zwiększyć komfort użytkowania PV5 poprzez generowanie wysokiej jakości danych, które są udostępniane w formacie API w celu poprawy kontroli stanu technicznego samochodu i zwiększenia wyników biznesowych.
Rodzaje akumulatorów i układów napędowych do wyboru
-
PV5 osobowe będzie oferowane z akumulatorem wysokonapięciowym, do wyboru, 51,5 kWh lub 71,2 kWh energii elektrycznej. Wersja dostawcza dodatkowo będzie oferowana jeszcze z opcją akumulatora gromadzącego 43,3 kWh energii elektrycznej (1)
-
Zasięg do 400 km zależny od specyfikacji, z możliwością szybkiego ładowania w ciągu 30 minut
Akumulatory, które gromadzą 51,5 kWh lub 71,2 kWh energii elektrycznej są typu NCM, natomiast akumulator do PV5 dostawczego, który gromadzi 43,3 kWh – typu LFP. PV5 napędza znajdujący się z przodu silnik o mocy 163 KM (120 kW), który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm.
Zestaw akumulatorów „cell-to-pack” w PV5 eliminuje potrzebę montowania ich w moduły. Bezpośrednia integracja ogniw z akumulatorem przekłada się na lepszą efektywność energetyczną. Szybkie ładowanie akumulatora PV5 od 10% do 80% zajmuje 30 minut.
Innowacje w zakresie materiałów i wykończenia. Kia PV5 wprowadza innowacje niemal w każdym obszarze, w tym także poprzez wykorzystanie kolorów, materiałów i wykończenia. Zespół projektowy marki Kia opracował dla PV5 żywe kolory zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz auta. Trwałe, łatwe do czyszczenia i ekologiczne materiały nie tylko zwiększają funkcjonalność, ale także znacznie poprawiają jakość wykończenia. Kabiny wszystkich trzech wersji PV5 charakteryzują się paletą odważnych kolorów inspirowanych naturą.
Kia po raz pierwszy wykorzystała również innowacyjne, przyjazne dla środowiska materiały, w tym termoplastyczną olefinę (TPO), która stanowi trwałą i łatwą do czyszczenia alternatywę dla polichlorku winylu (PVC). Tapicerka siedzeń może być wykonana również z biopoliuretanu (PU).
Wyjątkowo funkcjonalne wnętrze Kia PV5. Wnętrze PV5 wykorzystuje koncepcję „open space’u”, który zapewnia przestrzeń i oferuje gamę innowacyjnych rozwiązań do przechowywania. Efektywne wykorzystanie przestrzeni zapewnia geometryczny projekt kabiny, natomiast bardzo nisko przebiegająca dolna linia szyb – optymalną widoczność.
Przestrzenie do przechowywania znajdują się zarówno u góry, jak i u dołu kabiny. Uproszczona grafika tablicy rozdzielczej tworzy minimalistyczną atmosferę, podczas gdy układ sterowania zapewnia kierowcy całkowite skupienie się na drodze.
Nowoczesne technologie i łączność ze światem:
-
PV5 ma 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12,8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego
-
System multimedialny jest oparty na systemie Android Automotive OS, z dostępem do sklepu z aplikacjami, które umożliwiają korzystanie z aplikacji biznesowych
-
Bezprzewodowe aktualizacje Over-the-Air (OTA) zawsze zapewniają użytkownikom dostęp do najnowszej specyfikacji systemu
-
Funkcja Vehicle-to-Load (V2L) dodatkowo zwiększa możliwości użytkowników i wszechstronność samochodów elektrycznych
PV5 ma duży wyświetlacz, niespotykany w innych lekkich pojazdach użytkowych, w tym 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 12,8-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego. Kia PV5 jest również wyposażona w technologię Digital Key 2.0 (NFC+BLE+UWB), która znacząco ułatwia dostęp do samochodu.
System IVI (In-Vehicle Infotainment) jest oparty na systemie Android Automotive OS. Sklep z aplikacjami daje dostęp do wielu aplikacji biznesowych. Aktualizacje Over-the-Air (OTA) zapewniają najnowsze oprogramowanie komputera pokładowego, systemów zarządzania pracą akumulatora i innych funkcji oraz gwarantują korzystanie z samochodu zawsze wyposażonego w najnowsze oprogramowanie przez cały okres eksploatacji. Funkcja Vehicle-to-Load (V2L) jeszcze bardziej rozszerza możliwości użytkowników aut elektrycznych i zwiększa wszechstronność Kia PV5.
Specyfikacja techniczna Kia PV5:
Wersja |
Osobowa (2-3-0) |
Dostawcza (przedłużona) |
Długość |
4 695 mm |
4 695 mm |
Szerokość1 |
1 895 mm |
1 895 mm |
Wysokość |
1 923 mm z anteną 1 899 mm bez anteny |
1 923 mm z anteną 1 899 mm bez anteny |
Rozstaw osi |
2 995 mm |
2 995 mm |
Akumulator |
71,2 kWh / 51,5 kWh |
71,2 kWh / 51,5 kWh / 43,3 kWh |
Maks. moc / maks. moment obrotowy |
163 KM / 250 Nm |
163 KM / 250 Nm |
Szybkie ładowanie (10-80%) |
30 min |
30 min |
Zasięg |
do 400 km |
do 400 km |
1 – Szerokość między nadkolami wersji osobowej i dostawczej wynosi 1850 mm.
Początek sprzedaży Kia PV5. Przyjmowanie zamówień na rynku polskim rozpocznie się już w drugim kwartale tego roku. Pierwsze egzemplarze PV5 trafią do salonów nad Wisłą w czwartym kwartale. Produkcja modeli z zabudową rozpocznie się na przełomie 2025 i 2026 roku.
Uwaga:
- Specyfikacja opiera się na wewnętrznych standardach pomiarowych marki Kia.
- Podane wartości opierają się na wstępnych danych i mogą ulec zmianie w zależności od rzeczywistych wyników testów i innych istotnych czynników. Specyfikacje aut, funkcje i dostępność mogą różnić się w zależności od regionu i kraju.
[ materiały KIA ]
« powrót