Nowa Łódź Fabryczna dla wszystkich typów pociągów
…pojedzie ich na dobę aż 109
Na Łódź Fabryczną wjadą wszystkie typy pociągów PKP Intercity kursujące obecnie między Łodzią a Warszawą. Przez nowy dworzec, który ma być oddany do użytku w grudniu tego roku, kursować będzie 109 pociągów na dobę. To dwie najważniejsze informacje jakie przedstawiono na ubiegłotygodniowej konferencji z udziałem przedstawicieli PKP PLK, przewoźników oraz władz regionu.
Nie będzie zatem konieczności obsługi odcinka Łódź Fabryczna–Łódź Widzew składami wagonowymi z lokomotywami na obu końcach jak pisano o tym na początku czerwca. – Nie będzie ograniczeń jeśli chodzi o pociągi zespolone czy też pociągi z wagonami tradycyjnymi. Ustaliliśmy zasady gwarantujące bezpieczne prowadzenie ruchu w tunelu średnicowym oraz na stacji – zapewnił członek zarządu PKP PLK S.A. Andrzej Pawłowski.
109 pociągów na dobę. Wypracowaliśmy wspólnie z zarządcą infrastruktur, jak i przewoźnikami rozwiązania dotyczące wszystkich kwestii taborowych na nowym dworcu. Dzięki temu pasażerowie, mieszkańcy Łodzi i województwa, będą mieli lepszy niż obecnie rozkład jazdy z nowego dworca – powiedział na konferencji Witold Stępień marszałek woj. mazowieckiego. W 2008 r. z Łodzi Fabrycznej odjeżdżało do Warszawy średnio 38 pociągów dziennie teraz będzie to 45 pociągów – trzech różnych przewoźników.
Przy utworzeniu docelowego modelu ruchu na nowej Łodzi Fabrycznej i w tunelu średnicowym Łodzi pracowały PLK, PKP Intercity, Przewozy Regionalne i Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Zgodnie z obecnymi wnioskami przewoźników na nowym dworcu kursować będzie łącznie 109 pociągów w ciągu doby w tym: 28 pociągów ŁKA, 35 PKP Intercity i 46 składów Przewozów Regionalnych.
Wszystkie pociągi. Na nowy dworzec wjadą wszystkie typy pociągów PKP Intercity, które obecnie kursują między Łodzią a Warszawą. Ich liczba będzie spełniała wymagania spółki i oczekiwania klientów. Przewoźnik wjedzie na nowy dworzec zarówno składami wagonowymi jak elektrycznymi zespołami trakcyjnymi np. typu Flirt.
Jak powiedział Pawłowski czasowo nowy dworzec będzie stacją czołową obsługującą każdy rodzaj pociągów prowadzonych trakcją elektryczną i w dużo większej liczbie niż stary dworzec. Wypracowany model ruchu pociągów zapewnić ma zakładane czasy jazdy z dworca Łódź Fabryczna do stacji docelowych – nie będzie powodował wydłużenia czasu jazdy pociągów dla pasażerów.
Dworzec za 1,75 mld zł. Nowoczesna Łódź Fabryczna ma zostać wybudowany do końca sierpnia 2016 r., a do użytku oddany w grudniu. Według PLK obecny stan zaawansowania inwestycji wynosi ponad 96%. Wartość kontraktu brutto to 1,75 mld zł. Budowa została dofinansowana ze środków UE. Prace obejmujące to współfinansowanie zostały wykonane i rozliczone w 2015 r., dlatego nie ma ryzyka utraty unijnych środków.
Grupa PKP zapewnia, że dworzec będzie w pełni zagospodarowany. Już rozpoczęto negocjacje z potencjalnymi najemcami powierzchni komercyjnych w obiekcie. Ma ona zająć blisko 1,6 tys. m2 a znajdą się na niej m.in.: punkty gastronomiczne i usługowe, kioski, poczta czy kantor wymiany walut. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. m2, co jest odpowiednikiem 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.
Trzypoziomowy obiekt będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Stworzą go hale pokryte 10 tys. szklanych i metalowych paneli. Dzięki przeszklonym dachom światło słoneczne dotrze na cztery perony i osiem torów, które znajdują się na drugim jego poziomie, 16,5 m pod ziemią. Na pierwszym poziomie, 8 m pod ziemią, znajdzie się za to dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami, które wraz z zapleczem zajmą ponad 420 m2. Inwestorem są trzy podmioty: PKP PLK, Miasto Łódź, PKP S.A.
« powrót