Nowa procedura celna we Francji po Brexicie
Rząd francuski przygotował nową procedurę celną, aby przyspieszyć przejazd samochodów ciężarowych i ograniczyć poważne skutki gospodarcze, techniczne oraz zatory w Eurotunelu i portach m.in. Calais lub Dunkierce. Została ona utworzona na wypadek bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.
Celem nowego systemu celnego jest utrzymanie płynności tranzytu, zapewnienie wypełnienia obowiązków prawnych oraz ułatwienie wymiany informacji między podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwami żeglugowymi, zarządcą Eurotunelu i organami celnymi.
4 etapy tranzytu. Cały proces opiera się na dopełnieniu formalności celnych przed załadunkiem poprzez nadanie kodu kreskowego związanego z pojazdem oraz dokumentacją tranzytową.
Proces tranzytowy będzie przebiegał w czterech głównych etapach:
- Przygotowanie towarów przez importera/eksportera, który przekaże operatorowi wszystkie informacje niezbędne do zgłoszenia celnego (zgłoszenie tranzytowe lub zgłoszenie wstępne).
- Działanie zgłaszającego, który będzie odpowiedzialny za sporządzenie zgłoszenia (w tranzycie lub przewidywanego).
- Wysyłka towaru przez nadawcę, który będzie odpowiedzialny za przekazanie deklaracji.
- Przedstawienie dokumentacji przez Przewoźnika. Na tym etapie organy celne, pomimo przypisania kodu kreskowego do tablicy rejestracyjnej, zwrócą się do kierowcy o oświadczenie dotyczące kilku konkretnych kwestii: czy jest to transport z ładunkiem, czy też pusty, czy przewozi towary podlegające kontroli sanitarnej lub fitosanitarnej, czy przewozi produkty rybołówstwa, czy też przewozi na podstawie karnet TIR/ATA.
Identyfikacja kolorem. Po wjeździe ciężarówki do Eurotunelu lub na prom, ekrany pokładowe zidentyfikują tablice rejestracyjne i kody, przypisując im konkretny kolor, w zależności od ważności dokumentów tranzytowych:
a) zielony - dla przewozów realizowanych w tranzycie oraz tych, w których nastąpiła prawidłowa walidacja deklaracji celnej oraz
b) pomarańczowy – dla przewozów, w których zajdzie potrzeba przeprowadzenia kontroli sanitarnych, fitosanitarnych, itp.
Nowa procedura celna będzie obowiązywać w przypadku bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Nałoży ona dodatkowe obowiązki na nadawców, odbiorców i przewoźników, ale ograniczy czas odpraw celnych w Eurotunelu oraz portach. Niemniej jednak nie są jeszcze znane działania władz brytyjskich, dlatego nie można aktualnie przewidzieć, jakie będą opóźnienia i zatory podczas przekraczania granicy – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
« powrót