LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
22 października 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNowa skrzynia biegów do V8-ki
Transport drogowy

Nowa skrzynia biegów do V8-ki

Scania prezentuje skrzynię biegów G38 dla silnika V8 o mocy 770 KM

SC

Najnowsza wersja skrzyni biegów Scania Opticruise z serii G została zaprezentowana po raz pierwszy na szwedzkich targach Elmia. Nowa, solidna skrzynia o oznaczeniu G38 jest przeznaczona do pracy z najmocniejszą, legendarną 16-litrową jednostką Scania V8 o momencie 3700 Nm i mocy 770 KM. Rozwiązanie to pozwala na ograniczenie zużycia paliwa, większy komfort jazdy oraz łatwość ruszania z miejsca.


G38 jest przeznaczona do pracy z silnikiem Scania V8 o mocy 770 KM   |   Fot. Scania

G38 to najnowsza wersja skrzyni biegów z serii G, którą wprowadzono na rynek w 2019 roku (model G33). Skrzynię tę zaprojektowano pod kątem obsłużenia ogromnego momentu obrotowego, jaki osiąga silnik Scania V8 o mocy 770 KM. Pomimo faktu, że może obsłużyć moment 3800 Nm, skrzynia posiada dokładnie te same wymiary i masę jak wersja G33. W jaki sposób ją wykonano? 

Generalnie rzecz biorąc, jest to kwestia rozwiązań metalurgicznych, doboru stali o odpowiednich pa­ra­metrach i zastosowania technologii, takich jak polerowanie zębów i śrutowanie, w celu podwyż­szenia parametrów hartowania i trwałości istotnych podzespołów. Przewidzieliśmy także dodatkowe kanały olejowe dla najważniejszych części. Solidność projektu serii G to najwyższa klasa – wyjaśnia Mats Henriksson, inżynier ds. rozwoju w dziale badań i rozwoju Scania.

Skrzynie biegów z serii G są zazwyczaj o 60-70 kg lżejsze niż skrzynie biegów, które zastępują. Wynika to głównie z zastosowania całkowicie aluminiowej obudowy i mniejszych wymiarów. Kolejnym osiąg­nięciem jest obniżenie poziomu hałasu, co ma zasadnicze znaczenie z perspektywy zgodności z przysz­łymi normami. Zmiana biegów w zautomatyzowanych, ręcznych skrzyniach biegów odbywa się za pomocą pneumatycznych siłowników. Dzięki zastosowaniu hamulców wału, inżynierom ze Scania udało się zmniejszyć liczbę synchronizatorów, a w wygospodarowanej w ten sposób przestrzeni przewidziano szersze zęby.

W chwili jej wprowadzenia seria G i jej funkcje były rewolucją. Moim zdaniem sytuacja ta nie uległa zmianie. Seria ta oferuje klientom elastyczność i szeroką gamę zastosowań oraz moż­liwości eksploatacji w sytuacjach wymagających zarówno wysokiej mocy, jak i wysokiego momentu ob­ro­towego. G38 na pewno doskonale sprawdzi się w przypadku ciągników siodłowych do ciężkiego trans­portu. Skrzynia ta doskonale uzupełnia rozwój osiągów systemu modułowego Scania – podkreśla Bo Eriksson, menedżer produktu w Scania Trucks.

Skrzynie biegów z serii G można również zamawiać w wersji Heavy Duty, a model G38 nie jest wyjąt­kiem. Wersję G38CH wyposażono w szerszą przekładnię planetarną, która zapewnia jeszcze wyższą wyt­rzy­małość. Wersja ta zwiększa możliwość obsługi wysokiego momentu obrotowego na wale napędo­wym również w najbardziej wymagających warunkach drogowych (zwykle w miejscach, gdzie trudno o asfalt).

Skrzynia biegów G38 jest krótsza od najpopularniejszej skrzyni Scania przewidzianej obecnie do tych samych celów (GRSO926). Różnica między nimi polega na tym, że G38 wyposażono w tylko jeden wbu­do­wany ogranicznik momentu obrotowego: przy określonym przełożeniu i obrotach następuje odcię­cie zaledwie 100 Nm mocy silnika, czego kierowca nawet nie dostrzeże. G38 oferuje 14 biegów do przodu (z biegiem pełzającym i nadbiegiem), a także możliwość ustawienia do 8 biegów wstecznych.

[ materiały Scania ]


Fot. Scania


« powrót
Biuro Brokerskie Omega